خال‌های روی پوست، از تجمع خوش‌خیم سلول‌های ملانین ساز، در یک ناحیه به وجود می‌آید و بسته به ملانین موجود در سلول‌ها، از بیرنگ تا کاملا تیره، تقسیم می‌شوند.

دکتر ابوالفتح محرابیان،‌ متخصص پوست و مو، در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: خال‌های روی پوست، از تجمع خوش خیم‌ سلول‌های ملانین ساز، در یک ناحیه به وجود می‌آید و بسته به ملانین موجود در سلول‌ها، از بی‌رنگ تا کاملا تیره تقسیم می‌شود.

وی افزود: از نظر موقعیت قرارگرفتن خال در پوست، سه نوع خال سطحی، عمقی و مخلوط داریم.

دکتر محرابیان در رابطه با خال‌های سطحی تصریح کرد: خال‌های سطحی، هم‌سطح پوست هستند. معمولا به علت اینکه کوچک هستند و تعداد آنها در یک فرد چند عدد است،‌ ارزش جراحی کردن ندارند و با لیزر می توان در کوتاهترین زمان،‌ یعنی کمتر از دو میلی ثانیه آنها را ازبین برد.

وی افزود: احتمال عود، بعداز لیزر وجود دارد. مثلا از 10خالی که طی یک مرحله عمل با لیزر تخریب می‌شوند، دو تا سه عدد خال ممکن است دوباره برگردد که بعداز مدتی دوباره می‌توان آنرا لیزر کرد.

دکتر محرابیان در رابطه با خال‌‌های عمقی گفت: این خال‌ها، درعمق پوست قرار می‌گیرند. معمولا بیرنگ و برجسته هستند و به صورت یک زائده هم رنگ پوست دیده می‌شوند.

وی افزود: در خال‌های عمقی‌، بسته به محل خال و رنگ پوست و اینکه پایه خال به چه صورت می‌باشد، می‌توان جراحی با بخیه نمود و یا اینکه با لیزر آنرا ازبین برد که احتمال عود وجود دارد.

دکتر محرابیان تصریح کرد: خال‌های مخلوط، حد فاصل عمقی و سطحی می‌باشند و ازنظر رنگ، بسته به اینکه در سطح هستند یا عمق،‌رنگ‌های گوناگونی می‌توانند داشته باشند. تنها راه درمان این خال‌ها، جراحی عمیق با بخیه است یعنی باید ریشه خال برداشته شود و با بخیه دوخته شود. با روش‌های سطحی مثل لیزر، نمی‌توان این خال‌ها را برداشت.

وی هم‌چنین گفت: برای برداشتن خال با حداقل اسکار (جای زخم) در روش لیزر باید به عواملی مثل نوع خال، عمق برداشت خال،‌ تکنولوژی دستگاه لیزر، رنگ پوست و مراقبت‌های بعد از عمل توجه کرد.

انتهای‌پيام/

برچسب ها: خال ، پوست ، ارزش ، سلول ، عمیق
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار