ابتلا اولیه به دیابت یا قند خون است عارضه‌ای که به شدن سلامت کلیه را با خطر مواجه می‌سازد و به شدت سلامت کلیه را با خطر مواجه می‌سازد.

دکتر محمد افشاریان متخصص کلیه در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران اظهار داشت: مهم‌ترین مشکل در بیماران کلیوی در کشور ایران دیابت است، چون بیشترین نارسایی‌های کلیوی بر اثر دیابت ایجاد می‌شود. 

وی گفت: ۲ نکته که در تامین سلامت بیماران کلیوی حائز اهمیت به شمار می‌آیند شامل کنترل دیابت و فشار خون است چرا که این دو بیماری به شدت در بروز نارسایی‌های کلیوی اثر گذارند و ریسک آن را بالا می‌برند. 

وی با بیان اینکه نباید فراموش کنیم مصرف نمک در ایران بیش از سایر کشورهاست، خاطر نشان کرد: مصرف بیش از حد نمک ضمن افزایش فشار خون موجب نارسایی کلیه و عروق خون رسان به کلیه می‌شود. 

وی تصریح کرد: نمی‌توان گفت تشخیص بیماری‌های کلیه از ایران دیر هنگام است اما مقوله پیشگیری از این بیماری می‌توان بسیاری از مشکلات ناشی از این بیماری را رفع نماید به گونه‌ای که با داشتن سلامت غذایی، تحرک و کنترل قند خون می‌توان سلامت کلیه‌های خود را تضمین کرد ضمنا انجام هر ۲ سال تست‌های آزمایشگاهی کلیه و عکسبرداری‌های لازم در این زمینه نیز توصیه می‌شود. 


انتهای پیام/
برچسب ها: کلیه ، دیابت ، قندخون ، فشارخون
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.