الدستور در مقاله ای نوشت به نظر نمی رسد اوباما و کری درصدد صلح با ایران باشند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، روزنامه الدستور چاپ اردن در نسخه اینترنتی امروز خود در مقاله ای با عنوان "اوباما و کری روند صلح با ایران را به خطر می اندازند" به قلم "شلدون ریچمن" به نقل از پایگاه اینترنتی "اینفورمیشن کلیرینگ هاوس" نوشت: باراک اوباما و جان کری باید تصمیم بگیرند که آیا خواهان جنگ با ایران هستند یا صلح با آن؟ ما باید به تحقق صلح امیدوار باشیم اما اوباما و کری خوش بینی به آن را دشوار می‌سازند. دولت اوباما به ویژه در زمانی که یک میانجی‌گر صادق و بی‌طرف در خاورمیانه نباشد، نمی‌تواند مسائل آن را با دقت مدیریت کند. آمریکا در اردوگاه اسرائیل برضد فلسطینی ها قوی است. متاسفانه، به اندازه ای که از خروج آمریکا استقبال می‌شود، وقوع آن در آینده نزدیک امکانپذیر نخواهد بود. از این روی بهترین چیزی که می توانیم به آن امیدوار باشیم برقراری روابط دوستانه با ایران است چرا که جنگ ممکن است برای بسیاری از سطوح و تقریبا همه ذینفعان از جمله آمریکا فاجعه به بار بیاورد. (می گویم «تقریبا همه» زیرا حاکمان فرصت طلب اسرائیل و برخی از دیگر کشورها ممکن است از آن استفاده کنند). با توجه به شرایط ممکن است انسان منتظر مشاهده شاخص هایی از حمایت صادقانه آمریکا از روند آشتی باشد اما ما این شاخص‌ها را نمی‌بینیم. دولت آمریکا به همراه چهار کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل و آلمان به توافق موقت با ایران به منظور نشان دادن ماهیت صلح آمیز تاسیسات هسته ای این کشور دست یافته است. 

این روزنامه می‌نویسد: البته همه ما می‌دانیم که اهداف ایران صلح آمیز است زیرا از امضا کنندگان معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای است و آژانس بین المللی انرژی اتمی به صورت روتین از تاسیسات هسته ای آن بازرسی می کند. این آژانس تاکید کرد هیچ اورانیومی که از آن برای ساخت سلاح استفاده شود نیافته است. علاوه بر این، دستگاه های اطلاعاتی آمریکا و اسرائیل می گویند ایران هنوز درباره ساخت بمب اتمی تصمیم گیری نکرده و رهبر معظم این کشور از خیلی وقت پیش ساخت سلاح کشتار جمعی را به عنوان امری غیراخلاقی محکوم کرده است.

این مقاله می‌نویسد: طبق این توافق موقت که می‌تواند پلی برای رسیدن به توافق دائمی باشد ایران برای دادن اطمینان خاطر به کشورهای جهان تدابیر بیشتری اتخاذ خواهد کرد. این موضوع باید همه کسانی را که به صلح می اندیشند مسرور کند. به این ترتیب چرا اوباما و کری با طرح مسائلی ما را درمورد صداقت ایران در یافتن راه حلی دیپلماتیک مردد می کنند؟

الدستور نوشت: به عنوان نمونه، کری اخیرا گفته است «گزینه نظامی در دستان آمریکا و آماده اجرا است». با این تهدیدها به سختی می توان گفت که او درصدد تحقق صلح است. علاوه بر این، به گفته "گرت پورتر" روزنامه نگار،  کری مکرر می‌گوید این توافق ایران را به برچیدن تجهیزات هسته ای اش ملزم می‌کند. حسن روحانی رئیس جمهور ایران با اعتراض به این جمله آن را نادرست دانسته است. پورتر می نویسد لحن خشن آمریکا می تواند موانع جدیدی را در مسیر دستیابی به یک توافق هسته ای جامع قرار دهد.

پورتر با استناد به مصاحبه های سی ان ان می افزاید واقعیت این است که جواد ظریف وزیر خارجه ایران برای حل مسائل باقیمانده مربوط به غنی سازی پیشنهاداتی مطرح کرده که دولت باراک اوباما آن ها را خطرناک و واقعی دانسته است. ظریف خاطرنشان کرد در توافق کنونی هیچ سخنی از برچیدن هیچ گونه از تجهیزات به میان نیامده است. بنابراین در توافق موقت از ایران خواسته نشده است چیزی را برچیند. 

کری به این ترتیب می تواند افکار عمومی را برضد ایران تحریک کند و ممکن است فرصت سازش را با خطر رو به رو کند.

اوباما گفته بود برای رسیدن به توافق دائمی با ایران کمتر از یک فرصت ساده وجود دارد و این بدترین داده ای بود که سال گذشته ارائه شد.بر این اساس، به نظر نمی‌رسد اوباما و کری درصدد دستیابی به صلح با ایران باشند.




انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار