دومین بانک سلولهای بنیادی کشور در دانشگاه علوم پزشکی مشهد برای ارائه خدمات ویژه به بیماران خاص تشکیل شد.


به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد، رئیس بخش پیوند اعضاء بیمارستان منتصریه مشهد با بیان این مطلب افزود: در حال حاضر 30 درصد بیماران این حوزه قادرند سلولهای بنیادی را از خواهر یا برادر واقوام درجه یک به شرط فامیل بودن پدر ومادر باهم دریافت کنند..

دکتر علی قاسمی با اشاره به اينکه 60 تا 70 درصد از موارد پيوند سلولهاي بنيادي به دليل نداشتن تشابه ژنتيکي از خويشاوندان قابل انجام نيست خاطر نشان کرد :‌به همين دليل تصميم بر آن شد که به منظور تامين اطلاعات ژنتيکي و با توجه به وضعيت ژنتيکي استان کار ذخيره سازي سلولهاي بنيادي از HLA افراد دهنده داوطلب که تمايل به اهداء سلولهاي بنيادي خود هستندانجام شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر در سطح جهان بانک سلولهاي بنيادي فعال است اما متاسفانه يکي از مشکلات اين است که دسترسي به اين بانکها براي ما آسان نيست و مسئله بعدي هزينه هاي اهداء سلولهاي بنيادي از طريق بانکها بسيار بالاست.

وي با اشاره به اينکه بر اساس تفاهم نامه اي که با موسسه رويان انجام شده مي توانيم از اطلاعات سلولهاي بنيادي بند ناف اين موسسه استفاده کنيم اظهار داشت :‌در بخشي از موارد اطلاعات ژنتيکي اين بانک نيز براي درمان بيماران مبتلا و نيازمند به دريافت سلولهاي بنيادي کافي و امکان پذير نيست .

عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشکي مشهد تصريح کرد :‌افراد داوطلب اهداء سلولهاي بنيادي با شرايطي همچون سن بالاي 18 سال و ترجيحا کمتر از 55 سال و نداشتن سابقه بيماري ، مي توانند با تماس با ستاد سلولهاي بنيادي با شماره 2221525 ، آمادگي خود را براي شرکت در اين اقدام داوطلبانه و خداپسندانه اعلام کنند . خواسته مي شود براي انجام يک

رئيس بخش پيوند مغز استتخوان مرکز دياليز و پيوند اعضاء بيمارستان منتصريه مشهد خاطر نشان کرد :‌اطلاعات ژنتيکي فرد دهنده در بانک سلولهاي بنيادي به طور محرمانه نگهداري و در صورت نياز در زمان تشابه اطلاعات ژنتيکي بيماري با فرد داوطلب دهنده ، از وي خواسته مي شود که براي اهداء ( باز هم در صورت تمايل ) به مرکز مراجعه کند .

دکتر قاسمي با اشاره به اينکه در 95 درصد موارد اهداء سلولهاي بنيادي از خون محيطي صورت مي گيرد اظهارداشت :‌در زمان اهداء ،فرد دهنده که خون وي از طريق رگ گرفته و پس از جداسازي سلولهاي بنيادي به طور مجدد به وي تزريق مي شود هيچ محدوديت فعاليتي نداشته و مي تواند در مدت زمان جدا سازي سلولهاي بنيادي که 4 تا 5 ساعت به طول مي انجامد مي تواند مطالعه داشته باشد و يا حتي غذا ميل کند .

دکتر علي قاسمي با اشاره به اينکه اين دومين بانک سلولهاي بنيادي پس از بيمارستان شريعتي تهران به شمار مي رود که در مشهد راه اندازي مي شود اظهار داشت :‌ انجام اين اقدام خداپسندانه هيچ گونه عوارضي براي فرد داوطلب ندارد و با انجام آن مي توان جان يک بيمار را از مرگ نجات داد./ش

برچسب ها: سلول ، بنیادی ، مشهد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.