سخنگوی نهمین اجلاس مجالس کشورهای اسلامی گفت: در نشست امروز کمیسه سیاست خارجی و روابط 12 قطعنامه به تصویب رسید.

به گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران کاظم جلالی سخنگوی نهمین اجلاس مجالس کشورهای اسلامی در نشست خبری در دومین روز از اجلاس بین‌المجالس کشورهای اسلامی گفت: کمیته اجرایی بین‌المجالس کشورهای اسلامی در روز اول دستور کار خود را انجام داده و خاتمه یافت که توانست دستور کار کمیته‌های چهارگانه، کمیته فلسطین  و همچنین دستور کار اجلاس زنان، دستور کار کمیته عمومی و نهایتا دستور کار اجلاس روسای مجالس کشورهای اسلامی را تصویب کند.
 
وی ادامه داد: امروز هم کمیته‌ها کار خود را آغاز کردند که یکی از کمیته‌ها کمیته سیاست خارجی و امور سیاسی و روابط خارجی بود که در این کمیته ما توانستیم تا امروز صبح 12 قطعنامه تصویب کنیم، البته بعدازظهر نیز جلسه خواهیم داشت.
 
جلالی در ادامه تصریح کرد: قطعنامه‌های مصوب در مورد قدس، فلسطین و اراضی اشغالی و همچنین سوریه و لبنان بود. همچنین پیگیری راهکارهای اتخاذ شده برای اجرای قطعنامه‌های اتحادیه در مورد دیدار هیئتی از روسای مجالس از غزه، تشکیل هیئت پارلمانی برای دیدار از پارلمان‌های کشورهای غربی علیه نقش پارلمان‌های اسلامی در از بین بردن نقشه‌های رژیم صهیونیستی برای یهودی‌سازی بیت‌المقدس و بررسی چگونگی ایجاد همبستگی و وحدت بین کشورهای اسلامی برای مقابله با راهکارهایی که سرنوشت امت اسلامی را مورد هدف قرار داده است.
 
وی ادامه داد: مسئله بعدی مبارزه با تعصب و اسلام هراسی بود که این مسئله نیز به تصویب رسید. همچنین قطعنامه‌ای از سوی ایران ارائه شد مبنی بر مبارزه با افراط گرایی که با توجه به این مسئله که پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران و ریاست محترم جمهوری حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر روحانی در سازمان ملل متحد به تصویب رسیده بود، قطعنامه‌ای در این خصوص صادر شد و از تلاش‌های ایران و دکتر روحانی تقدیر گردید.
 
وی همچنین در ادامه تصریح کرد:  در مورد ترور و تروریسم و تاکید بر حق مشروع مقاومت در مقابل اشغالگری و تجاوز خارجی قطعنامه‌ای تصویب شد. همچنین در مورد وضعیت سودان، همچنین در مورد محکوم کردن همه تحریم‌ها برعلیه کشورهای اسلامی قطعنامه‌ای به تصویب رسید.
 
جلالی گفت: همچنین در مورد حقوق کشورها و ملت ها در دستیابی به تکنولوژی‌های جدید برای بکار گیری اهداف صلح آمیز به ویژه بحث‌های هسته ای و سایر علوم و تکنولوژی‌های جدید به کشورهای اسلامی و همه باید از آن برخوردار باشند، قطعنامه‌ای تصویب شد.
 
وی ادامه داد: قطعنامه بعدی در مورد قراردادن منطقه خاورمیانه به عنوان تبصره خالی از سلاح کشتار جمعی به ویژه سلاح هسته‌ای بود. همچنین در مورد بررسی مزیت اسفبار آفریقای مرکزی نیز قطعنامه‌ای به تصویب رسید.
 
وی در پایان خاطرنشان کرد: موارد ذکر شده فعالیت‌های امروز صبح کمیته سیاسی است که در جهت بررسی پیش نویس قطعنامه‌ها انجام شده که در این مرحله به شیوه مقدماتی به تصویب رسیده اما تصویب نهایی آنها منوط به تائید کنفرانس است که در روز پایانی کنفرانس یعنی چهارشنبه 30 بهمن ماه مطرح خواهد شد.
 
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار