مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران، با اشاره به اینکه در ده ماهه سال جاری حجم معاملات بورس به ۸۴ هزار میلیارد تومان رسید گفت: این رقم حداقل ۳ و نیم برابر حجم معادلات سال گذشته است به طوری که در ۱۲ ماهه سال گذشته حجم معادلات به ۲۶ هزار میلیارد تومان رسیده بود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛ نوسانات اخیر در بورس شب گذشته(۹ بهمن) در برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور "حسن قالیباف اصل" مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران و "امیر هامونی" مدیرعامل فرابورس مورد بحث و بررسی قرار گرفت.  
 
قالیباف اصل در ابتدا در پاسخ به سوال اول مجری برنامه مبنی بر اینکه چرا طی چند هفته گذشته شاهد نوسانات در بازار بورس بودیم گفت: بازار سرمایه بازار نقدی است، به طوری که همه اطلاعات بر روی تابلوی بازار رقم می‌خورد.  
 
وی با اشاره به اینکه به دلیل اینکه معاملات به صورت نقدی انجام می‌شود شاهد نوسانات در بازار سرمایه هستیم، افزود: نوسانات شدید، بلندمدت باعث نگرانی می‌شود.  
 
*** شاخص بورس به ۸۹ هزار و ۵۰۰ واحد رسید
 
مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران با بیان اینکه ابتدای سال جاری تاکنون شاخص بورس به ۳۸ هزار واحد بود، تصریح کرد: خوشبختانه اکنون این رقم به ۸۹ هزار و ۵۰۰ واحد رسیده است.  
 
قالیباف اصل با اشاره به اینکه از ابتدای سال جاری تا نیمه دی ماه بازار بورس حدودا ۱۲۶ درصد بازده داشت، اظهار داشت: خوشبختانه از دیروز بازار بورس روند رو به بالایی را در پیش گرفته، این در حای است که حدود ۹ درصد در بازار شاهد افت بوده است.  
 
وی با اشاره به اینکه افکار مختلفی که به بازار بورس سرایت می‌کند آن را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد گفت: در این اوضاع عده‌ای اقدام به خرید و فروش سهام خود می‌کنند، به طوری که باید گفت بازار در طی این مدت دوران هیجانی خود را سپری می‌کند.  
 
مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران با اشاره به اینکه سرمایه گذار باید با مطالعه و کار کار‌شناسی شده اقدام به خرید سهم کند، گفت: ورود نقدینگی به بازار سرمایه امری مطلوب است، به طوری که اگر این نقدینگی در بازار مورد جذب قرار نگیرد در جاهای دیگر مورد مصرف قرار می‌گیرد.  
 
*** حجم معاملات بورس در طی ده ماهه امسال به ۸۴ هزار میلیارد تومان رسید

 
قالیباف اصل با بیان اینکه خوشبختانه بازار سرمایه در سال جاری توانست حجم بزرگی از نقدینگی را مورد کنترل قرار دهد افزود: معاملات۱۲ ماهه سال گذشته ۲۶ هزار میلیارد تومان بود، این در حالی است که این رقم در طی ۱۰ ماهه سال جاری به ۸۴ هزار میلیارد تومان در بورس اوراق بهادار رسیده است.  
 
وی با اشاره به اینکه حجم معاملات سال جاری حداقل ۳. ۵ برابر سال گذشته است، افزود: حجم معاملات صورت گرفته در بورس اوراق بهادار آمار بسیار خوبی است.  
 
مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران با اشاره به اینکه ۶۱ هزار میلیارد تومان از ۸۴ هزار میلیارد مربوط به معاملات خرد است، خاطرنشان کرد: ۶۰ درصد مردم پول‌هایشان را به بازار بورس آورده‌اند، آن هم به جای اینکه آن‌ها بخواهند اقدام به خرید سکه و ارز کنند.

***۶۰ درصد معاملات بورس در اختیار اشخاص حقیقی است

 
قالیباف اصل با بیان اینکه ۶۰ درصد معاملات سال جاری در اختیار اشخاص حقیقی قرار گرفته است، ادامه داد: بالارفتن شاخص بورس به معنای ارزشمند بودن سهام است، پس باید در این بازار اقدام به خرید کرد.
 
وی با اشاره به اینکه در بورس ۲۲۶ شرکت حضور دارند گفت: اگر شرکت‌های موجود فرابورس را به این تعداد اضافه کنیم این رقم به ۵۰۰ شرکت می‌رسد.
 
مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران افزود: کسی که می‌خواهد وارد بورس شود باید از ماهیت و عملکرد شرکت‌ها مطلع باشد زیرا عملکرد شرکت‌ها با یکدیگر متفاوت است.
 
قالیباف اصل با اشاره به هیجانی شدن بازار بورس خاطرنشان ساخت: به کسانی که در بازار بورس فعالیت می‌کنند توصیه می‌کنم که به شایعات توجهی نداشته باشند.
 
وی با بیان اینکه فعالین این حوزه باید اطلاعات رسمی شرکت‌ها را مورد توجه قرار دهند اظهار داشت: اشخاص در زمان تصمیم گیری باید به اطلاعاتی که از کانال‌های رسمی صادر می‌شود توجه کنند.
 
مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران با اشاره به اینکه در این اوضاع ممکن است عده‌ای به شایعات دامن بزنند، افزود: به فعالین این حوزه توصیه می‌کنم که براساس شایعات اقدام به خرید و فروش سهم خود نکنند.
 
قالیباف اصل در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا نوسانات بورس خطرناک است گفت: خوشبختانه در طی این مدت بورس برای عملکرد خوبی نسبت به سالهای گذشته بوده است.
 
وی با اشاره به اینکه بازاری که به صورت نقدی مورد معامله قرار بگیرد دارای ریسک زیادی است ادامه داد: اشخاصی که اقدام به سرمایه گذاری می‌کنند باید ریسک کنند، زیرا نوسانات در بازار ممکن است اتفاق بیفتد.
 
مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران با بیان اینکه اساس رشد بازار اعتماد است، گفت: مردم به دلیل اعتماد پول‌هایشان را به بازار سرمایه می‌آورند پس نباید اعتماد مردم به بازار سرمایه از بین برود.
 
قالیباف اصل با بیان اینکه بازار بورس بزرگ و متنوع شده است، اضافه کرد: در این بازار نهاد‌ها و شرکت‌های بزرگ برای سرمایه گذاری حضور دارند.
 
وی با بیان اینکه حضور اشخاص حقوقی در بازار سرمایه سبب ایجاد تعادل خواهد شد، گفت: حضور اشخاص حقوقی در بازار سرمایه سبب کمتر شدن نوسانات خواهد شد.
 
مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران با بیان اینکه سرمایه گذاری به صورت مستقیم در بازار سرمایه ریسک‌های بسیار بالایی دارد، ادامه داد: ۶۰ درصد سرمایه گذاران در بازار بورس اشخاص حقیقی هستند.
 
قالیباف اصل در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا همکاری شرکت‌های بزرگ در بورس کار درستی است، افزود: در بازارهای پیشرفته سهامداران اصلی سرمایه گذاران حقوقی هستند.
 
وی با اشاره به اینکه در همه کشور‌ها نهادهای سرمایه گذاری از وزن بیشتری نسبت به مردم برخوردار هستند، گفت: به مردمان هیچ کشوری توصیه نمی‌شود که به صورت مستقیم سهامداران شرکت‌ها شوند، پس باید گفت که سهامداران حقوقی باید ابتدا مطالعه و کار کار‌شناسی برای سرمایه گذاری در بورس کند.
 
مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران با اشاره به اینکه سهامداران حقیقی دائما در بازار هستند و به قیمت‌ها به صورت کار‌شناسی شده توجه دارند، خاطرنشان ساخت: سهامداران حقیقی در زمان بالارفتن شاخص‌های بورس در بازار جلو‌تر حرکت می‌کنند، این در حالی است که در زمان پایین آمدن هم به همین شکل عمل می‌کنند.
 
قالیباف اصل با اشاره به اینکه سهامدار حقوقی لنگرداران بازار هستند، گفت: بازار نیازمند نهادهایی است که به آن کمک کننند مثلا در بورس نیویورک مارکت می‌کر وجود دارد که نقش نقدشوندگی سهام را برعهده دارد، به گونه‌ای که اگر کسی کم حوصله است و می‌خواهد سهمش را سریع بفروشد به این مارکت مراجعه می‌کند.
 
وی با اشاره به اینکه در ایران سهامداران حقوقی به نوعی کار مارکت می‌کر را انجام می‌دهند، خاطرنشان ساخت: ما به این نهاد‌ها در بازار سرمایه نیازمندیم.
 
مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران با اشاره به اینکه سال گذشته ابزار جدیدی را مورد معرفی قرار دادیم که به نام اوراق تبعه سهام است، افزود: به اوراق تبعه سهام اختیار فروش تبعه‌ای هم نیز گفته می‌شود.
 
قالیباف اصل با بیان اینکه اختیار فروش تبعی توسط سهامدار عمده منتشر می‌شود ادامه داد: اختیار فروش تبعی ابزار بیمه‌ای است که از دل بازار سرمایه بیرون می‌آید.
 
وی با اشاره به رکودی که سال گذشته در بازار سرمایه وجود داشت خاطرنشان ساخت: به دلیل رکود در بازار این ابزار به بازار سرمایه معرفی شد.
 
مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران با اشاره به اینکه در زمان رکود سهامدار حقیقی دچار نگرانی می‌شود، گفت: سهامدار حقیقی از بنیه کمتری برخوردار است، پس بهتر است این سهامدار اوراق فروش تبعی را مورد خریداری قرار دهد، به گونه‌ای که در کنار اینکه سهمی را دارد از حق فروش اوراق تبعی هم برخوردار می‌شود.
 
***باید از نوسانات بازار بورس درس گرفت
 
قالیباف اصل با اشاره به اینکه سهامداران عمده زمانی که دارای سهم ارزشمندی هستند، اقدام به خرید می‌کنند افزود: باید از نوسانات بازار بورس درس گرفت.
 
وی با اشاره به اینکه شاخص بازار از ابتدای سال بالا رفته است، ادامه داد: در زمان پایین آمدن قیمت سهام باید دید بلندمدتی را داشته باشیم، به گونه‌ای که کسانی که با افت‌های اول شاخص بورس دچار ترس شدند، سهامشان را فروختند و امروزه شاهد ضرر آن‌ها در این حوزه هستیم.
 
مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران با اشاره به اینکه باید در بازار بورس به صورت مطالعه شده اقدام به خرید و فروش سهام کرد، گفت: بازار سرمایه مکانی است که باید در آن با مطالعه وارد شد و در ادامه با صبر و حوصله در کار‌ها پیش برویم.
 
***تغییر ریاست سازمان بورس شایعه است
 
مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا در بورس تغییر و تحولاتی در مدیریت صورت گرفته است یا خیر اظهار داشت: تغییر ریاست سازمان بورس شایعه است.
 
وی با اشاره به بازدید نایب رئیس اول مجلس از بورس گفت: عملکرد شرکت‌ها ارزش آن‌ها را تعیین می‌کنند به گونه‌ای که مسئولین بورس براساس قوانین و مقررات از وظایفی برخوردار هستند که بایستی در راستای انجام آن‌ها اقدام کنند.
 
قالیباف اصل با اشاره به اینکه زمان تشکیل دولت جدید این شایعات بسیار مطرح شده بود خاطرنشان ساخت: ارزش شرکت‌ها براساس جریانات نقدی و عملکردی مورد محاسبه قرار می‌گیرد.
 
مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران با اشاره به تاثیرپذیری عملکرد شرکت‌ها در زمانی که اتفاقاتی در حوزه‌های کلان اقتصادی صورت می‌گیرد، گفت: نباید در تصمیمات به صورت شتابزده عمل کرد.

امیر هامونی در ابتدا در پاسخ به سوال اول مجری برنامه مبنی بر اینکه چه تضمینی برای ورود سرمایه گذاران در بازار بورس وجود دارد، گفت: برنامه‌های ویژه‌ای را سازمان بورس و فرابورس ایران برای تامین مالی پروژه‌ها در نظر گرفته است.
 
مدیرعامل فرابورس با اشاره به اینکه این پروژه‌ها در حوزه‌های نفت، گاز، پتروشیمی، معدن، راه و ساختمان و مسکن قابل تعریف هستند، افزود: پروژه‌های بانکی و صندوق‌های در نظر گرفته شده می‌تواند برای سرمایه گذاری باشد.
 
وی با بیان اینکه مدیران این صندوق‌ها می‌توانند اوراق فروش تبعی و یا بیمه سهام را بر روی این ابزار‌ها انجام دهند، خاطرنشان ساخت: یکی دو پروژه تا شب عید در خصوص صندوق زمین و ساختمان انجام خواهد شد.
 
امیر هامونی با اشاره به اینکه در حوزه تامین مالی با نوساناتی که وجود دارد نقدینگی از بازار بیرون نرفته است خاطرنشان ساخت: ابزارهای نوین مالی شامل اوراق گواهی سپرده، یکی از ابزارهای مالی نوین اوراق گواهی سپرده است.
 
مدیرعامل فرابورس با اشاره به اینکه ابزارهای نوین مالی تا شب عید راه اندازی خواهند شد گفت: این ابزارهای جدید با همکاری وزارت اقتصاد و معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور صورت خواهد گرفت، به گونه‌ای که فرصت کم ریسکی را در بازار به وجود می‌آورد.
 
وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه مبنای تصمیم گیری در فرابورس به چه صورتی است گفت: در اردیبهشت ماه سال جاری شاهد نوساناتی در فرابورس بودیم.
 
***بخشی از نوسانات بازار به بودجه مرتبط می‌شود
 
امیر هامونی با اشاره به اینکه در سال جاری دوبار بحث بودجه مطرح شد گفت: بودجه سال جاری و بودجه سال ۹۳ در بازار فرابورس تاثیرگذار بوده است، به طوری که عمده نوسانات بازار به بحث‌های بودجه‌ای مرتبط می‌شود.
 
مدیرعامل فرابورس با اشاره به اینکه برخی از اقلام بودجه‌ای به برنامه‌های صلاح دیده شده و نه به برنامه‌های مقرراتی و بلندمدت مربوط می‌شود، خاطرنشان ساخت: اخبار و شایعاتی که از دل بحث‌های تخصصی بیرون می‌آید در بازار بورس و فرابورس تاثیرگذار هستند.
 
وی با بیان اینکه با فرمول‌های بلندمدت تا حدودی می‌توان از نوسانات بازار جلوگیری کرد، گفت: شایعات بورس و فرابورس از زمانی شکل گرفته که نحوه انجام معاملات در حال تغییر است.
 
امیر هامونی با اشاره به اینکه تابلوی فرابورس را تغییر نخواهیم داد افزود: پایش مستمر شرکت‌ها در فرابورس و بورس در حال شکل گیری است.
 
مدیرعامل فرابورس با اشاره به اینکه ممکن است برخی از شرکت‌ها شرایط باقی ماندن در تابلوی بورس را نداشته باشند اظهار داشت: این شرکت‌ها به بازار پایش منتقل می‌شوند به گونه‌ای که این شرکت‌ها در بورس تهران و بازار اول و دوم مورد پذیرش قرار نمی‌گیرد.
 
وی با اشاره به اینکه هرگونه نقل و انتقال این شرکت‌ها باید از طریق بازار پایه صورت گیرد، اظهار داشت: هر شرکتی که سهامی عام باشد به راحتی می‌تواند در بازار پایش مورد درج قرار بگیرد.

امیر هامونی با اشاره به اینکه به همه سرمایه گذاران توصیه می‌کنیم که در تابلوهایی که شرایط پذیرششان مورد احراز قرار گرفته به صورت مستقیم سرمایه گذاری کنند گفت: حضور سرمایه گذاران حقوقی در این راستا بیشتر احساس می‌شود.
 
مدیرعامل فرابورس با اشاره به اینکه اگر این شرکت‌ها دارای شرایط مورد نظر باشند، می‌توانند به تابلوی اول و دوم فرابورس وارد شوند گفت: هیئت پذیرش فرابورس این آمادگی را دارد که بلافاصله پس از درخواست شرکت‌ها به بررسی موضوع بپردازد.
 
وی با اشاره به اینکه برخی سرمایه گذاران از نوسانات اخیر بورس و فرابورس ناراضی هستند ادامه داد: در بعضی از مواقع باید به سرمایه گذاران هشدارهای صحیحی داده شود.
 
***بازار فرابورس متعادل است

 
مدیرعامل فرابورس با اشاره به اینکه با انتقال نماد‌ها در فرابورس بازار از حالت تعادلی خود برگشته است ادامه داد: بازار فرابورس متعادل است، به طوری که هرکسی که می‌خواهد از وام مسکن استفاده می‌کند می‌تواند برای دریافت اوراق مراجعه کند.
 
امیر هامونی با اشاره به اینکه در هر بازاری ممکن است هیجاناتی ناگهانی به وجود آید افزود: هرگونه اخباری که در بازار منتشر شود می‌تواند روند معاملات را دچار نوسان کند.
 
با اشاره به اینکه ۷۰ درصد خریداران اوراق مسکن مردم هستند که خریداران واقعی به حساب می‌آیند خاطرنشان ساخت: مردم پس از دریافت اوراق می‌توانند به بانک مراجعه کنند و در ‌‌نهایت نسبت به افتتاح پرونده و یا اخذ وام اقدام کنند.
 
هامونی خاطرنشان کرد: جای نگرانی در فرابورس و بورس دیگر وجود ندارد.
 
انتهای پیام/
برچسب ها: مدیرعامل ، بورس ، اوراق
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار