همه‌ی ما سرما خوردگی را در ایام سرد سال به نحوی تجربه می‌کنیم که بهتر است با خوردن بعضی مواد مغذی سرماخوردگی را به تعویق بیاندازیم.

دکتر محمد تقی انوشه متخصص تغذیه و رژیم درمانی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: سرماخوردگی یک عفونت ویروسی است که برای آن درمان قطعی‌ای وجود ندارد که حتی مصرف آنتی بیوتیک‌ها و قرص سرماخوردگی غیر موثر است که بهتر است بیماری را در خود با پیشگیری صحیح به تعویق بیاندازیم.

وی در ادامه افزود: در سرماخوردگی سیستم ایمنی بدن فرد ضعیف می‌شود. که باید با مصرف بعضی موادغذایی سیستم ایمنی بدن را تقویت کنیم.

وی اضافه کرد: از جمله این مواد مفید به ویتامین C که بیشتر در پرتقال، فلفل سبز، لیمو شیرین، نارنگی است می‌توان اشاره کرد.

انوشه مصرف ویتامین‌های دیگر از جمله E، A سلفیوم که در شلغم، ترب سیاه و سفید که حاوی ترکیبات گوگردی است یافت می‌شود را در پیشگیری از سرماخوردگی مفید دانست.

وی اظهار داشت: مصرف سوپ که در آن شلغم بکار رفته است به تسریع تخلیه‌ی مخاط بینی کمک می‌کند، انرژی از دست رفته را به فرد بر می‌گرداند.

وی اذعان داشت: از مصرف دیگر مواد مفید خوراکی مثل سیر، پیاز، که خاصیت آنتی بیوتیکی دارند در پیشگیری و درمان سرماخوردگی نباید غافل شد.

وی تصریح کرد: بعضی از ادویه‌ها از جمله زنجبیل به دلیل خاصیت ضد میکروبی و ضد درد برای درمان سرماخوردگی بسیار مفیدند که نه تنها سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند بلکه باعث می‌شوند که فرد کمتر در معرض بیماری قرار بگیرند.

این متخصص در ادامه گفت: در هنگام سرماخوردگی حتما ماهی مصرف شود چون این ماده غذایی لذیذ با عفونت و بیماری مبارزه می‌کند. که بهتر است هنگام سرماخوردگی ماهی را کبابی مصرف کنیم و کمتر از مواد سرخ کردنی استفاده شود که باعث می‌شود سرفه و گلو درد را در افراد شدت بدهد.

وی در پایان، نظافت شخصی، استفاده از دستمال شستشوی دستها در تمام روز را ضروریات دانست و اشاره کرد: افراد سیگاری به دلیل مصرف سیگار ویتامین C زیادی را در بدن از دست می‌دهند که بهتر است حتما از ویتامین C به مقدار زیاد استفاده کنند تا سرماخوردگی را در خود مهار کنند.


انتهای پیام/

انتهای پیام/

برچسب ها: سرما ، عفونت ، درمان ، قرص ، ایمنی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
United States of America
ناشناس
۰۰:۲۵ ۲۱ شهريور ۱۳۹۳
من که در ایام گرم سال اون هم 4/5بارسرما میخورم چکار کنم؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۷ ۱۸ بهمن ۱۳۹۲
ممنون از سایتتون