رسانه‌های داخلی باید به ابعاد مغفول مانده فعالیت هسته‌ای کشورمان در رسانه‌ها توجه بسیاری داشته باشند چون در طول مدتی که پرونده هسته‌ای ایران تبدیل به بحث اول رسانه‌ها برای تفسیر و تحلیل شده فقط به بُعد غنی‌سازی و یکسری اتهامات به کشورمان پرداخته‌ شده و هیچ‌گاه پیشرفت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران در زمینه صنعت، کشاورزی، رادیو دارو و غیره در کانون توجه رسانه‌ها قرار نگرفته است.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران؛ پس از اجرای بیانیه اقدام مشترک که به توافق ژنو موسوم شده نیاز به هم‌افزایی و همگرایی در راستای افزایش غرور ملی در خصوص برنامه هسته‌ای شتاب گرفته است چرا که انرژی هسته‌ای از ملزومات حفظ آینده کشور بوده و جهان هم‌اکنون دوره‌ای تحت عنوان انقلاب انرژی را پشت سر می‌گذارد.

انقلاب انرژی بدان معنا است که ماهیت انرژی در جهان در حال تحول است و کشورهایی که به تکنولوژی جایگزینی سوخت‌های فسیلی دسترسی نداشته باشند به‌طور حتم از شکست‌خوردگان این انقلاب در جهان به شمار خواهند رفت به همین خاطر کليه انرژي‌هاي تجديدپذير، روزبه روز سهم بيشتري در سيستم تأمين انرژي جهان به عهده مي‌گيرند چرا که انرژي‌هاي تجديدپذير، با طبيعت سازگاز بوده و آلودگي ندارند و چون تجديدپذيرند پاياني براي آنها وجود ندارد.

به همین خاطر ایران همگام با جهان در جهت تحول در زمینه انرژی برآمده و بر ضرورت استفاده از انرژی هسته‌ای که جز پاک‌ترین انرژی‌ها به حساب می‌آید تاکید می‌کند اما برنامه‌هسته‌ای کشورمان همواره با مخالفت کشورهای غربی مواجه شده و برای جلوگیری از روند رو به رشد برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران دست به اعمال تحریم و ایجاد پرونده ساختگی زده‌اند تا بتوانند برنامه هسته‌ای کشورمان را متوقف کنند امری که با هوشیاری تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان در مذاکرات ژنو محقق نشد چرا که در این گفتگوها کف خواسته‌های طرفین مشخص شد.

در یک جمع‌بندی کلی می‌توان جنس مذاکرات ایران و1+5 را از جنس مذاکرات سالت دانست چرا که این مذاکرات در زمره مذاکرات استراتژیک به حساب می‌آید و برای آینده جهان بسیار مهم است.

جالب است بدانید آمریکا، اروپا وبرخی کشورهای عربی نسبت به برنامه هسته‌ای ایران همیشه حساس و بدبین بوده‌اند اما کشورهای غیر عربی همسایه کشورمان و کشورهای غیر اروپایی و خارج از محدوده آمریکای شمالی در این مسئله بی‌طرف بوده‌اند.

نخبگان سیاسی کشورهای مخالف برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای کشورمان همواره در جهت خط ‌دهی به افکار عمومی و رسانه‌های خود به منظور سیاه‌نمایی فعالیت‌های هسته‌ای ایران عمل می‌کنند امری که در رسانه‌های این کشورها به‌دلیل هماهنگی در تحلیل‌هایشان بسیار مشهود است بنابراین مقابله با این اقدام، هماهنگی رسانه‌های داخل کشورمان را در برابر آنها را می‌طلبد.

از جمله تحلیل‌های مغرضانه این کشورها آنست که در رسانه‌های خود دست به القا عقب‌نشینی ایران از مواضع هسته‌ای خود می‌زنند و اقدام تحمیلی دیگر رسانه‌های غربی اینست که تاثیر فشارها و تحریم‌ها باعث شده که جمهوری اسلامی ایران به پای میز مذاکره بیاید.

از دیگر اقدام این رسانه‌ها که به استناد حرف‌های سیاستمدارانشان انجام می‌شود اینست که با امضا "بیانیه اقدام مشترک" مسیر ایران به سمت ساخت سلاح اتمی را متوقف کرده‌اند امری که رسانه‌های غربی تلاش بسیاری برای نهادینه‌سازی کردن آن در ذهن مخاطبشان انجام می‌دهند.

این رسانه‌ها به‌طور ظریف القا می‌کنند که توافق ژنو متوازن نبوده و نتایج حاصل از بیانیه اقدام مشترک به نفع آنهاست که این امر علاوه بر مصرف داخلی برای آنها به‌خاطر وارد کردن این تفکر به درون جامعه ایران مطرح می‌شود تا بتوانند در بطن جامعه شکاف ایجاد کنند و از انسجام و ظرفیت‌های کشورمان بکاهند.

البته باید گفت کلیه قراردادها و non paper به این خاطر است که دو طرف به یکدیگر اعتماد ندارند اما با مسائل می‌توان متوازن برخورد کرد چرا که اگر به صورت متوازن با بیانیه اقدام مشترک برخورد نکنیم در دام رسانه‌های غربی می‌افتیم.
جمهوری اسلامی ایران همواره بر حقوق خود تاکید داشته و برای رفع نگرانی‌ها آماده است البته بسیاری از نگرانی‌های غربیان کاذب بوده و هیچ‌گونه مشروعیتی ندارد.

رسانه‌های غربی می‌کوشند تا به دروغ بگویند که مذاکرات محرمانه‌ای هم وجود دارد اما این اقدام فقط برای بدبین کردن مردم به مذاکرات و عملکرد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای انجام می‌شود البته به‌طور طبیعی بخشی از مذاکرات محرمانه است چرا که نمی‌توان به یک‌باره کلیه جزئیات مذاکره را بیان کرد چون احتمال این اتفاق وجود دارد که بسیاری از ابتکارات تیم مذاکره‌کننده فاش شود و این امر نمی‌تواند در رسیدن به توافق مثبت واقع شود.

از دیگر اقدامتی که غربیان به آن علاقه دارند تا علیه کشورمان به‌کار گیرند اینست که اقتصاد کشورمان را شرطی جلوه دهند به این معنا که هر گاه آمریکا قهر کرد اوضاع اقتصادی بد می‌شود.

اما در پس کلیه اقدامات کشورهای غربی نباید از نقش مخرب رژیم صهیونیستی غافل شویم چرا که این رژیم از همان ابتدا با توافق ژنو بسیار مخالف بوده البته رژیم اشغال‌گر قدس همواره ثابت کرده برای ادامه بقایش باید بحران بزرگتری نسبت به خود داشته باشد به همین خاطر گاهی از دیپلماسی زمان استفاده می‌کند و به‌دنبال ایجاد بحرانی است که بر روی خودش تاثیر نگذارد. 

از جمله اقداماتی که رسانه‌های داخلی می‌توانند در قبال برجسته‌سازی‌های منفی غربیان انجام دهند اینست که از نقل قول مستقیم و مخابره خبر خام رسانه‌های بیگانه در زمینه توافقات هسته‌ای خودداری کنند چرا که جلوگیری از این اقدام می‌تواند بسیاری از فضاسازی‌ها و تنش‌ها را در داخل از بین ببرد.

هم‌اکنون در مسئله هسته‌ای سه جریان پادمانی، مذاکره با 1+5 و بیانیه با هم پیش می‌رود و در 20آبان که یوکیا آمانو به ایران آمد که بر اساس آن یک بیانیه مشترک امضا کردند که در این چارچوب همکاری، اقداماتی از جمله راستی‌آزمایی جدی و ماهوی در این زمینه در دستور کار قرار می‌گیرد.

بیانیه مشترک بیانگر نقشه راهی برای حل و فصل موضوعات باقیمانده است و این بیانیه مشترک پیوستی شامل 6 بند دارد.

 ایران این اقدام را داوطلبانه انجام می‌دهد و این نشان از آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای استفاده از انعطاف لازم در پیشبرد این موضوع است چرا که بنابر گفته علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران نمی‌خواهید هیچ بهانه‌ای برای ایجاد مانع بستر پیشرفت کار در دست دیگران باشد البته مدت اجرای این بیانیه سه ماه است که باید در این مدت درباره فازهای بعدی و چگونگی پیشبرد آنها مذاکره شود.

صالحی در زمان امضای این بیانیه گفته است رویکرد جدید فاز به فاز ایجاد می‌شود که در فاز اول ایجاد اعتماد متقابل بین طرفین به مرحله اجرا در می‌آید که یک سری قدم‌های اولیه در این خصوص برداشته شده که می‌تواند به تحقق این امر کمک کند، البته در فازهای بعدی همکاران ما و متخصصین آژانس درباره فازهای بعدی گفتگو خواهند کرد.

بر اساس این بیانیه جمهوری اسلامی ایران به بازرسان آژانس اجازه داد که از کارخانه تولید آب سنگین اراک و معدن گچین بندرعباس بازرسی کنند.

برنامه هسته‌ای کشورمان هم‌اکنون در حال رسیدن به نتیجه‌ای مناسب است امری که باعث رنجش تمامی مخالفان نظام جمهوری اسلامی ایران شده به همین خاطر رسانه‌ها پس از اجرای توافقنامه ژنو که از 30 دی اجرایی شده باید از نقد مغرضانه پرهیز کنند و به مسائل صفر و صدی یا با رویکرد دایی‌جان ناپلئونی مبنی بر اینکه تمامی مسائل از قبل برنامه‌ریزی شده نگاه نکنند چرا که اتفاقات روز در تصمیم‌گیری‌ها نقش دارد بنابراین نقد دلسوزانه مبتنی بر استدلال حقوقی می‌تواند به تامین منافع ملی کشور کمک کند و باید اقناع‌سازی برای ایجاد اجماع ملی صورت بگیرد.

البته رسانه‌های داخلی باید به ابعاد مغفول مانده فعالیت هسته‌ای کشورمان در رسانه‌ها توجه بسیاری داشته باشند چون در طول مدتی که پرونده هسته‌ای ایران تبدیل به بحث اول رسانه‌ها برای تفسیر و تحلیل شده فقط به بُعد غنی‌سازی و یکسری اتهامات به کشورمان پرداخته‌ شده و هیچ‌گاه پیشرفت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران در زمینه صنعت، کشاورزی، رادیو دارو و غیره در کانون توجه رسانه‌ها قرار نگرفته است.

گزارش از محمد امیرحسینی

انتهای پیام/
 


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار