اگرچه ایران نسبت به سایر کشورها از وضعیت بهتری در ابتلا به بیماری‌های کلیوی برخوردار است اما سالانه 8 درصد به تعداد بیماران کلیوی در کشور اضافه می‌شود

دکتر گنجی رئیس انجمن نفرولوژی ایران در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران اظهار داشت: : در کشور ۷۷ میلیونی ایران ۲۳۵۰۰ مریض دیالیز خونی، ۱۴۵۰ بیمار دیالیز صفاقی و ۲۰ هزار بیمار پیوند کلیوی داریم که اگرچه آمارمان در این بیماری نسبت به کشورهای توسعه یافته بالا نیست، اما به علت عدم رعایت نکات پیشگیرانه هرساله به جمعیت بیماران کلیوی ۸ تا ۱۰ درصد افزوده ‌می‌شود. 

وی با بیان اینکه اغلب افراد مبتلا به بیماری‌های کلیوی در کشور زیر ۴۰ سال هستند، اعلام کرد: نقش دیابت، فشارخون و اضافه وزن و چاقی در بروز بیماری‌های کلیوی بسیار زیاد است و در واقع باید با فرهنگ‌سازی جامع گروه‌های پرخطر در بیماری‌های کلیوی شناسایی و از بروز بیماری در آن‌ها جلوگیری شود. 
بیماران پیشگیری از بیماری‌های کلیوی را نیاموخته‌اند و رئیس انجمن نفرولوژی در ادامه افزود: در هیچ کشوری امکان غربالگری تمام افراد جامعه وجود ندارد، اما می‌توان با معرفی عوامل خطرساز در بیماری‌های کلیوی زمینه غربالگری افراد را فراهم ساخت. 

وی یادآور شد: غربالگری افراد دیابتیک، مبتلا به فشار خون و افراد دارای اضافه وزن و چاقی اثر بسزایی در جلوگیری از ناراحتی‌های کلیوی دارد و لذا غربالگری این افراد در استعداد بروز بیماری‌های کلیوی را نمایان می‌سازد. 

وی تصریح کرد: پیشنهاد جامعه پزشکی فرهنگ‌سازی مناسب و اثرگذار در سطح جامعه است که بسیاری از هزینه‌های ثانویه درمان را از دوش بیماران برمی‌دارد. 


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار