روسیه روز پنجشنبه تمرین های نظامی جدیدی را نزدیک مرز این کشور با اوکراین آغاز کرد و نشان داد قصدندارد از برنامه های خود برای انضمام منطقه کریمه به روسیه عقب نشینی کند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگارانبه نقل ازرویترز؛ این در حالی است که عزم آمریکا و اتحادیه اروپا در زمینه اعمال تحریم ها علیه روسیه هر روز قوی تر می شود.
آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان به روسیه در مورد خسارت گسترده در طولانی مدت به منافع این کشور در صورت ادامه نقض حقوق بین الملل از طریق تصرف شبه جزیره کریمه هشدار داد.
مرکل در آستانه نشست هفته آینده سران کشورهای عضو اتحادیه اروپا که ممکن است تحریم های جدید علیه روسیه را درپی داشته باشد ، در سخنانی در پارلمان آلمان افزود روسیه در حال استفاده از تاکتیک های توسعه طلبانه « شکست خورده » قرن 19 و 20 است.

وی در نشست پارلمان که سفیر اوکراین در آلمان نیز در آن حضور داشت تصریح کرد :« اگر روسیه به رویکرد چند هفته قبل خود ادامه دهد تنها برای اوکراین فاجعه بار نخواهد بود بلکه مسکو نیز با آسیب جدی سیاسی و اقتصادی ناشی از آن روبرو خواهد شد.»
مرکل گفت در سالی که اروپا هم شاهد صدمین سالگرد آغاز جنگ جهانی اول است و هم بیست و پنجمین سال فروپاشی دیوار برلین را پشت سر می گذارد ، روسیه باید از اشتباهات گذشته درس بگیرد.

وی افزود :« شما نمی تواند به گذشته پشت کنید. کشمکش های قرن 21 برسر منافع در مرکز اروپا تنها در صورت می تواند حل و فصل شود که ما از روش ها و ابزارهای قرن 19 و 20 استفاده نکنیم.»

مرکل به طور گسترده با نفوذ ترین شخصیت در بحران شبه جزیره کریمه به شمار می رود اما به بی میلی در زمینه فشار بر روسیه به علت روابط تجاری نزدیک آلمان با این کشور روبرو است.

وی روز چهارشنبه در سفر به لهستان به منظور گفتگو با دونالد توسک نخست وزیر این کشور به روسیه در مورد مرحله دوم از تحریم ها علیه این کشور هشدار داد و گفت اگر مسکو رویکرد خود را درقبال شبه جزیره کریمه تغییر ندهد ، ممکن است روز دوشنبه با تحریم های جدیدی روبرو شود.
تحریم های جدید علیه مسکو ممکن است شامل مسدود شدن دارایی های شخصی اتباع روسیه و اوکراین باشد که به این بحران دامن می زنند. این تحریم ها همچنین می تواند شامل ممنوعیت صدور روادید باشد.

مرکل تصریح کرد هیچکس خواستار اعمال تحریم ها نیست و پیشنهاد اتحادیه اروپا درخصوص روابط نزدیک تر با اوکراین نوعی اقدام علیه روسیه نخواهد بود.
وی موافقتنامه سیاسی بین اوکراین و اتحادیه اروپا را که ممکن است تا اوایل هفته آینده در خلال نشست سران اتحادیه اروپا در بروکسل امضا شود ، حرکتی دوستانه در جهت تقویت روابط بدون هیچگونه ابعاد ژئوپولتیک توصیف کرد.
مرکل بار دیگر با رد توسل به زور در واکنش به تقویت حضور نظامی روسیه در شبه جزیره کریمه در آستانه برگزاری همه پرسی در این منطقه افزود بدون شک آنچه امروز در اروپا اتفاق افتاده یک کابوس ترسناک است.

جان کری وزیر امور خارجه آمریکا نیز گفت در صورتی که همه پرسی برنامه ریزی شده درمورد الحاق منطقه کریمه به روسیه براساس برنامه ریزی انجام شده روز یکشنبه انجام شود ، مجموعه اقداماتی جدی علیه مسکو اجرا خواهد شد.
ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه یکم مارس در حالی که نیروهای روسی کنترل شبه جزیره کریمه را به دست گرفته بودند گفت روسیه حق دارد به این کشور همسایه خود حمله کند.

روند تحولات در شبه جریره کریمه به سرعت پیش می رود و شاید نشانه ای از تلاش مسکو برای تحقق هدف خود درزمینه انضمام این منطقه به روسیه باشد پیش از آنکه غرب بتواند درخصوص چگونگی واکنش به اقدامات این کشور را به موضعی واحد دست یابد.
سیاستمداران جدایی طلب طرفدار روسیه پس از کنترل مردان مسلح بر شبه جزیره کریمه در تاریخ 27 فوریه اکنون در تلاش برای برگزاری هرچه سریعتر همه پرسی درباره الحاق این منطقه به روسیه هستند. این در حالی است که کشورهای غربی می گویند این همه پرسی غیر قانونی است.

مرکل که ابتدا در مقایسه با دیگر رهبران غربی موضعی محتاطانه تر را درقبال بحران در شبه جزیره کریمه اتخاذ کرده بود طی چند روز اخیر به یکی از منتقدان شدید کرملین تبدیل شده است و اتحادیه اروپا را در جهت پیروزی از آمریکا در زمینه اعمال تحریم ها علیه روسیه هدایت می کند.
اتحادیه اروپا درمورد چارچوب اعمال ممنوعیت سفر و مسدود شدن دارایی های اتباع و شرکت های روسی به توافق رسیده است. پیش بینی می شود این اقدامات به زودی به اجرا درآید و فهرست افراد و شرکت های هدف نیز تا روز دوشنبه اعلام شود.

اقدام اتحادیه اروپا مهم است زیرا میزان مبادلات تجاری اروپا با روسیه ده برابر آمریکاست و بخش اعظم گاز و نفت روسیه را کشورهای اروپایی خریداری می کنند. اما بروکسل در مقایسه با واشنگتن از تمایل کمتری برای اقدام علیه روسیه برخوردار است زیرا هم از روابط اقتصادی نزدیک تری با روسیه برخوردار است و هم اینکه روند تصمیم گیری و دستیابی به توافق در میان 28 کشور عضو اتحادیه اروپا کاری دشوار است.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار