کتابخانه کنگره آمریکا که اخیرا کتابی با عنوان حفظ "فیلم‌های صامت آمریکا 1912-1929" منتشر کرده حقایق ناخوشایندی را اعلام کرده است.

به گزارش حوزه سینمای جهان باشگاه خبرنگاران؛ کتابخانه کنگره آمریکا که اخیرا کتابی با عنوان حفظ فیلم‌های صامت آمریکا 1912-1929 منتشر کرده حقایق ناخوشایندی را اعلام کرده است.

به خصوص برای دوست داران سینمای صامت؛ از قرار معلوم تعداد قابل توجهی از فیلم‌های صامت اولیه سینما برای همیشه به تاریخ پیوسته‌اند و دیگر هیچ اثری از آنها باقی نیست. براساس تحقیقات، حدود یازده هزار فیلم در مقطع هفده ساله 1912تا 1929 در آمریکا ساخته شده که اکثر این فیلم‌ها حفظ نشده‌اند و اکنون یا ردشان گم شده یا اینکه به کلی از بین رفته‌اند. کتاب‌دار این کتابخانه، "جیمز اچ بیلینگتن"، چنین می‌گوید: "کتابخانه کنگره با توجه به مسئولیتی که در این زمینه دارد اعلام می‌کند که از دست رفتن فیلم‌های دوران صامت سینمای آمریکا فقدانی نگران‌کننده و جبران‌پذیر برای ذخایر فرهنگی ماست."
 
براساس این پژوهش‌ها فقط 1575 فیلم- یعنی حدود چهارده درصد- از آن یازده هزار فیلم در شکل اصلی‌شان باقی مانده‌اند و تازه پنج درصد از این فیلم‌ها هم کامل نیستند و یازده درصد از فیلم‌هایی که نسخه کامل شان باقی مانده در نسخه‌های خارجی یا نسخه‌ایی با کیفیت کمتر به جا مانده‌اند. نهادی با عنوان هیات ملی حراست از فیلم‌های برای تحقیق و فعالیت در این زمینه تشکیل شده و کتاب حفظ فیلم‌های صامت... هم به سفارش همین نهاد توسط دیوید پیرس نوشته شده است.

انتشار این کتاب و هشدارهای کتابخانه کنگره، بسیاری از کارشناسان و سینماگران را متاثر کرده  با واکنش واداشته است. از جمله مارتین اسکورسیزی که علاوه بر فیلم‌سازی(از جمله فیلم هوگو در ستایش از سینمای صامت) از سردمداران حفظ فیلم‌های قدیمی است در بیانیه‌ای که به همین مناسبت و درباره کتاب پیرس منتشر کرده گفته است: " این گزارش بسیار ارزنده است چراکه هنر فیلم‌های صامت، نقشی بنیادی در فرهنگ ما  دارد. هر فیلم صامتی که به واسطه معجزه‌ای پیدا می‌شود به ما یادآوری می‌کند که چه گنجینه‌ای را از دست داده‌ایم. در عین حال این امید را به ما می‌دهد که شاید فیلم‌های صامت دیگری را هم کشف کنیم."

انتهای پیام/ اس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار