يک نماينده ارشد پارلمان روسيه مي‌گويد تلاش‌هاي امريکا براي نفوذ در شرايط اوکراين، انتقام گيري واشنگتن از شکست در سوريه مي‌باشد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از پرس‌تی‌وی ، الکسي پوشکوف رئيس کميته امور بين المللي پارلمان روسيه اين اظهارات را روز پنج شنبه مطرح کرده است. 

پوشکوف گفت، امريکا پس از شکست در سوريه، ناآرامي در اوکراين را تحريک کرده است تا نشان دهد که غرب هنوز نيروي تعيين کننده رويدادهاي امور جهاني است.

اين قانون گذار روس خاطر نشان کرد: اوکراين به عرصه اي تبديل شده است که مشخص مي‌کند آيا غرب در حال شکست است يا خير.

سوريه از ماه مارس ۲۰۱۱ صحنه ناآرامي هاي مرگبار بوده است. براساس گزارش‌هاي منتشره، قدرت هاي غربي و متحدان شان در منطقه به ويژه کشورهاي قطر، عربستان سعودي و ترکيه از شبه نظاميان معارض در سوريه حمايت مي‌کنند. 

پوشکوف خاطر نشان کرد که دخالت غرب در رويدادهاي اوکراين نشان از آن دارد که با کشورهاي شرق اروپا به صورت نيمه مستعمره برخورد مي‌شود. 

وي همچنين گفت مداخله مستقيم اتحاديه اروپا و امريکا در اوکراين نوع جديدي از تجاوز سياسي به شمار مي‌آيد.

وي افزود: هم اکنون کشورهاي غربي تنها به صورت پر سر و صدا در اوکراين مداخله نمي‌کنند، بلکه همان طور که گفتم اين يک تجاوز سياسي است.

اوکراين از اواخر ماه نوامبر و پس از آن که ويکتور يانوکويچ رئيس جمهوري اين کشور از امضاي توافق تجاري با اتحاديه اروپا سر باز زد، صحنه ناآرامي هاي سياسي است.

امتناع از امضاي توافق تجاري با اتحاديه اروپا سبب شد تا مخالفان دولت و هواداران نزديکي اوکراين با اتحاديه اروپا و دور شدن از روسيه، اعتراضات گسترده اي در خيابان هاي اين کشور برگزار کنند.

همچنين چندين بار درگيري‌هايي ميان مخالفان دولت و نيروهاي پليس در خلال اين اعتراضات روي داده است. همچنين نيروهاي پليس چندين نفر از معترضان را بازداشت کرده‌اند. 

يانوکويچ در تلاش براي آرام کردن ناآرامي هاي سياسي، روز چهارشنبه همه احزاب از جمله مخالفان دولت را دعوت کرد تا براي حل و فصل بحران کنوني پاي ميز مذاکره حاضر شوند. 

رهبران مخالف در اوکراين پيشنهاد مذاکره از سوي يانوکويچ را رد کردند و خواستار برکناري دولت و آزادي معترضان بازداشت شده شدند. 

روسيه از کشورهاي غربي به خاطر دخالت در امور اوکراين انتقاد کرده و گفته است که اعتراضات عليه تصميم کي‌يف در رد توافق تجاري با اتحاديه اروپا، موجب بي ثباتي اين کشور شوروي سابق شده است. 

پارلمان روسيه، دوما، روز سه شنبه با انتشار بيانيه‌اي غير الزام آور، از غرب خواست تا فشارهاي مضاعف عليه سياست کشور برادر ما را متوقف کند.

مجلس سفلي روسيه نيز از نيروهاي مخالف در اوکراين خواست تا اقدامات غير قانوني را متوقف کنند و به بحران سياسي اين کشور پايان دهند.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار