مشهد/

اتاق فکر برنامه ریزی صادرات خدمات فنی و مهندسی تشکیل می شود

نخستین همایش صدور خدمات فنی و مهندسی خراسان رضوی (چالش ها و راهکارها) با برگزاری مراسم اختتامیه و قرائت قطعنامه به کار خود پایان داد.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران مشهد، راضیه علیرضایی، رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی در این مراسم گفت:با توجه به برنامه دولت صادرات خراسان رضوی باید به رقم 3 میلیارد دلار در سال برسد که 30 درصد از آن باید اختصاص به تکنولوژی های میانه به بالا داشته باشد وکه تاکنون ما به 2 میلیارد دلار رسیده‌ایم .

وی افزود: کشورهای افغانستان و آسیای میانه هدف صادراتی عمده ما هستند نظام مهندسی ساختمان که بحث صدور خدمات فنی را تجربه کرده بهترین کمک در این راه برای ما خواهند بود.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی در پایان گفت: قصد داریم از اندیشمندان بخش خصوصی دعوت کنیم و اتاق فکری به جهت برنامه ریزی صادرات خدمات فنی و مهندسی به منظور تحقق اهداف دولت در استان تشکیل دهیم.

نایب رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران مشهد نیز در این مراسم گفت: دور بودن از یکدیگر از عوامل مهم وارد شدن خسارت‌های مختلف به جامعه اقتصادی استان است.

مهندس سیادت ادامه داد: مولدین اقتصادی باید برای مبارزه با دلالی عنان گسیخته موجود در اقتصاد کشور، به یکدیگر نزدیکتر شوند تا بدین گونه گره های موجود در کار باز شود.

وی افزود:اتاق بازرگانی محل حمایت، تشویق، هم‌اندیشی و تسهیل فعالیت‌های اقتصادی به خصوص فعالیت‌های مولد ارزش افزوده بوده و وظیفه ما حل مشکلات این حوزه است.

نایب رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران مشهد در ادامه گفت: برخی از قوانین برای افرادی که به دنبال فعالیت های مفید اقتصادی هستند دست و پا گیر بوده و باید اصلاح بشوند زیرا مسئولین در هنگام قانونگذاری به فکر اجرای آن نبوده‌اند.

سیادت افزود: باید نیروهای جوان را با استفاده از اساتید خوب و با تجربه آموزش بدهیم تا بتوانیم در منطقه حضر پر ثمری داشته باشیم.

وی در پایان با اشاره به اینکه آماده قرارداد بستن و الگوبرداری از کشورهای موفق در بحث خدمات فنی و مهندسی هستیم،افزود: باید با به وجود آوردن تشکل هایی مثل کنسرسیوم در سطح منطقه تاثیر گذار شویم.

لازم به ذکر است در پایان مراسم اختتامیه مهندس پورحسینی، نایب رییس اول سازمان نظام مهندسی و دبیر همایش قطعنامه پایانی همایش را قرائت کرد.

در این قطعنامه آمده است:«استفاده از اصول بازرگانی در بازاریابی صدور خدمات فنی و مهندسی به توسعه این بخش منجر میشود و همچنین تشکیل کنسرسیوم خدمات فنی و مهندسی و تامین نقدینگی و سرمایه در گردش مورد تاکید همایش می‌باشد. »

در بخش دیگری از این همایش آمده است:«در کشورهای همجوار ایران باید دفاتر خدمات مهندسی با هدف اشتغالزایی و رصد پروژه‌های آماده احداث ایجاد و هزینه های آن از طرف دولت تامین شود.»

این قطعنامه ادامه می دهد:«صندوق ضمانت صادرات ایران باید نسبت به افزایش سقف تسهیلات و سرمایه خود اقدام کند.همچنین پیشبرد دیپلماسی تجاری در سفارتخانه‌های جمهوری اسلامی باید با جدیت دنبال شود و کارشناس ویژه اقتصادی و عمرانی در سفارتخانه‌ها مستقر شوند.»

سرانجام اینکه در بندهای پایانی قطعنامه با اشاره به تمرکز 90 درصد صدور خدمات فنی و مهندسی در تهران آمده است:« صادرات خدمات در استان ها وضعیت مطلوبی ندارد و باید زیرساخت های لازم جهت اجرای این امر مهم صورت گیرد و توجه ویژه به استان ها مورد توجه باشد. /ش

گشتی

برچسب ها: برنامه ، صادرات ، خدمات ، فنی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.