امین جمیل گفت لبنان به کشوری فراموش شده تبدیل شده است و خارجی ها دیگر به لبنان اعتماد ندارند اما انتخاب رئیس جمهور در موعد مقرر اوضاع را تغییر خواهد داد.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل ازشبکه تلویزیونی المنار؛ امین جمیل رئیس جمهور سابق لبنان و رئیس حزب الکتائب پس از دیدار با نبیه بری رئیس پارلمان لبنان گفت: «ما اکنون در لبنان در مرحله ای سرنوشت ساز و تاریخی و ملی به سر می بریم و لازم است سیاست درستی در پیش بگیریم. با رئیس پارلمان لبنان درباره اوضاع کلی لبنان به ویژه انتخاب رئیس جمهور آینده و تماس هایی که در این زمینه صورت گرفته است گفتگو کردم. چند روز پیش من با فرستادگان نبیه بری به طور مفصل درباره مسئله انتخاب رئیس جمهور در چارچوب قانون اساسی لبنان گفتگو کرده بودم. اکنون لبنان در شرایطی بسیار بسیار دشواری به سر می برد. ما در این زمینه تماس هایی با طرف های خارجی برقرار کردیم و سفرهایی به خارج صورت گرفت. ما در شرایطی به سر می بریم که لبنان کاملا فراموش شده است و ملاحظات زیادی درباره عملکرد سیاستمداران در لبنان و نگرانی زیادی درباره نظام حاکم بر لبنان و آینده لبنان وجود دارد. متاسفانه لبنان مذاکره کننده ای برای گفتگو با خارج ندارد و این مسئله بر اعتماد خارجی ها به لبنان تاثیر می گذارد».

امین جمیل افزود: «حضور گسترده آوارگان سوری در لبنان بر اوضاع کشور تاثیر گذاشته است ولی ما به وظیفه انسانی و برادارنه خود در خصوص آوارگان سوری عمل خواهیم کرد. لبنان از تعهداتش در زمینه مسائل بشردوستانه تخطی نخواهد کرد ولی رسیدگی به اوضاع چنین جمعیت زیادی از آوارگان، فراتر از توان لبنان است. هم اکنون بین یک میلیون دویست تا یک میلیون و سیصد هزار آواره سوری در لبنان وجود دارد در حالی که دیگر همسایگان سوریه که مساحتی بسیار بزرگتر از لبنان دارند پذیرای نیمی از این تعداد آواره بوده اند. آوارگان سوری در لبنان در زمینه های امنیتی و اقتصادی و اجتماعی بر کشور ما تاثیر گذاشته اند».
امین جمیل افزود: «انتخاب رئیس جمهور جدید لبنان می تواند نهادهای کشور را پویاتر کند و حضور لبنان را در نشست های بین المللی پررنگتر کند و لبنان به کشوری نقش آفرین در محافل بین المللی تبدیل شود. ما در شرایط کنونی به حمایت خارجی و حمایت دوستان لبنان نیاز شدیدی داریم. ما اکنون در شرایطی بسیار دشوار به سر می بریم و با آینده ای مبهم مواجه هستیم. امیدواریم آقای نبیه بری بتواند مرحله انتخاب رئیس جمهور را با خردمندی و قاطعانه مدیریت کند و تا پیش از 25 ماه مه بتوانیم رئیس جمهور جدیدی انتخاب کنیم که نماینده ما در جهان باشد و نهادها را با یکدیگر متحد کند و گفتگویی سازنده بین گروه های لبنانی آغاز کند».

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار