مسموميت مزمن مونوکسيدکربن يکي از عوارضي است که سلامتي آنها را تهديد مي‌کند و در درازمدت عوارض قلبي و عروقي از جمله سکته‌هاي قلبي و مغزي به همراه دارد.

به گزارش گروه علمی باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا؛ استاد سم‌شناسي دانشگاه علوم‌پزشکي مشهد با بيان اين که مسموميت مزمن CO  در سيگاري‌ها ممکن است با آثاري مانند سردرد ملايم، ضعف، بي‌حالي، سرگيجه و سستي بروز يابد، تصريح کرد: مونوکسيدکربن گاز فوق‌العاده سمي است که بايد از ورودش به بدن انسان جلوگيري شود و افراد سيگاري بدانند که مونوکسيدکربن سمي‌ترين گازي است که در دود سيگار وجود دارد و سرانجام منجر به بروز سکته‌ مي‌شود.

دکتر مهدي بلالي‌مود خاطرنشان کرد: وجود دود سيگار در فضاهاي بسته مانند خانه و اتاق‌هاي خواب و استنشاق آن از سوي افراد ديگر، موجب مسموميت خفيف با مونوکسيدکربن ايجاد مي‌شود و به همين دليل در کشورهاي اروپايي و آمريکا، استعمال سيگار در محيط‌هاي بسته قرن‌هاست که قدغن شده است.

میل ترکيبي مونوکسيدکربن با هموگلوبين خون تا 300 برابر بيشتر از اکسيژن است

اين استاد سم‌شناسي علوم ‌پزشکي مشهد با بيان اين که گاز CO فوق‌العاده سمي است و وقتي استنشاق مي‌شود، از راه ريه‌ها جذب خون شده و ميل ترکيبي آن با هموگلوبين خون بين 200 تا 300برابر بيشتر از اکسيژن است، گفت: کار هموگلوبين، انتقال اکسيژن از ريه‌ها به نسوج و اعضاي مصرف‌کننده بدن بويژه مغز و قلب است و وقتي غلظت مونوکسيدکربن حتي 4 دهم درصد باشد، نصف هموگلوبين خون انسان با اين گاز سمي ترکيب و عملکردش دچار وقفه مي‌شود.

دکتر بلالي‌مود خاطرنشان کرد: بطور طبيعي وقتي فرد هواي آلوده را نيز استنشاق مي‌کند، بين دو تا سه درصد هموگلوبين خون ممکن است به مونوکسيدکربن متصل شده باشد، اما در افراد سيگاري در اثر تدخين، بسته به ميزان مصرف، بين 5 تا 15 درصد هموگلوبين خونشان با مونوکسيدکربن ترکيب مي‌شود.

10 تا 15 درصد خون افراد سيگاري، كربوكسي هموگلوبين دارد

به گفته وي، به اين ترتيب 10 تا 15 درصد خون افراد سيگاري، كربوكسي هموگلوبين دارد، در حالي که يک فرد سالم، اگر بيش از 10درصد خونش كربوكسي هموگلوبين داشته باشد، آثار مسموميت خفيف مونوکسيدکربن در او قابل شناسايي است.

رييس آزمايشگاه سم‌شناسي بيمارستان امام‌رضا (ع) افزود: در کشورهاي توسعه‌ يافته با قانونگذاري و تدوين آيين‌نامه‌هاي اجرايي از بروز مسموميت مونوکسيدکربن به شدت کاسته‌اند و براي نمونه در سال 1968ميلادي تعداد موارد مرگ و مير ناشي از مسموميت مونوکسيدکربن در آمريکاي شمالي بيش از سه هزار نفر بوده، در حالي که در  2001 به 480 نفر رسيده و در سال 2012 به کمتر از يکصد نفر کاهش يافته است.

مشارکت شهروندان براي کاهش مسموميت با CO مهم است

دکتر بلالي‌مود گفت: بر اين اساس بسيار مهم است که ما هم در کشورمان با قانونگذاري و تدوين آيين‌نامه‌ها و برنامه‌هاي اجرايي بتوانيم از مسموميت با مونوکسيدکربن کم کنيم و بي‌شک مشارکت شهروندان در اين زمينه حايز اهميت است.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار