با اجراي طرح هاي متعدد، بازده وزني توليد فولاد خام در ريخته‌گري مداوم فولاد مبارکه اصفهان تا آبانماه سال جاري به 97.2 درصد رسيد و سالانه 400 ميليارد ريال ارزش افزوده حاصل شد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اصفهان، رئيس گروه فني ناحيه فولادسازي و ريخته‌گري مداوم فولاد مبارکه با بيان اينکه بازده وزني در ريخته گري مداوم، نسبت وزني تختال توليدي به فولاد مذاب تحويلي از فولادسازي مي باشد تصريح کرد: ضايعاتي همچون ته پاتيل، ته تانديش، سروته تختال، پوسته‌هاي اکسيدي، ضايعات خطوط، برش، ضايعات پارگي شمش و ... از مقدار بازده وزني خواهد کاست.

مرتضي مؤمني در اين رابطه گفت: مقدار استاندارد اين کميت در اوائل بهره برداري، با توجه به پيش بيني ها و شرايط آن زمان 96.43 درصد تعريف شده بود که در اوائل بهره‌برداري مقدار واقعي آن کمتر از پيش بيني و موجب تجمع مقادير زیادی قراضه سنگين ناشي از ته پاتيل و ته تانديش، در سالهاي متوالي، شده بود و پس از آن با بهبود شرايط و انطباق با شرايط استاندارد، مقدار توليد ضايعات قراضه سنگين رو به کاهش، و مقادير ذخيره شده آنها در فرآيند کوره هاي قوس بازيابي و مصرف شد.

وی با اشاره به تمهيدات در نظر گرفته شده براي افزايش بازده وزني در طول سنوات گذشته اظهار داشت: در سالهاي اخير با انجام فعاليتها و با تعريف طرح‌هاي متعدد نظير: افزايش وزن متوسط تختال به ازاي ذوب، کاهش ته پاتيل، کاهش ته تانديش، افزايش سکوئنس ذوبهاي متوالي، کاهش حوادث ريخته گري (بويژه پارگي شمش)، واقعي سازي اعداد وارقام ثبت شده در MIS بابت ته پاتيل و ته تانديش و ... شرايط بسيار فراتر از استانداردهاي مربوطه حاکم شده واز اين بابت مزيت اقتصادي عظيمي براي ذينفعان سازمان حاصل شده است، بگونه‌اي که متوسط اين عدد در سال 1390 برابر با 95.8 درصد، و در سال 1391 برابر با 96.6 درصد و در سال 1392تا پايان آبانماه برابر با97.2 درصد شده و در نتايج روزهاي اخير گاهي از 98 درصد نيز فراتر مي رود که تنها 2 درصد ضايعات، رکوردي بسيار ارزشمند و از لحاظ اقتصادي حائز اهميت مي باشد.

رئيس گروه فني ناحيه فولادسازي و ريخته‌گري مداوم خاطرنشان کرد: هر يک درصد افزايش بازدهی وزني به‌ منزله افزايش توليد سالانه 55000 تن تختال و با تفاوت ارزش اقتصادي تختال و آهن قراضه سنگين ضايعاتي، مزيت اقتصادي آن سالانه حدوداً 30 ميليارد تومان برآورد مي‌گردد، که البته بهبود حاصله در اين مدت بميزان 1.4 درصد افزايش بازدهی وزني مزيت سالانه آنرا از رقم 40 ميليارد تومان فراتر خواهد برد./س

برچسب ها: اصفهان ، مجتمع ، فولاد ، مبارکه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.