مواد غذایی کمکی خانگی نسبت به غذاهای تجاری ارجحیت دارند.

پرفسور محمد حسین سلطان‌زاده، فوق تخصص اطفال و استاد دانشگاه شهید بهشتی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران، گفت: تغذیه انحصاری با شیر مادر ۶ ماه اول زندگی، برای رشد و تکامل شیرخواران کافی است و در این مدت شیرخوار به ماده غذایی دیگری نیاز ندارد. از سن ۶ ماهگی به بعد شیر مادر به تنهایی نیازهای شیر خوار را برآورده نمی‌کند و بایستی تغذیه تکمیلی شروع شود.

وی ادامه داد: غذای خانواده از حدود ده ماهگی شروع می‌شود. این فاصله چهار ماهه، از شروع تغذیه تکمیلی تا شروع غذای خانواده فرصتی است که شیرخوار یاد می‌گیرد که چگونه ابتدا تغذیه را با غذاهای نرم تحمل کند و سپس بلعیدن و جویدن را یاد بگیرد.

سلطان‌زاده گفت: بعضی از خانواده‌ها علاقه دارند، غذاهای طعم‌دار و دارای ادویه را قبل از ده تا دوزاده ماهگی و حتی گاهی در ۳ یا ۴ ماهگی به شیرخوار خود بچشانند و معتقدند با ا ین روش شیرخوار آمادگی دریافت غذای خانواده را پیدا می‌کند ولی این دسته از والدین باید بدانند که شروع زودرس غذاهای ادویه‌دار سبب می‌شود شیرخوار میلی به غذاهای بی‌نمک و بدون طعم در ۶ ماهگی نداشته باشد. علاوه بر این ممکن است سبب آلرژی و حساسیت‌های غذایی شود.

وی تصریح کرد: همچنین شروع زودرس غذاهای کمکی قبل از ۶ ماهگی سبب کاهش رغبت شیرخوار به شیر مادر می‌شود و نیز به علت عدم آمادگی دستگاه گوارشی و سیستم ایمنی احتمال بروز آلرژی و نیز عفونت و اسهال افزایش می‌یابد.

وی در پایان تاکیدکرد: غذاهای کمکی خانگی نسبت به غذاهای کمکی تجاری ارجحیت دارند زیرا اغلب گران هستند و سلامت مواد اولیه آن‌ها مورد تردید است و چون اغلب مخلوطی از مواد غذایی هستند، احتمال آلرژی به آن‌ها زیاد است.


انتهای پیام/
برچسب ها: نوزاد ، شیرمادر ، ادویه ، نمک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار