اثرات زیان‌بار رژیم‌های غذایی "کاهش وزن" در دوره بلوغ

۹۰ درصد نوجوانان برای حفظ تناسب اندام و زیبایی ظاهر خود تمایل به کاهش وزن دارند. اثرات زیان‌بار رژیم‌های غذایی کاهش وزن در دوره بلوغ، علاوه بر اختلال رشد، شامل کمبودهای تغذیه‌ای، ضعف، افسردگی، نداشتن تمرکز حواس و اشکال در خوابیدن است.

دکتر صنم غیبی دانشیار دانشگاه علوم پزشکی ارومیه در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران افزود: دوران بلوغ نه تنها با جهش رشد جسمی بلکه با تغییرات خلق و خو و تحولات عاطفی و روانی همراه است. در این دوران توجه آن‌ها به حفظ ظاهر و تناسب اندام بیشتر جلب می‌شود و این عوامل رفتارهای غذایی نوجوانان را به شدت تغییر می‌دهد. 

وی گفت: نامنظم بودن وعده‌های غذایی و حذف بعضی از وعده‌های غذایی، خودداری از خوردن گوشت، خودداری از خوردن لبنیات، مصرف بی‌رویه تنقلات، غذا خوردن خارج از منزل و علاقه به مصرف غذاهای غیرخانگی از ویژگی‌های عادات غذایی دوران نوجوانی است که متاثر از خانواده، دوستان و رسانه‌های جمعی است. 

وی با بیان اینکه مطالعات نشان داده است که ۵۰ درصد نوجوانان دختر و پسر صبحانه نمی‌خورند، تصریح کرد: استفاده از غذاهای آماده به دلیل نداشتن وقت کافی معمول است. محققین نشان داده‌اند که ۹۰ درصد نوجوانان برای حفظ تناسب اندام و زیبایی ظاهر خود تمایل به کاهش وزن دارند. اثرات زیان‌بار رژیم‌های غذایی کاهش وزن در دوره بلوغ، علاوه بر اختلال رشد، شامل کمبودهای تغذیه‌ای، اختلالات قاعدگی، ضعف، افسردگی، یبوست، نداشتن تمرکز حواس و اشکال در خوابیدن است. 

وی ادامه داد: البته لازم به ذکر است که پرخوری زیاد در این دوران سبب چاقی بیش از حد نوجوان خواهد شد. تا جاییکه، گاهی نوجوان برای حفظ تناسب اندام ناچار به رژیم گرفتن می‌شود. از طرفی چاقی کودکان و نوجوانان در حال حاضر یک مشکل تغذیه‌ای رو به افزایش در دنیا به شمار می‌رود. چاقی در دوران نوجوانی اغلب اوقات به چاقی بزرگ‌سالی می‌انجامد، که با افزایش خطر ابتلا به دیابت، بیماری‌های قلبی‌ عروقی و افزایش فشار خون همراه است. علاوه بر این بلوغ زودرس در کودکان چاق وجود دارد و به همین علت دوران رشد استخوان‌های طولی در آن‌ها کوتاه‌تر است که منجر به کوتاهی قد خواهد شد. 

انتهای پیام/
برچسب ها: کاهش وزن ، چاقی ، بلوغ ، تغذیه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار