آجیل شامل انواع مغزها و دانه‌های روغنی است که برای بدن بسیار مفید است. مصرف این دانه‌های روغنی همان قدر که برای بدن مفید است در صورت عدم رعایت نکات بهداشتی سلامت بدن را به خطر می‌اندازد.

مهشید محمدی زادگان کارشناس و مشاور تغذیه در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: آجیل شامل انواع مغزها و دانه‌های روغنی است منبع غنی از پروتئین و املاحی چون پتاسیم، منیزیم و روی است و همچنین سرشار از ویتامین‌هایی مانند ویتامین E و ویتامین A و گروه B است.

وی افزود: چربی موجود در آجیل از نوع اسیدهای چرب غیراشباع است که در کاهش "کلسترول خون" و پیشگیری از بیماری‌های قلبی و عروقی موثر است. این دانه‌های روغنی حاوی فیبر فراوانی هستند که در پیشگیری از بیماری‌های روده بزرگ نقش مهمی دارد.

شایان ذکر است؛ مصرف این دانه‌های روغنی همان قدر که برای بدن مفید است در صورت عدم رعایت نکات بهداشتی سلامت بدن را به خطر بیاندازد.

محمدی‌زادگان در مورد آجیل‌های فله‌ای هشدار داد: آجیل‌هایی که به صورت فله‌ای و در هوای گرم و مرطوب نگهداری می‌شوند مستعد آلوده شدن به قارچی به نام "آفلاتوکسین" هستند بنابراین آجیل را باید حتما به صورت بسته‌ّبندی خریداری کنید و به تاریخ و مجوز وزارت بهداشت بر روی بسته‌بندی توجه کنید.

محمدی‌زادگان تصریح کرد: برای اینکه آجیل طعم و رنگ بهتری داشته باشد آن را با حرارت خشک بود می‌دهند، حرارت نامناسب هنگام بو دادن باعث تغییر روغن مفید آن شده و همچنین باعث کاهش برخی از ویتامین‌های آن می‌شود.

شور کردن آجیل باعث می‌شود این ماده غذایی سالم تبدیل به غذایی ممنوعه برای بیمارانی مانند مبتلایان به فشارخون، دیابت و "بیماران کلیوی" می‌َود.

این کارشناس تغذیه در پایان در مورد شرایط نگهداری آجیل گفت: بهترین راه نگهداری مغزها، نگهداشتن آنها با پوست به طوریکه هر بار به اندازه مصرف خود آنها را از پوست جدا کنید اما برای نگهداری طولانی مدت بهتر است آجیل‌ها در فریزر نگهداری شوند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار