لحاظ شدن توان داخلی در چارچوب قراردادهای جدید نفتی، رونمايي از نسل جديد موتورهاي ديزلي با حمايت وزرات نفت و امضاء قرارداد پرديس بالادستي پژوهشگاه نفت با شركت هاي نفتي كشور سودان از جمله اتفات مهم در عرصه صنعت نفت بود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران اتفاقات مهمی که در عرصه نفت و گاز و پتروشيمي در طی 6 روز گذشته(از شنبه19 بهمن ماه تا پنج شنبه 25بهمن ماه) در این حوزه منتشر جریان ساز بوده در این گزارش به این عنواین پرداخته می شود.

مفاد قراردادهای PSA مغایرتی با قانون اساسی ندارد/لحاظ شدن توان داخلی در چارچوب قراردادهای جدید نفتی

معاون وزیر نفت در امور برنامه ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری، مطالعه و بررسی همه قراردادهای نفتی جاری در دنیا را ضروری دانست و گفت: قراردادهای PSA نمونه ای از قراردادهای جاری است که مغایرتی با قانون اساسی ایران ندارد.

در مدل جدید قراردادی، باید از تجربه قراردادهای مرسوم و جاری در دنیا استفاده شود و در این میان قرارداد PSA ازهم باید مانند سایر قراردادها مورد توجه و مطالعه قرار گیرد. به هر حال اگر امروز می بینیم که بسیاری از کشورهای دنیا از این نوع قراردادها استفاده می کنند، یعنی اینکه این قراردادها بد نبوده اند.

وی با اشاره به یکی از اهداف قراردادهای جدید نفتی گفت: اگر بتوانیم شرکت های معتبر و صاحب نام در حوزه سرمایه و تکنولوژی جذب کنیم به رشد و توسعه صنعت نفت در ایران کمک بزرگی کرده ایم. ما باید این هنر مدیریتی را داشته باشیم که از توان همه منابع استفاده کنیم چرا که مدیران موفق آنهایی هستند که بتوانند از همه منابع استفاده کنند.

حضور طراحان معتبر بین المللی موتور در ایران/ رونمايي از نسل جديد موتورهاي ديزلي با حمايت وزرات نفت

هشتمین همایش بین المللی موتورهای درون سوز و نفت از روز 28 تا 30 بهمن ماه سال جاری با حضور خودروسازان و قطعه سازان داخلی و بین المللی، در مرکز همایش های بین المللی پژوهشگاه صنعت نفت برگزار می شود.

معاون فناوری و روابط بین الملل پژوهشگاه صنعت نفت و دبیر اجرایی همایش، در تبيين ضرورت‏ ها و اهداف برگزاري سمينار موتورهاي درون‏سوز و نفت، كه هشتمين دوره آن در پ‍ژوهشگاه صنعت نفت برگزار خواهد شد، بيان داشت: در هفت دوره قبلي اين همايش توانمندي‏ ها و يافته‏ هاي متخصصان داخلي و بعضا بين‏الملي در حوزه قواي محركه خودرو ارایه شدند. اهداف دوره ‏های قبلي بر رشد تكنولوژي، روش‏هاي جديد طراحي موتور، توسعه قواي محركه و موتورهاي درون‏سوز بوده تمرکز داشتند.

حسيني اشاره کرد كه يكي از دغدغه‏ هاي اصلي اين همايش كه در دوره‏ هاي گذشته چندان به آن توجه نشده بود، حضور متوليان سبد سوختي كشور از ابتدا تا انتهای برگزاری آن است و هشتمين دوره اين همايش با محوريت سبد سوختي كشور برگزار خواهد شد.

وي در ادامه با بيان اين كه سبد سوختي كشور شامل سوخت به معناي عام و روغن به عنوان محركه موتور است گفت: هر دو اين عناصر اثراتی متقابل بر موتور و قواي محركه و نيز محيط زيست دارند و با توجه به اين كه يكي از دغدغه‏ هاي سبد سوختي كشور ساخت سوخت‏ هاي ديزلي و بايوديزلي سازگار با محيط زيست است، يكي از محورهاي اصلي همايش اين نوع سوخت‏ ها خواهد بود.

تکميل حفاری چاه های گازی فاز ١٨ پارس جنوبی

مدیر پروژه حفاری فازهای ١٧ و ١٨ پارس جنوبی در شرکت ملی حفاری ایران از پایان عملیات حفاری و تکمیل ١١ حلقه چاه گازی در فاز ١٨ خبر داد.

امضاء قرارداد پرديس بالادستي پژوهشگاه نفت با شركت هاي نفتي كشور سودان

رييس پژوهشكده مهندسي نفت پژوهشگاه صنعت نفت از امضاي قرارداد همكاري پرديس بالادستي پژوهشگاه با شركت سوداني PLRSخبر داد.

باک خودروهای تهراني‌ها از "بنزين پاک" پر می‌شود

سخنگوی شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی گفت: از اوايل هفته آينده باک خودروهاي تهرانی‌ها از "بنزين پاک" پر می‌شود.


اولويت اصلي شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی شهرهای آلوده صنعتی است هم‌اکنون بنزين پاک در برخی از جايگاه‌های سطح تهران عرضه می‌شود.

وي تاکيد کرد: تا پايان هفته آينده تمام جايگاه‌های منطقه تهران بنزين پاک و استاندارد توزيع خواهند کرد.

توقف "واردات بنزین" از سال آینده/ نیاز یک میلیارد یورویی برای خودکفایی از واردات بنزین

معاون شرکت ملی پالایش وپخش فرآورده‌های نفتی گفت: با بهره‌برداری کامل از پالایشگاه ستاره خلیج فارس روزانه 36 میلیون لیتر بنزین با استاندارد یورو 4 تولید می‌شود که علاوه بر خودکفایی کشور در تولید بنزین مرغوب امکان صادرات این فرآورده نفتی نیز فراهم می‌شود.

تحويل مايعات گازي به مجتمع هاي پتروشيمي بدون محدوديت

مديرعامل مجتمع گازي پارس جنوبي با بيان اين كه هم اكنون هيچ گونه محدوديتي در تحويل مايعات گازي به مجتمع هاي پتروشيمي واقع در منطقه ويژه اقتصادي پارس جنوبي وجود ندارد، گفت: البته با توجه به شرايط كنوني آب و هوايي كشور تحويل گاز اتان به اين مجتمع ها محدود شده است.

مدل قرار‌دادهای جدید نفتي کاملا ایرانی است/ نیاز ١٥٠ میلیاردی صنعت نفت طی ٥ سال آینده

رییس کمیته بازنگری قرار‌داد‌های نفتی وزارت نفت در مورد نام مدل قرار‌داد جدید صنعت نفت کشور گفت: تاکنون اسمی برای این مدل از قرار‌داد انتخاب نشده، در واقع یک مدل کاملا ایرانی است براساس مدل‌های موجود بين المللي طراحي شده است.

*
استفاده از قرار‌داد‌های نفتی 33 کشور جهان

حسینی با اشاره به این‌که در چهار ماه گذشته سه هزار نفر ساعت کار برای تدوین مدل جدید قرار‌داد نفتی انجام شده است، گفت: در این مدل قرار‌داد از قرار‌داد‌های 33 کشور جهان استفاده شده است. علاوه بر این‌که از ده‌ها مقاله 71 پایان‌نامه دانشگاهی داخلی و خارجی و مشاوره از شرکت‌های خارجی و داخلی بهره گرفته شده است.

وی با تاکید بر این‌که مدل جدید قرارداد نفتی ایران که در سوم و چهارم اسفند‌ماه به هم‌اندیشی گذاشته می‌شود، مدل نهایی نیست و تنها یک مدل اولیه است، گفت: در این هم‌اندیشی مدل مورد نظر به نظر‌خواهی عمومی گذاشته می‌شود.

*
مدل قرار‌دادهای جدید کاملا ایرانی است

رییس کمیته بازنگری قرار‌داد‌های نفتی وزارت نفت در مورد نام مدل قرار‌داد جدید صنعت نفت کشور گفت: تاکنون اسمی برای این مدل از قرار‌داد انتخاب نشده است، در واقع این یک مدل کاملا ایرانی است.

حسینی ادامه داد: مدل قرار‌داد جدید براساس مدل‌های موجود بین‌المللی است و سعی شده است به نرم بین‌المللی که شرکت‌های خارجی با آن آشنا هستند نزدیک شود.

وی با بيان این‌که قرار‌داد‌های بیع متقابل (بای‌بک) یک طرفه و به سود ایران است، گفت: شرکت‌های خارجی نیز به همین موضوع معترض بودند به همین دلیل سعی شد در مدل جدید شرایط برد – برد ایجاد شود به‌طوری که در میدان‌هایی که هزینه و ریسک بالاست پاداش شرکت توسعه‌دهنده نیز افزایش خواهد یافت.

رییس کمیته بازنگری قرار‌داد‌های نفتی وزارت نفت با اعلام این‌که مدل قرار‌داد جدید دارای انعطاف کامل است، گفت: قرار‌داد‌های بیع متقابل می‌تواند در سایر بخش‌ها استفاده شود، اما رویکرد صنعت نفت به قرار‌داد‌ها متفاوت خواهد بود.

ضرورت استفاده از تفکرات و ایده های جدید برای اعتلای کشور

رئیس پژوهشگاه صنعت نفت گفت: تغييرات منشا تاثيراتي مثبت در سازمان‏اند و همواره بايد از تفكرات و ايده‏هاي جديد افراد براي رشد و اعتلاي سازمان استفاده کرد و بديهي است که اين تغييرات باعث تحولات مثبت در سازمان مي ‏شوند.

گاز جایگاه های "سی ان جی" وصل می شود

رییس انجمن صنفی جایگاه‌داران سی.ان.جی کشور با اعلام این که از امروز ظهر به تدریج گاز برخی از جایگاه‌ها وصل می‌شود و گفت: تصمیم هئیت عالی وزارت نفت است که به دلیل تامین گاز بخش خانگی گاز سی ان جی ها و صنایع و مراکز صنعتی و تجاری به صورت محدود توزیع شود.

اعلام قيمت 15 سنت خوراک گازي پتروشيمي غير منطقي است/ خروج سرمايه گذاران داخلي از صحنه رقابت

دبير کل انجمن صنفي کارفرمايان پتروشيمي گفت: اعلام قيمت 15 سنت براي خوراک گاز پتروشيمي به صلاح توسعه صنعت پتروشيمي نيست اين موضوع نه تنها رقابت را از سرمايه گذاران مي گيرد بلکه سبب خروج سرمايه گذاران داخلي و خارجي مي شود.

انتقال روزانه 260 ميليون ليتر انواع" فرآورده هاي نفتي" به ويژه به مناطق سرما زده

مديرعامل شرکت ملي پخش فرآورده هاي نفتي گفت: براي جبران کمبودها و تامين مطمئن گاز هموطنان روزانه 260 ميليون ليتر انواع فرآورده هاي نفتي به ويژه به مناطق تحت تاثير سرما و سخت گذر منتقل مي شود.

رییس انجمن صنفی جایگاه‌داران CNG کشور گفت: به دلیل افزایش نیافتن نرخ کارمزد جایگاه‌ها و نبود صرفه اقتصادی اکثر جایگاه‌ها در آستانه تعطیلی قرار گرفت.

نرسی قربان گفت: آینده اقتصادی کشور، ایجاد اشتغال برای جوانان و قدرت ژئوپلیتیک ایران در دهه های آینده در گرو رسیدن به یک قرارداد برد- برد است. به همین دلیل مسئولین نباید از ارئه بهترین گزینه قراردادی که سیل سرمایه را به کشور جذب و اهداف چشم انداز را محقق خواهد کرد، اجتناب ورزند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار