حسنين هيکل:شبکه الجزيره اعتبار خود را از دست داده است/آمريکا از السيسی خواسته بود درانتخابات نامزد نشود

اندیشمند مشهور مصری تاکید کرد شبکه الجزیره قطر به علت عملکرد جانبدارانه و تنش آفرینی، اعتبار خود را از دست داده است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل ازروزنامه الاهرام؛  محمد حسنین هیکل درباره تبلیغات شبکه الجزیره علیه مصر گفت: در شرایطی که ما در گذشته با انگلیس، فرانسه و بی بی سی روبرو بودیم، الجزیره چه اهمیتی دارد. شبکه الجزیره اعتبار خود را از دست داده است، در حالی که در گذشته تربیون رسانه ای خوبی بود. الجزیره هم اکنون با عملکرد جانبدارانه فقط به دنبال تحریک افکار عمومی است.
حسنین هیکل در پاسخ به سوالی درباره کشمکش رئیس جمهور آینده مصر با قطر و شبکه الجزیره خاطر نشان کرد: من روابط نزدیک با حمد بن خلیفه آل ثانی امیر سابق قطر داشتم و تمیم را مانند فرزندان خودم می دانم. قطر نقشی سیاسی را ایفا می کند که فراتر از توان آن است، اما با این کار خود به بیگانگان خدمت می کند. اگر قطر خطری برای مصر باشد، مشکل در مصر است نه قطر. زیرا امیر سابق قطر به من گفت اگر مصر واقعا مصر باشد هیچ کسی جرات نمی کند دهانش را در برابر آن باز کند.
وی گفت: سیاست های کنونی قطر خطری برای خود این کشور است پیش از آنکه خطری برای مصر باشد. به ویژه که اعضای شورای همکاری خلیج فارس هم علیه قطر موضع گیری کردند و موضع آمریکا و اروپا هم در برابر اسلام گرایان تغییر کرده است. رئیس جمهور آینده مصر باید تعامل سریع و قاطعی با قطر داشته باشد.

محمد حسنین هیکل اندیشمند مصری از ریاست جمهوری عبدالفتاح السیسی حمایت کرد.
محمد حسنین هیکل گفت: من امیدوارم در آینده در مصر غیرنظامیان در قدرت باشند، اما در شرایط کنونی کشور با خطر فروپاشی و ورشکستگی روبروست و به رئیس جمهور قدرتمندی نیاز داریم که توانایی در دست گرفتن اداره امور را داشته باشد.
حسنین هیکل افزود: جان کری وزیر امور خارجه آمریکا از عبدالفتاح السیسی وزیر سابق دفاع این کشور خواسته بود در انتخابات ریاست جمهوری مصر نامزد نشود.

وی خاطر نشان کرد: ما هم اکنون شاهد تغییر در موضع اروپا و آمریکا در برابر مصر هستیم، زیرا غربیها به این نتیجه رسیدند که اسلام گرایان برای حکومت آماده نیستند و تکیه کردن به جریان اسلامی اطمینان بخش نیست. آنچه در سوریه رخ می دهد نشانه ای در این باره است. رئیس جمهور جدید مصر باید هیبت و شکوه داخلی و خارجی آن را بازگرداند. مصر به علت تحولات داخلی و منطقه ای به پایان خط رسیده است و اگر رئیس جمهور نتواند ابتکار عمل را در دست بگیرد و مانع از فروپاشی کشور نشود، ما با خطر روبرو خواهیم بود.
السیسی پیشینه نظامی دارد و رئیس جمهور آینده باید بتواند کنترل نیروهای مسلح را در دست داشته باشد. هر چند که من امیدوارم در آینده شاهد قدرت گرفتن غیرنظامیان باشیم.
حسنین هیکل در پاسخ به سوالی درباره رقابت السیسی و حمدین صباحی در انتخابات ریاست جمهوری مصر گفت: شانس نامزدی که محبوبیت گسترده دارد و در شرایط بحرانی آزمون خود را پس داده است و همه نگاه ها به سوی اوست و پیشینه نظامی مناسبی دارد با شانس نامزد دیگر برابر نیست.

این اندیشمند مصری درباره مهمترین چالش ها پیش روی رئیس جمهور آینده مصر افزود: مشکل آب و حوادث لیبی مهمترین چالش ها برای رئیس جمهور آینده است و او باید نقش مصر را در قاهره آفریقا احیا کند و با آنچه در مرزها با لیبی رخ می دهد به ویژه حضور القاعده و خطر تجزیه این کشور، مقابله کند.
حسنین هیکل گفت: سفر اخیر کاترین اشتون مسئول ارشد سیاست خارجی اتحادیه اروپا به مصر نشانه تغییر اساسی در دیدگاه اروپا و آمریکا در برابر اسلام گرایان بود. غربیها تصور می کردند اخوان المسلمین جایگزین رژیم مبارک خواهد بود و به همین علت به آن کمک کردند. اما غربیها در نهایت فهمیدند اخوان المسلمین شاید برای جنگیدن مناسب باشد، اما آمادگی حکومت کردن را ندارد. غربیها در نهایت به این نتیجه رسیدند که اعتماد کردن به جریان اسلامی درست نیست. سفر باراک اوباما به عربستان هم تاکیدی بر همین مسئله بود. جان کری در سفر اخیر خود به قاهره از السیسی خواست در انتخابات ریاست جمهوری نامزد نشود، اما السیسی با اشاره به خواست مردم مصر بر خلاف اراده آمریکا در این انتخابات نامزد شد. این مسئله برای آمریکاییها جدید است که دستور بدهند، اما اطاعت نشوند.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار