بودجه شهرداری تهران از حیث در آمدها و سایر منابع تامین اعتبار با رقمی معادل 158 هزار و 456 میلیارد ریال به تصویب رسید.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران؛ علیرضا دبیر رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران در جریان بررسی بودجه شهرداری تهران در سال 93 اظهار داشت: بودجه شهرداری تهران از حیث در آمدها و سایر منابع تامین اعتبار با رقمی معادل یکصدو پنجاه و هشت هزار و چهارصدو پنجاه و شش میلیارد ریال است که در دوبخش نقدی و غیر نقد دیده شده است.

وی افزود:  بودجه نقدی شهرداری تهران شامل هفتادو هشت هزار و ششصد و چهل میلیارد ریال و برای بخش غیر نقدی نیز رقمی معادل هفتاد و نه هزار و هشتصدو ده میلیارد ریال  دیده شده است.

علیرضا دبیر اظهار داشت: بودجه سال 93 بر اساس قانون بالادست یعنی برنامه عملیاتی 5 ساله شهرداری تهران نوشته شده و بر این اساس ماموریت حوزه اجتماعی و فرهنگی با رشد 72 درصدی نسبت به سال 92 حدود 12 درصد از کل بودجه را به خود اختصاص داده است.

وی با تاکید بر اینکه 67 درصد بودجه سال 93 به بودجه سرمایه ای و کمک سرمایه ای اختصاص یافته بیان داشت: علاوه بر بودجه سرمایه ای، 14 درصد از بودجه به بخش نگهداشت، 9 درصد هزینه ای جاری، 9 درصد کمک هزینه ای جاری و 1 درصد کمک هزینه ای پیش بینی شده است.
رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر با اشاره به اینکه بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر در نظر گرفتن اقتصاد مقاومتی در تبصره های بودجه سال 93 در نظر گرفته شده گفت: جمع درآمدها و منابع ناپایدار بودجه سال 93 نسبت به بودجه سال 92، حدود 2 درصد کاهش داشته است.

دبیر همچنین خاطر نشان کرد: شورای اسلامی شهر تهران در بودجه سال آینده، شهرداری تهران را مکلف کرده بودجه سال 94 را مبتنی بر عملکرد (بودجه عملیاتی) پیش بینی کند و در بودجه جاری شهرداری صرفه جویی کند.


وی تاکید کرد: شورای شهر توجه ویژه ای به بخش حمل و نقل عمومی داشته و در تفکیک واحدهای اجرایی، یک چهارم کل بودجه را به معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران اختصاص داده است.

دبیر با اشاره به اینکه جمع درآمدها و منابع پایدار نسبت به بودجه سال 92 حدود 18 درصد افزایش داشته، تصریح کرد: بر اساس کارشناسی انجام شده و اسناد بالادستی جمع درآمدها و منابع شهرداری تهران با 14 درصد افزایش به رقم 15 هزار و 800 میلیارد تومان رسیده است.
وی همچنین به تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر ضرورت توجه به هویت ایرانی اسلامی در شهرسازی پایتخت گفت: بودجه حوزه ماموریتی شهرسازی به منظور اجرای منویات مقام معظم رهبری  از 357 میلیارد تومان به 460 میلیارد تومان رسیده و پیش بینی شده درصدی از کل درآمد شهرداری نیز با هماهنگی کمیسیون شهرسازی به این بخش اختصاص یابد.

به گفته دبیر از آنجایی که دولت خودش را موظف کرده سهم شهرداری تهران را از 5 میلیارد دلار در قبال اجرای طرح های بهینه سازی، کاهش گازهای گلخانه ای و کاهش مصرف انرژی اختصاص دهد، این بودجه نیز در بخش تبصره ها پیش بینی شده است.

وی در پایان عنوان کرد: در نهایت بر اساس مصوبه شورای اسلامی شهر تهران ماموریت توسعه مدیریت و هوشمندسازی شهری 26 درصد از بودجه، ماموریت حمل و نقل و ترافیک 38 درصد، ماموریت خدمات شهری 18 درصد، ماموریت ایمنی و مدیریت بحران 3 درصد و ماموریت شهرسازی و معماری 3 درصد از کل بودجه را به خود اختصاص داده اند.

 براساس این گزارش در جریان بررسی سال 93 شهرداری تهران حجه¬الاسلام علی ناصحی رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا با اشاره به زحمات کشیده شده برای بررسی بودجه گفت: با توجه به منویات مقام معظم رهبری درخصوص اقتصاد مقاومتی و تلاش قوای سه گانه برای اجرای سیاست های در جهت تحقق این امر، مدیریت شهری برای این منظور چه تدابیری اندیشیده است.

 احمد مسجدجامعی رییس شورای اسلامی شهر تهران نیز در این خصوص با اشاره به وجود تبصره 37 بودجه شهرداری تهران که تاکید بر صرفه¬جویی شهرداری در همه زمینه ها دارد گفت: از رییس کمیسیون بودجه شورا می خواهیم که این تبصره در بودجه سال 93 گنجانده شود و تاکید هم داریم که شهرداری تهران در راستای اجرای این تبصره گزارش عملکردی اش را به شورا ارائه دهد.

اسماعیل دوستی، نایب رئییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا نیز با اشاره به اجرای سیاست هایی در جهت اقتصاد مقاومتی به انتشار برخی کتابها و جزواتی از سوی شهرداری تهران اشاره کرد و افزود: شاهد چاپ کتاب ها و جزواتی از دوایر مختلف شهرداری هستیم که اغلب مطالب آن تکراری است. نکته حائز اهمیت در این است که کاغذ بکار رفته برای این کتابها به قدری نفیس و گران است که در ارگان های دیگری نظیر آن را نمی بینید.

وی تاکید کرد که شهردار تهران در این موضوع نظارتی داشته باشد. همانطور که شهردار تهران اظهار داشتند جلوی برگزاری بسیاری از سیمنارها گرفته شده است، جلوی این مورد را هم بگیرید
اسماعیل دوستی همچنین از تعامل به وجود آمده میان دولت و شورای شهر تهران تقدیر کرد و گفت: باید از دولت برای عنایتی که به شورای شهر تهران دارد و وزرای کابینه اش را برای حضور در پارلمان شهری تشویق می کند و از شما نیز تشکر کنیم.

رحمت الله حافظی رییس کمیسیون سلامت، خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران نیز با اشاره براینکه در تدوین برخی ردیف های بودجه شهرداری موازی کاری غیر ضروری مشاهده می شود گفت: برای نمونه در بخش ساخت مساجد میزان هزینه کردها و کمک های شهرداری برای هر متر مربع بین یک تا 2 میلیون تومان است، اما در برخی موارد هزینه ساخت 5/6 میلیون تومان در نظر گرفته شده است.
 
وی افزود یکی دیگر از نکات موازی کاری در بحث ساخت مساجد است که علاوه بر اینکه ردیفی مربوط به رسیدگی امور مساجد در اختیار مناطق قرارداد ردیف دیگری به مبلغ 4 میلیارد تومان هم برای همین منظور در بودجه دیده شده است.

وی در بحث نصب و راه اندازی دوربین های ثبت تخلفات،گفت: حدود 462 واحد، دوربین دیده شده است که هزینه خرید هر دوربین نیز 450 میلیون تومان در نظر گرفته شده است. مورد دیگر مربوط به نگهداری تونل ها و پل هاست که رقم های قابل توجهی در نظر گرفته شده است در صورتی که توجیه اقتصادی برای این اتمام وجود ندارد.

حافظی بخش دیگری از موازی کاری برای اختصاص بودجه را در بخش پژوهشی عنوان کرد و افزود: مرکز مطالعات شهر تهران بودجه مشخصی دارد، ولی معاونت های مختلف شهردار هم مراکز پژوهشی دارند که برای هر کدام از آنها نیز یک ردیف بودجه در نظر گرفته شده است.

احمد حکیمی پور نیز با اشاره به نامه یکی از اعضای شورا درخصوص عدم دریافت برنامه مصوب 5 ساله دوم شهرداری تهران تاکید کرد: با توجه به اینکه برنامه 5 ساله دوم به شورا ارائه نشده است و سال 93 نیز اولین سال اجرای برنامه خواهد بود، چگونه می توانیم بودجه مربوط به این سال را بدون آنکه بدانیم در برنامه چه گذشته است بررسی و تصویب کنیم.

محمد حقانی رییس کمیته محیط زیست شورا نیز خاطر نشان کرد: در تدوین بودجه شهرداری را مکلف کرده ایم که هر 3 ماه یکبار گزارش عملکردی از اجرای بودجه به شورا ارائه دهد، اگر وظیفه ذاتی شورا نظارت است به جای اینکه شهرداری را موظف به ارائه گزارش کنیم، کمیسیون های شورا موظف کنیم تا متناسب با مأموریت هایی که دارند، هر 3 یا 6 ماه گزارش نظارتی خود را به شورا ارائه دهند.

احمد دنیا مالی رییس کمیسیون عمران شورا نیز به وجود کوچه ها و معابر باریک در بافت فرسوده اشاره کرد و افزود: وجود کوچه های تنگ و باریک برای مدیریت شهری خوب نیست. در بودجه باید چهره پنهان تهران نیز دیده شود. اگر چه در بحث ساخت و ساز در بافت فرسوده شهرداری نمی تواند به تنهایی ورود پیدا کند، اما در ایجاد فضاهای فرهنگی و اجتماعی و خدماتی وظیفه شهرداری تهران ماندگار است.

احمد مسجدجامعی نیز در این خصوص تاکید کرد تا در کمیسیون عمران و شهرسازی شورا سندی را در ارتباط با رویکرد شورا و مدیریت شهری در بحث ورود به بافت های فرسوده تهیه و جهت تصویب به شورا ارائه کند.

محمدمهدی تندگویان نایب رئیس کمیسیون شهرسازی نیز با اشاره  به تداخل برنامه بین حوزه های فرهنگی ،اجتماعی، عمرانی و شهرسازی شهرداری تهران، پیشنهاد داد تا معاونت برنامه ریزی شهرداری تهران، پایشی نسبت به عملکرد سازمان ها و معاونت های شهرداری تهران با موضوع بررسی موازی کاری در شهرداری داشته باشند

تندگویان با تاکید بر اینکه گوی سبقت در انجام عملکرد بین مناطق و دستگاه های زیر مجموعه شهرداری وجود دارد، وجود موازی کاریها همه شهرداری را بیچاره کرده است.

پرویز سروری رییس کمیسیون نظارت و حقوقی شورا نیز پیشنهادی درخصوص تصویب هر چه سریعتر بودجه و ابلاغ آن به شهرداری ارائه کرد.

سروری در پیشنهاد خود تاکید کرد: با هماهنگی واحد نظارتی و درآمدهای مصوب فرمانداری تهران به مصوبات شورا می توان هر آنچه که از بودجه در شورا تصویب می شود در اختیار آن نهاد قرار گیرد تا سرعت بیشتری به کارها داده شود.

مجتبی شاکری رییس کمیته فرهنگی شورا نیز با اشاره به تبصره 33  بودجه گفت: قرار بوده معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری تا اوایل اسفند برنامه هایش را به شورا ارائه دهد تا در حین بررسی بودجه ان برنامه ها نیز لحاظ شود.

وی افزد: الان که به نیمه اسفندماه هم نزدیک می شویم برنامه فرهنگی و اجتماعی به کمیسیون ارائه نشد ه است. از سوی دیگر عنوان می شود که برنامه 5 ساله دوم هم به شورا داده نشده است بنابراین آنچه امروز در بودجه بررسی می شود، برنامه های مورد نظر شهرداری در برنامه 5 ساله دوم است نه آنچه شورا مصوب کرده است.

براساس این گزارش اعضا شورا با توجه به تاکیدات رییس کمیسیون برنامه و بودجه که تمام موضوعات مورد نظر اعضا در بودجه دیده شده است، به بررسی تبصره های ذیل بودجه 93 شهردار تهران پرداختند، که در وقت اولیه جلسه 14 تبصره ذیل بودجه به تصویب رسید.

شایان ذکر است با بودجه سال 93 شهرداری تهران، حدود 43 تبصره ذیل خود دارد که ادامه بررسی تبصره ها به جلسه فوق العاده شورا که در بعدازظهر امروز یکشنبه یازدهم اسفندماه برگزار می شود موکول شد.

انتهای‌‌‌‌‌پیام/

برچسب ها: بودجه ، شهرداری ، تصویب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار