دبیرکل و کارکنان دبیرخانه به‌عنوان کارمندان کشوری بین‌المللی برای فعالیت‌های خود فقط به "سازمان ملل" پاسخ می‌دهند و سوگند یاد می‌کنند و از هیچ دولتی یا نهاد خارج از این سازمان دستور نمی‌گیرند.

 
به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران؛ دبیرخانه سازمان ملل متحد متشکل از کارکنان بین‌المللی بوده که در محل‌های کار خود در سراسر جهان مشغول انجام وظیفه هستند و
کارهای گوناگون روزمره سازمان را انجام می‌دهند.
 
دبیرخانه به سایر ارکان اصلی سازمان ملل خدمت می‌کند و برنامه‌ها و سیاست‌های تعیین شده به‌وسیله آنها را به اجرا درمی‌آورد.
 
در راس دبیرخانه، دبیرکل قرار دارد که به‌وسیله مجمع عمومی و به پیشنهاد شورای امنیت برای یک دوره پنج ساله قابل تمدید انتخاب می‌شود.

کارهایی که به‌وسیله دبیرخانه انجام می‌شود به تنوع مسائلی است که سازمان ملل به آن‌ها رسیدگی می‌کند باید گفت این کارها از انجام عملیات حفظ صلح تا میانجیگری در اختلاف‌های بین‌المللی، از بررسی روندهای اقتصادی و اجتماعی تا انجام مطالعات درباره حقوق بشر و توسعه پایدار را در برمی‌گیرد.
 
کارکنان دبیرخانه همچنین رسانه‌های ارتباطی دنیا را در جریان کار اقدامات سازمان ملل قرار می‌دهند و کنفرانس‌های بین‌المللی درباره مسائل مورد علاقه جهانی را تشکیل و سخنرانی‌ها و اسناد را به زبان‌های رسمی سازمان ملل ترجمه می‌کنند.

دبیرخانه حدود 25530 کارمند با قراردادهای یک ساله یا بیشتر دارد که حقوق 17630 نفر از آنان از منابع فوق بودجه‌ای پرداخت می‌شود البته کارکنان دارای قراردادهای کوتاه مدت، مجموع کارکنان دبیرخانه را به 30550 نفر از 182 کشور می‌رساند.
 
دبیرکل و کارکنان دبیرخانه به‌عنوان کارمندان کشوری بین‌المللی برای فعالیت‌های خود فقط به سازمان ملل پاسخ می‌دهند و سوگند یاد می‌کنند و از هیچ دولتی یا نهاد خارج از این سازمان دستور نمی‌گیرند.
 
گفتنی است هر کشور عضو بر اساس منشور متعهد می‌شود به ویژگی بین‌المللی مسئولیت‌های دبیر کل و کارکنان دبیرخانه احترام بگذارد و از تلاش برای اعمال نفوذ نابه‌جا به آن خودداری کند.
 
لازم به ذکر است مقر سازمان ملل اگر چه در نیویورک است اما حضوری چشمگیر در آدیس آبابا، بانکوک، بیروت، ‌ژنو، نایرویی، سانتیاگو و وین دارد البته دفاتر مختلفی در سراسر جهان زیر نظر سازمان ملل فعالیت می‌کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار