نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد بیانیه جنبش عدم تعهد درباره مرگ نلسون ماندلا رئیس جمهور فقید آفریقای جنوبی را قرائت کرد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، نماینده کشورمان در سازمان ملل در مراسم نکوداشت یاد نلسون ماندلا در مجمع عمومی به نمایندگی از جنبش غیرمتعهدها، ماندلا را قهرمان مبارزه با آپارتاید و نمادی از اراده عدالت خواهی در مقابله با تبعیض نژادی خواند.

محمد خزاعی در این مراسم که با حضور شخصیت ها و مقام های سازمان ملل برگزار شد، افزود: جنبش غیرمتعهد مراتب احترام خود را نسبت به دستاوردهای گسترده این مرد بزرگ و مبارز که زندگی خود را وقف خدمت به انسانیت کرد و نمادی از عدالت در مقابل تبعیض و صلح در مقابل جنگ بود، اعلام می کند.

وی گفت: ماندلا نه تنها قهرمان تلاش برای رهایی کشورش از شر آپارتاید بود، بلکه چهره ای ماندگار در جهان است که تاثیری ژرف و سترگ بر زندگی مردم جهان گذاشت.

سفیر و نماینده کشورمان در سازمان ملل متحد افزود مبارزات ماندلا از مرزهای قاره آفریقا بسیار فراتر رفت و الگوی تازه ای را در فرهنگ مدارا و بردباری و صلح برای مردم قاره آفریقا و جهان بر جای گذاشت. 

وی گفت در 50 سال گذشته پیوند عمیق و ویژه ای میان ماندلا و نهضت غیرتعهد وجود داشت و جنبش غیرمتعهد از بدو تاسیس خود فعالانه از تلاش های او ضد آپارتاید و استعمار حمایت کرده است.

خزاعی افزود: با فروپاشی نظام آپارتاید، ماندلا به یکی از رهبران فعال جنبش غیرمتعهد تبدیل شد و در طول همه این سال ها، نقشی اساسی و فعال را در برخورد با مسائل و موضوعات مورد نظر این نهضت برعهده داشت.

نماینده کشورمان در سازمان ملل متحد در پایان گفت ماندلا همچنان بعنوان بخش کاملی از تاریخ آفریقای جنوبی و قاره آفریقا باقی خواهد ماند و میراث او همچون طلایه ای از امید و منبعی الهام بخش برای نسل های آینده جهان ادامه پیدا خواهد کرد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار