چهار نماينده کرد پارلمان ترکيه در اعتراض به اقدام دستگاه قضايي اين کشور در رد درخواست آنها براي آزاد کردن پنج نماينده زنداني هم زبان خود،اعتصاب غذا کردند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاري رويترز ؛ ارتوغرول کورکچوErtugrul Kürkçü در گفتگو با خبرنگاران گفت:« ما اعتصاب غذاي خود را از ساعت 13 به وقت محلي ،11 به وقت گرينويچ در محوطه مجلس ملي آغازکرده ايم.»

نمايندگان اعتصاب کننده با اين اقدام مي خواهند به تصميم دادگاهي در شهر بيشتر کردنشين دياربکر در جنوب شرقي ترکيه اعتراض کنند که با ناديده گرفتن حکم دادگاه قانوني اساسي کشور، راي به ادامه مجازات زندان پنج نماينده کرد داد. دادگاه قانون اساسي ترکيه هفته گذشته اعلام کرد طولاني شدن مجازات هاي زندان موقت بر خلاف قانون است. بدين ترتيب دادگاه دياربکر تصميم به ادامه مجازات زندان براي اين پنج زنداني کرد عضو حزب صلح و دموکراسي گرفت که محافل کرد آن را برخوردي دوگانه و تبعيض آميز مي دانند.

اين پنج نماينده کرد از سال 2010 به اتهام ارتباط با حزب کارگران کردستان(پ ک ک) در زندان بسر مي برند. اين گروه شبه نظامي  ، مبارزه مسلحانه جدايي طلبانه خود را در مناطق جنوب شرقي ترکيه آغاز کرده است . ترکيه ،اتحاديه اروپا و آمريکا ، حزب کارگران کردستان را سازماني تروريستي مي دانند. مصطفي بالبي، يکي ديگر از نمايندگان کرد پارلمان ترکيه که از پنج سال پيش تاکنون به اتهام توطئه عليه دولت در زندان بود به موجب همين حکم دادگاه قانون اساسي ترکيه که نبايد مجازات موقت متهمان طولاني شود آزاد شد. 

 ارتوغرول کورکچو عضو حزب کردي دموکراسي خلق درهمين باره به خبرنگاران گفت دستگاه قضايي ترکيه سياست يک بام و دو هوا را به اجرا گذاشته است  با اين توضيح که هنگامي که پرونده کردها در ميان باشد اين نهاد تبعيض آميز برخورد خواهد کرد.

حزب دموکراسي خلق با انتشار گزارشي درهمين باره اعلام کرد ادامه روند زنداني شدن نمايندگان کرد به روند صلحي که بين آنکارا و پ ک ک در سال 2012 آغاز شد ضربه خواهد زد. آنکارا و نمايندگان حزب کارگران کردستان يک سال پيش براي پايان دادن به مناقشه اي که از سال 1984 آغاز شده و در نتيجه آن بيش از 45 هزار نفر کشته شده اند،مذاکراتي را آغاز کردند.

 اما اين مذاکرات بعد از تصميم پ ک ک در توقف روند خروج شبه نظاميان خود ازمناطق کوهستاني ترکيه در اعتراض به عمل نکردن دولت ترکيه به وعده هاي خود در قبال کردهاي اين کشور ، مختل شد.شبه نظاميان پ ک ک در بهار سال 2013 به دستور عبدالله اوجالان،رهبر زنداني اين گروه، روند خروج از خاک ترکيه را به سوي مناطق کوهستاني شمال عراق در ازاي گرفتن امتيازاتي درباره رعايت حقوق اقليت کرد ترکيه از دولت اين کشور، آغاز کردند. اما چون هيچ گونه پيشرفتي در اين مذاکرات مشاهده نشد شبه نظاميان کرد نيز روند خروج از خاک ترکيه را متوقف کردند.

انتهای پیام / 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار