سولماز قاسمی کارشناس ارشد روانشناسی عمومی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: یکی از ضرورت های نظام آموزش موفقیت آمیز، گسترش مهارتهای تحصیلی لازم در دانش آموزان است.
تفاوت در استعدادها و قابلیت های عامل تعیین کننده تفاوت بین دانش آموزان قلمداد و در نتیجه راهبردهای اندکی برای رفع نقایص و مشکلات یادگیری به آنان ارائه می گردد اما در سالهای اخیر به ویژه با مطرح کردن دیدگاههای شناختی و خیره پردازی، نظرات جدیدی درباره مشکلات و نارسایی های یادگیری ارائه گردیده است.
وی افزود: تحقیقات نشان می دهند آموزش های شناختی به دانش آموزان در دبستان باعث میشود که دانش آموزان مطلب را بهتر فهمیده و در موقعیت ها وقتی با مسالهای روبرو می شوند، دچار سر درگمی شناختی شده و با درگیر شدن با مساله، سرعت یادگیری آنها نیز در مقایسه با قبل از اجرای آموزش بالا می رود.
قاسمی تصریح کرد: دانش آموزانی که در خواندن مشکل دارند و خواند به عنوان بنیادی ترین مهارت تحصیل تحت تاثیر عوامل روان شناختی قرار دارد و در سطح آموزش عالی به عنوان یکی از ابزارهای مهمی فرهنگی محسوب می شود، بدون هیچ شکستگی، مهارت خواندن می تواند یادگیری های بنیادی را افزایش داده و تواناییهای تحصیلی را در سطح بالاتر ارتقاء دهد.
دانش آموزانی که از توانایی خواند بالایی برخوردارند به راحتی می توانند پیشرفت تحصیلی فزاینده ای را به نمایش بگذارند و از طریق موفقیت آموزش خود را تضمین کنند.
وی خاطر نشان کرد: عناصر اصلی خواند را می توان به چند بخش تقسیم بندی گردد.
1- درک از خواندن
2- درک لغوی از خواندن و نظیر حافظه فعالی و توانایی را می توان نام برد و دانش آموزان یکه در زبان شفاهی و خواند مشکل دارند اغلب در نوشتن نیز مشکلاتی دارند چه بسا دچار ضعف در روان نوشتن، کند نویسی، نوشتن حروف به صورت شلوغ و در هم بر هم هستند که می تواند در سطح یادگیری و پیشرفت تحصیلی آنها تاثیر گذار باشد و باید این موضوعات توسط یک روانشناس بررسی شود و نسبت به بهبود این نواقص اقدامات لازم انجام شود.
انتهای پیام/