داستان دنباله دار افزايش قيمت خودرو و نهادهايي که وارد اين موضوع شده اند همچنان به دوئلي دنباله دار بين خودرو سازان و نهادهاي مربوطه از جمله شوراي رقابت تبديل شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، درست در اواخر مهر ماه سال گذشته بود که وزير صنعت معدن و تجارت صفحه ي اول افزايش قيمت خودرو را به خود اختصاص داد و تاکيد کرد که افزايش قيمت خودرو غير قابل امکان است. بر همين اساس، قيمت خودرو با افزايش متعارف 50 درصد در بازار اتفاق افتاد.

اين گزارش حاکي است، سازمان حمايت بر اين اساس براي افزايش قيمت خودرو شرط و شروط هاي لازم را گذاشته است اما خودرو سازان در همان دي ماه سال گذشته نرخ خودروهاي توليدي خود را 30 درصد افزايش داده اند.

همان روزهاي که قيمت خودرو تخت گاز بالا مي رفت شوراي رقابت به ويژه رئيس آن به عنوان بازيگر اصلي داستان تيتر اول روزنامه ها با خبرگزاري ها بود و شوراي رقابت در آن شرايط به عنوان سدي براي مهار قيمت خودرو محسوب مي شود.

شوراي رقابت از دي ماه سال گذشته استارت تعيين قيمت گذاري خودرو را زد و اين کار را تا ارديبهشت ماه سال جاري به صورت لاک پشت وار ادامه داد تا قيمت ها را براي توليد کننده و مصرف کننده عادلانه کند اما بعد از پنج ماه فقط قيمت چند خودرو معلوم شد ضمن آنکه قرار بود قيمت بقيه خودروها هم تعيين شود که همچنان اين تعيين قيمت ادامه دارد و خبري از آن نيست از طرف ديگر در راستاي همين تعيين قيمت چند فرمول براي قيمت خودرو از اتاق فکر شوراي رقابت بيرون آمد ازطرف ديگر خودرو سازان که علاقه اي به حساب و کتاب و حل فرمول نداشتند فصل افزايش قيمت ها را که از بهار به پاييز رسيده بود اين بار در آبان ماه شکوفه داد به گونه اي که خودرو سازان زمزمه افزايش قيمت ها را سر دادند و ديگر خبري از جلسات و سرو صدا ها و پيگيري هاي شوراي رقابت نبود.

حال از يک طرف شوراي رقابت باب رفاقت را به رقابت ترجيح داده و ديگر جلسات و مصوبات فرمول وار خود را براي تعيين قيمت خودرو تعطيل کرده است.

اين در حالي است که جمشيد پژويان رئيس شوراي رقابت در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران گفته است که خودرو سازان درخواست هاي خود را به شوراي رقابت براي تجديد نظر در قيمت خودرو ارائه کردند که من اين درخواست ها را براي بررسي و مطالعات کلي در شش ماه گذشته به کارشناسان مربوطه داده ام تا بررسي هاي لازم از سوي آن ها انجام شود اما اينکه اين بررسي ها چه نتيجه اي خواهد داشت اين موضوع کاملا بر مي گردد به تصميمات شوراي رقابت؟

به هر حال بحث قيمت گذاري خودرو چند سوال را در ذهن مردم و حتي در ذهن خبرنگاران به جاي گذاشته است:
1- آنکه ورود شوراي رقابت در موضوع قيمت خودرو و حل مشکلات توليد کنندگان و مصرف کنندگان تاکنون چقدر موثر بوده است؟
2- چرا قيمت گذاري خودرو با وجود ارائه اسناد و مدارک مالي اين قدر طول مي کشد؟
3- آيا ورود شوراي رقابت به ويژه مصاحبه رئيس و اعضاي آن خود باعث افزايش بلاتکليفي در بازار خودرو نشده و قيمت ها را افزايش نداده است؟
4- آيا شوراي رقابت که قرار است قيمت گذاري کالاهاي انحصاري را بر عهده داشته باشد تا به حال به بحث قيمت گذاري ساير کالاهاي ديگر هم وارد شده و آيا قيمت گذاري بقيه کالاها هم اين قدر طول خواهد کشيد؟

در نهايت اينکه، توليد کنندگان براي مجاب کردن شوراي رقابت اسناد و مدارک ارائه مي کنند اما در اين وسط چه کسي از حق مصرف کنندگان دفاع مي کند موضوعي که برخي مسئولان معتقدند که اين وظيفه کاملا بر عهده سازمان حمايت از مصرف کنندگان است در حالي که برخي ديگر از مسئولان به ويژه رئيس شوراي رقابت معتقد است که سازمان حمايت از مصرف کنندگان بهتر است نام خود را تغيير دهد

انتهای پیام/

برچسب ها: خودرو ، شورا ، نهاد ، قیمت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۶
در انتظار بررسی: ۱
Afghanistan
ناشناس
۱۰:۳۰ ۱۲ آذر ۱۳۹۲
سلام :از معصومین (ع)روایات زیادی وجود دارد اگر خودتان جلو مفسد وزورگو و....ایستادگی نکنید ودفع شر نکنید هر آنچکه بر سر شمابیاید جز اینکه خودتان خود را ملامت بکنید نه کس دیگر را.بنابر این نخرید جنس گران که از ماست که برماست .محمد
Iran (Islamic Republic of)
ufhsugd
۱۰:۰۷ ۱۲ آذر ۱۳۹۲
شورایی که نتوانسته تأثیری در کاهش قیمتها یا جلوگیری از افزایش آن داشته باشد وجود وعدمش برای قشر متوط به پایین جامعه سودی ندارد فقط بودجه‌های
بیت المال را مصرف میکند وهزینه را تحمیل میکند
Iran (Islamic Republic of)
امیر عباس
۱۰:۰۶ ۱۲ آذر ۱۳۹۲
تا بوده همین بوده
Iran (Islamic Republic of)
سیدمهرداد
۱۰:۰۲ ۱۲ آذر ۱۳۹۲
درجواب میشه گفت
شماره 1-خیر 2-باهم دست دوستی دادند 3-بله 4-بله
آه ه ه ه ه ه ه ه از این همه بخور بخوری درکشور ماهست.
بقول اون بازیگره که گفت ایران بهترین جایی تو دنیا هست برای پول در آوردن
Iran (Islamic Republic of)
حسين زاده
۰۹:۱۲ ۱۲ آذر ۱۳۹۲
خريدخودرو ديگه شده ارزو براي ماجوونا قيمتش رو كه پايين نميارن لااقل يه خودرو باقيمت مناسب توليد كنن تابتونن بقيه هم ماشين داشته باشند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۶ ۱۲ آذر ۱۳۹۲
افزایش 50 درصد قیمت کجاش متعارفه؟
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی
۰۷:۱۹ ۱۲ آذر ۱۳۹۲
دست اینا همه تو یه کاسه هس
ایرانیان...خودرو ارزان نمیشود
فقط یه نفر میتونه بیاد و ارزانی رو برگردونه
اونم امام زمانه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۴۱ ۱۲ آذر ۱۳۹۲
عالی گفتید
Kazakhstan
ناشناس
۰۲:۲۰ ۱۲ آذر ۱۳۹۲
اگه روز اول به جای سازمان حمایت از مصرف کننده میزاشتن سازمان حمایت از تولید کننده تکلیف مردم هم با خودشون معلوم بود
Iran (Islamic Republic of)
ع هومن
۰۱:۱۰ ۱۲ آذر ۱۳۹۲
ارزونی نخواستیم فقط بالا نره , ثبات بهترین چیزه خریدار میدونه بخره ارزون نمیشه فروشنده بدونه بفروشه بعدش گرون نمیشه
Netherlands
ehsantohi
۰۰:۱۵ ۱۲ آذر ۱۳۹۲
شورا رقابت پول مفت میگیره که قیمت خودرو رو گرون کنه.
Iran (Islamic Republic of)
رسول
۲۳:۱۳ ۱۱ آذر ۱۳۹۲
مصرف کنندگان آگاهند.هرگز پولی راکه یک عمر بایدبرایش کارکنند صرف خرید خودرو بااین قیمتها نخواهند کرد.قیمتها بایدخیلی خیلی خیلی پایین بیاید.تازه کیفیت خودروها وخدمات پس ازفروش هم جای بحث فراوان دارد.
Iran (Islamic Republic of)
علی
۲۲:۳۹ ۱۱ آذر ۱۳۹۲
این وسط چه کسی واقعا از حقوق مردم دفاع میکند
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۲۲:۲۹ ۱۱ آذر ۱۳۹۲
نیازی به دوئل نیست. طوری تنظیم میکنن که پول تو جیب هر دو طرف بره .
Iran (Islamic Republic of)
سید علی
۲۱:۵۴ ۱۱ آذر ۱۳۹۲
زنده با پژویان.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۲ ۱۱ آذر ۱۳۹۲
جایی که شورای رقابت.سازمان حمایت .وزارت صنایع و خودروساز تحت پوشش دولت باشند همین آش و همین کاسه
آخرین اخبار