یک کارشناس اقتصادی گفت: اقتصاد مقاومتی موضوعی است که در همه ادوار مورد توجه بوده است و به آن معنی است که از طریق افزایش بهره‌وری تولید را بالا ببریم.

محمدرضا قنبری، کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، گفت:‌ در شرایطی که نیاز به حفظ استقلال کشور باشد مانند شرایط تحریم، خودکفایی می‌تواند در مسیر اقتصاد مقاومتی باشد.

این استاد دانشگاه علامه در تشریح نظر خود عنوان کرد: در بعضی زمان‌ها دولت‌ها برای حفظ کیان و استقلال کشور و برای کاهش هر چه بیشتر وابستگی مجبور به خودکفایی به هر قیمتی و بدون توجیه اقتصادی می شوند به عنوان مثال در سال‌های قبل ما در تولید گندم به خودکفایی رسیدیم در صورتی که واردات آن به صرفه‌تر بود اما فقط به جهت اینکه کشور در شرایط تحریم قرار داشت به تولید داخلی آن پرداختیم.

وی در ادامه ابراز کرد: مثلا تولید بنزین در سال گذشته از مواد اولیه پتروشیمی که مواد ارزشمندی هستند به هیچ عنوان توجیه اقتصادی نداشت اما به دلیل شرایط خاص کشور، چاره‌ای جز تولید بنزین داخلی نداشت. در نتیجه خودکفایی در بعضی زمان‌های حساس ممکن است هدف باشد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: اما اقتصاد مقاومتی موضوعی است که در همه ادوار مدنظر و مورد توجه بوده است و به آن معنی است که از طریق افزایش بهره‌وری با امکانات داخلی سعی کنیم تولید را بالا ببریم مثلا در حوزه آبیاری از هر 100 لیتر آب 25 لیتر آن استفاده می‌شود و 75 لیتر آن هدر می‌رود؛ در حالی که در اقتصاد مقاومتی با این نوع مصرف مقابل می‌شود و راهکارهایی ارائه می‌شود تا از هر 100 لیتر 50 لیتر آن استفاده شود یعنی با تکیه بر داشته‌ها کارائی‌ را دو برابر می‌کنیم.

وی در پایان اصلی‌ترین محور اقتصاد مقاومتی را تولید در مسیری که در جهت حفظ استقلال کشور با شد مطرح کرد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار