کریستین ساینس مانیتور در مقاله ای نوشت برخلاف خواست اوباما، کنگره در تلاش برای اخلال در توافق هسته ای ایران است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، "کریستین ساینس مانیتور" در مقاله ای به قلم "هاوارد لافرانچی" می‌نویسد با وجود تعیین زمان اجرای توافقنامه موقت هسته ای میان تهران و شش قدرت جهان و با وجود تاکید اوباما برای فرصت دادن به تلاش‌های دیپلماتیک برای حل مسئله هسته ای ایران، نمایندگان کنگره در تلاش برای از بین بردن توافق ژنو هستند، آن هم به نحوی که اوباما نتواند قانون تصویبی آنها را وتو کند.

کریستین ساینس مانیتور ادامه داد به نظر می رسد کنگره در حال حرکت به سمت تصویب تحریم های جدید علیه ایران با اکثریتی وتونشدنی است( دو سوم نمایندگان) که به طور بالقوه توافق هسته ای موقت را که اکنون در حال اجرا است، تضعیف خواهد کرد .

رئیس جمهور اوباما به کنگره در مورد اقداماتی که می تواند توافق با ایران را از بین ببرد، هشدار داده است.

اما به نظر می رسد کنگره بدبین  در آستانه انجام اقدامی وتو نشدنی برای  تصویب تحریم های جدید علیه ایران قرار دارد -  اقدامی که ایالات متحده، در جریان توافق هسته ای با ایران پذیرفت آن را انجام ندهد و اقدامی که مقامات کشورهای طرف توافق (گروه 1+5 ) می گویند تلاش های دیپلماتیک را نابود می‌کند.

به نوشته این روزنامه، دور تازه ای از درگیری لفظی بین کاخ سفید و کنگره ،در پی  توافق روز یکشنبه بین ایران و شش قدرت جهان-  ایالات متحده، روسیه، چین، انگلیس، فرانسه و آلمان - در خصوص برنامه اجرای توافق هسته‌ای موقت، آغاز شد.هدف از این توافق موقت این است که به مذاکره کنندگان، برای رسیدن به یک توافق جامع از شش تا 12 ماه فرصت بدهد. 

درآنچه که به وضوح  پیامی برای کنگره بود ، اوباما یکشنبه شب در بیانیه ای گفت " به خاطر امنیت ملی مان و صلح و امنیت جهان ، اکنون زمان آن است که به دیپلماسی فرصتی برای موفقیت  بدهیم . "

یک مقام ارشد دولت نیز روز یکشنبه اظهارات اوباما در مورد وتوی هر گونه تحریم جدید تصویب شده توسط کنگره را تکرار کرد  و گفت: " پیشرفت های مهم حاصل شده( با برنامه اجرای روز یکشنبه ) خطر اقدامی را که ممکن است این مذاکرات را از خط خارج و پیشرفتی را که ما در متوقف کردن برنامه هسته ای ایران و به عقب راندن آن برای اولین بار در یک دهه به دست آورده‌ایم، انکار کند، افزایش می دهد. "

سناتور مارک کرک –نماینده تندروی ایلینویز- روز یکشنبه با انتقاد شدید از طرح اجرای توافقنامه موقت  که میلیارد ها دلار در اختیار ایران قرار می دهد و در عین حال به ایران اجازه می دهد زیرساخت های هسته ای خود را حفظ کند گفت که ایالات متحده نمی تواند فشار بر ایران را کاهش دهد (این نماینده حامی صهیونیست ها در اظهارات خلاف واقع خود برنامه هسته ای کشورمان را غیرقانونی توصیف کرد).

سناتور کرک با اشاره به این ادعا که او نگران است که استراتژی ایالات متحده " یا به تولید سلاح هسته ای ایران و یا به حملات هوایی اسرائیل منجر خواهد شد گفت: " وقت آن است که مجلس سنا ایالات متحده قانون مورد حمایت دو حزب را ، که در حال حاضر مورد حمایت59 سناتوراست ، برای اطمینان از اینکه این فرآیند منجر به برچیدن برنامه هسته ای ایران می شود، تصویب کند . "

 این تعداد حامی ،لایحه سنا را در آستانه کسب اکثریت وتو شکن(67رای) قرار می دهد که بر هرگونه وتو ریاست جمهوری فایق می آید.

کرک در بیانیه خود خاطر نشان کرد که قانون مجلس سنا تحریم تازه تصویب شده را در زمانی که مذاکرات درجریان است اعمال نمی کند ، تا زمانی که ایران به شرایط توافق نامه موقت پایبند باشد وبرای از بین بردن زیرساخت های هسته ای (غیر قانونی!!) خود به توافق نهایی برسد. "

ایران می گوید تحریم های جدید نقض پیمانی است که ایالات متحده آن را امضا کرده، و تهدید کرده در صورت تصویب هر گونه تحریم جدیدی از مذاکرات در جهت توافق دائمی خارج خواهد شد. محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران گفته است: در صورت تصویب تحریم های جدید" این توافقنامه مرده است " .

اما سناتور رابرت منندز ، رئیس دموکرات کمیته روابط خارجی مجلس سنا و بانی مشترک ( به همراه کرک) قانون تحریم های مجلس سنا ، گفت: اقدامات ایران پس از توافق موقت 23نوامبر  ثابت می کند که اکنون فشارهای اضافی لازم است.

سناتور منندز در بیانیه ای روز جمعه گفت: " در حال حاضر نیاز به تحریم های بیشتر روشن است، این (قانون ) مارش جنگ نیست. "

در یک گزارش جدید، دوشنبه، بنیاد دفاع از دموکراسی- مستقر در واشنگتن -می گوید  از زمان امضای توافق موقت در پایان نوامبر" شرکت های تشنه رشد " سراسر جهان ، به ایران هجوم آورده اند.

 بنیاد دفاع از دموکراسی(FDD) می گوید ،حضورشرکت های خارجی در نمایشگاه های تجاری ایران در سه ماهه آخر سال گذشته - هنگامی که توافق موقت در دست مذاکره بود و پس از آن مورد تایید قرار گرفت - در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، حدود  70 درصد افزایش داشت. 

مارک دوبوویتز ، مدیر اجرایی بنیاد دفاع از دموکراسی ، می گوید تجزیه و تحلیل این بنیاد نشان می‌دهد که لغو تحریم های ایران که در توافق موقت آمده است، خیلی بیشتر از 7 میلیارد دلار ادعایی دولت ارزش دارد.

مارک دوبوویتز می گوید امتیازاتی که ایران در صنایع مربوط به پتروشیمی و خودرو به دست آورده با توجه به اهمیت این دو بخش در اقتصاد ایران تاثیر فراوانی بر اقتصاداین کشور خواهد داشت.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار