خوزستان با تولید 13.2میلیون تن انواع محصولات کشاورزی و باغی رتبه نخست کشور را دارد اما نبود صنایع تبدیلی و فرآوری به ظرفیت مورد نیاز و یا ایجاد نشدن واحدهای مرتبط با محصولات راهبردی تولیدی حلقه گمشده بخش صنعت بویژه در بخش کشاورزی این استان محسوب می شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران خوزستان؛ تاکنون حدود 340 واحد صنایع تبدیلی در خوزستان ایجاد شده که با توجه به تولیدات ارزشمندی در این استان اعم از خرما، انواع آبزیان و نیشکر ضرورت دارد که در این زمینه ها بیش از دیگر بخش ها کار و صنایع تبدیلی مرتبط با این محصولات ایجاد شود.

کارشناسان بر بروز کردن فناوری تولید و افزایش ظرفیت در این واحدها تاکید دارند و معتقدند که باید در زمینه ایجاد واحدهای بزرگ در زمینه صنایع تبدیلی که توجیه اقتصادی و مجهز به فناوری نوین و به روز باشد بیشتر کار شود.

با تکیه بر این نظرات و با توجه به توانمندی های خوزستان، ایجاد صنایع تبدیلی مرتبط با خرما، صیفی و سبزی، شیلات و نیشکر از اولویت های مهم در این بخش محسوب می شود.

اولویت های سرمایه گذاری صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی خوزستان در سال 91 توسط دفتر امور صنایع کشاورزی معاونت آب و خاک و صنایع وزارت جهادکشاورزی به روز و به استان ابلاغ شد.

این اولویت ها در 19 بند شامل نوسازی، بازسازی و تکمیل واحدهای درجه بندی و بسته بندی خرما، احداث بسته بندی و فرآوری خرما، بازسازی و نوسازی واحدهای شالیکوبی، فرآوری سبزیجات به جز سیب زمینی و گوجه فرنگی، درجه بندی و بسته بندی سبزی، صیفی و محصولات گلخانه ای، درجه بندی و بسته بندی سیب زمینی و پیاز، فرآوری پیاز، بازسازی و نوسازی واحدهای صنایع لبنی،بازسازی و نوسازی کشتارگاه دام و طیور، کشتارگاه صنعتی دام، درجه بندی و بسته بندی مرکبات، قطعه بندی، بسته بندی و انجماد گوشت قرمز و مرغ، کود آلی و زیستی، تبدیل ضایعات کشاورزی، انواع سردخانه و انبارهای فنی،بازسازی و نوسازی واحدهای نگهداری سیب زمینی، بسته بندی و فرآوری حبوبات، فرآوری های نوین شیلاتی و تولید ظروف یکبار مصرف گیاهی بود.

معاون برنامه ریزی و توسعه فناوری سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان در این باره اظهار داشت: بعد از بررسی های مجدد در این خصوص این نتیجه حاصل شد که ایجاد واحدهای تبدیلی در زمینه حبوبات به حالت اشباع در آمده و شالیکوبی ها هم اقتصادی نبوده است.

ˈبهرام روانبخشˈ   افزود: برای تبدیل هر یک از دستگاه های شالیکوبی دو میلیارد و 500میلیون ریال سرمایه گذاری مجدد لازم بود که پرداخت چنین تسهیلاتی برای بانک ها توجیه نداشت، جز در صورتی که سرمایه گذار خودش بخواهد برای بهتر شدن روند تولید و کیفیت محصول اقدام به سرمایه گذاری کند پرداخت تسهیلات به چنین مواردی برای بانک ها مقرون به صرفه نیست.

وی گفت: هم اینک 180هزار تن انواع خرما در خوزستان تولید و دستکم پنج رقم عمده اعم از کبکاب، برهی، دیری و گنتار را شامل می شود که با توجه به قطب بودن خوزستان در این بخش ایجاد واحدهای بسته بندی با فناوری های نوین و مهمتر از آن فرآوری خرما برای تولید محصولاتی مانند قند خرما، شیره خرما و نوشابه های انرژی زا جزو اولویت های خوزستان به حساب می آید.



***خوزستان رتبه دوم کشور در تولید خرما

معاون برنامه ریزی و توسعه فناوری سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان گفت: این استان دارای رتبه دوم تولید خرما در کشور است از اینرو توسعه صنایع تبدیلی در این بخش ضروری است.

وی افزود: در زمینه تولید محصولات صیفی و سبزی نیز با توجه به تقسیم خوزستان از نظر اقلیمی، مناطق شمال و شرق خوزستان ایجاد واحدهایی که بتوانند بسته بندی این محصولات به صورت نوین مانند انجماد سریع که خاصیت فیزیکی محصول را حفظ می کند را انجام دهد از مهمترین برنامه ها در زمینه صنایع تبدیلی است.

روانبخش خاطرنشان کرد که سه واحد کشتارگاهی در زمینه دام و طیور هم در اهواز، بهبهان و خرمشهر در دست احداث قرار دارد.



***ظرفیت سردخانه ای خوزستان جوابگوی نیازها نیست



به گفته ی روانبخش هم اینک ظرفیت سردخانه ای و انبار محصولات کشاورزی خوزستان 28 هزار تن است که نسبت به جمعیت و حجم تولیدات خوزستان کم بوده و ایجاد واحدهایی با ظرفیت بالا در این زمینه ضرورت دارد.

وی علاوه بر تاکید بر ایجاد و افزایش ظرفیت واحدهای صنایع تبدیلی در زمینه شیلات و آبزیان این انتقاد را نیز کرد که ماهی های تولیدی پرورشی در خوزستان با شرایط بهداشتی و بسته بندی مناسب وارد بازار نمی شود و اگر واحدهایی اجرا می شد که در زمینه بسته بندی و فرآوری این محصولات فعالیت می کرد امکان بازاریابی بیشتر وجود داشت.

روانبخش گفت: در بخش لبنیات نیز واحدهای بسیاری در چند سال اخیر احداث شده اند اما بعد از حذف یارانه های دولتی با مشکل روبرو شده و هم اینک واحدهای معدودی در این بخش فعالیت دارند.

هم اینک پنج واحد با ظرفیت تولید 250 تا 300 هزار تن در زمینه لبنیات در خوزستان فعال است.

به گفته ی وی مشکل اصلی در این زمینه تامین شیر خوزستان است؛ مقداری از نیاز استان به شیر از خارج استان وارد می شود که مکانیزه نبودن مراکز جمع آوری شیر بر مشکلات موجود می افزاید.

معاون برنامه ریزی و توسعه فناوری سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان همچنین مرکبات استان را به دلیل بالا بودن قیمت، سودآور برای به کارگیری در صنایع کنستانتره و آبگیری ندانست اما این محصولات را در کنار محصولات صیفی و سبزی دارای ارزش بالایی برای اسانس گیری عنوان کرد.

صنایع تبدیلی خوزستان به شش منطقه تبدیل شده که منطقه یک شامل آبادان، خرمشهر و شادگان، منطقه دو شامل ماهشهر، هندیجان، امیدیه و آغاجاری، منطقه سه شامل اهواز، سوسنگرد، هویزه، کارون، حمیدیه و باوی، منطقه چهارم شامل دزفول، اندیمشک، شوش، شوشتر و گتوند، منطقه پنجم شامل ایذه، باغملک، رامهرمز، بهبهان، رامشیر و هفتکل و منطقه شش شامل مسجد سلیمان، لالی و اندیکاست.

روانبخش گفت: این تقسیم بندی بر اساس شرایط اقلیمی و با در نظر گرفتن مزیت هایی مانند اتصال به بندر و دیگر مزیت ها انجام و صنایعی که عمده مزیت هر منطقه ای هم محسوب می شود هم مشخص شده اند اما هنوز جای کار دارد.

وی افزود: با توجه به تولید محصولات جانبی مانند باگاس و ملاس در پروسه تولید شکر در صنعت نیشکر خوزستان می توان روی صنایع کاغذ چاپ و تولید کاغذ تی شو، نئوپان و ام دی اف کار کرد.

روانبخش اظهار داشت: بی میلی سرمایه گذاران بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در بخش صنایع تبدیلی خوزستان عمده نقطه ضعف محسوب می شود.



***صدور مجوز اجرای 25 طرح صنایع تبدیلی و تکمیلی در بخش کشاورزی خوزستان



بر اساس آمار موجود، در نیمه نخست امسال مجوز اجرای 25 طرح صنایع تبدیلی و تکمیلی در بخش کشاورزی خوزستان صادر شده که از این ها 12طرح در سه ماهه نخست بوده و 13طرح دیگر مربوط به سه ماهه دوم می شود.

مدیر صنایع سازمان جهاد کشاورزی خوزستان در این باره گفت: این مجوزها در زمینه راه اندازی واحدهای برنج کوبی، ماست پاستوریزه، انواع کود آلی، بسته بندی تخم مرغ، حبوب، غلات، میوه و سبزیجات، سردخانه زیر صفر، بسته بندی عسل، خشکبار و آجیل، بسته بندی گوشت و مرغ منجمد، خوراک آماده، لبنیات، کود بیولوژیک، کشتارگاه طیور، ورمی کمپوست و روغن کنجد در اهواز، دزفول، گتوند، شادگان، شوشتر، باغملک، امیدیه دشت آزادگان، بهبهان، باوی و ماهشهر صادر و بعضا ایجاد شده اند.

به گفته ی ˈمنصور حقیقت خواهˈ با راه اندازی این طرح ها حدود 400 نفر در استان مشغول به کار می شوند.

معاون زراعت سازمان جهاد کشاورزی خوزستان نیز از نبود صنایع تبدیلی به عنوان عمده مشکل کشاورزی استان یاد کرد.

ˈمحمد قاسمی نژادˈ گفت: سال های اخیر برای رفع مشکلات و راه اندازی صنایع جانبی و تبدیلی در خوزستان تلاش های بسیاری صورت گرفت اما تاکنون موفقیت های چشم گیری در این زمینه حاصل نشد.



*** ضرورت ایجاد صنایع تبدیلی از دید محیط زیستی ها



ب ایان اوصاف ضرورت ایجاد صنایع تبدیلی از دید محیط زیستی ها هم پنهان نمی ماند به طوریکه در این خصوص

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان ایجاد و توسعه واحدها و صنایع تبدیلی در کنار هر واحد صنعتی را ضروری دانست.

ˈحمیدرضا لاهیجان زادهˈ معتقد است: با ایجاد صنایع تبدیبلی و تکمیلی در کنار هر واحد صنعتی می توان از تولیداتی که در پروسه دسترسی به تولید اصلی محصول در واحد صنعتی به دست می آید برای تولید محصولات دیگر استفاده کرد.

وی ضرورت ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی نیشکر را به عنوان نمونه مطرح کرد و اظهار داشت: خوزستان صنایع عظیم و توانمندی های بسیاری دارد که با اتخاذ تدابیر مناسب می توان از این صنایع در جهت دسترسی به تولیدات افزون و نیز داشتن محیطی سالم بهره برد./س
برچسب ها: توسعه ، واحد ، صنعت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.