سیدعلیرضا قهاری گفت: بندرها به عنوان يک عنصر مؤثر در اندام شهر هستند که در بسياري از موارد، اين عنصر مؤثر مي‌تواند قلب يا هسته‌ مرکزي واصلي تشکيل شهر باشدکه پيدايش اوليه شهر ازآن نقطه نشأت گرفته است.

سيد عليرضا قهاري، رئيس انجمن مفاخر معماري ايران به خبرنگار حوزه ميراث فرهنگي باشگاه خبرنگاران  گفت: نگرش بخشي، در طرح‌هاي کلان شهري و بندري سر منشأ بروز معضلات بسياري در زمينه‌ عملکرد متقابل شهر‌ها و بندرها نسبت به يکديگر به شمار مي‌آيد.
 
وي افزود: چنانکه در غالب طرح‌هاي شهري، بندر به عنوان يک عنصر مجزا درکنار شهر انگاشته شده و از سوی دیگر عاملین بندرها نيز هيچگونه ارتباط و عملکردي براي بندر با شهر متصور نيستند.

قهاري تصريح كرد: بندرها به عنوان يک عنصر مؤثر در اندام شهر هستند که در بسياري از موارد، اين عنصر مؤثر مي‌تواند قلب يا هسته‌ مرکزي و اصلي تشکيل شهر باشدکه پيدايش اوليه شهر از آن نقطه نشأت گرفته و اساساً شهر به عنوان حوزه خدمات رساني آن، بندر پيدايش حاصل  
کرده است.

رئيس انجمن مفاخر معماري ايران اظهار داشت:معضلات مطرح شده  لزوم بررسي طرح تعامل بين اين دو حوزه را تبيين مي‌سازد و از آنجایی‌که دستیابی به سواحل پایدار که از جمله اهداف در سند چشم‌انداز سواحل بشمار می‌آید، در گرو توسعه ظرفیت‌های پایدار ترانزیتی، ترافیکی، شهری، طبیعی و ... بوده كه توجه به این امر را ضروری می‌سازد.

وي افزود: طرح تعامل بندر و شهر، با هدف فراهم کردن زیرساخت‌های توسعه بندرها و رفع موانع و محدودیت‌های شهر همجوار در فرآیند توسعه 12 بندر و شهر همجوارش انجام شده است.

قهاري تصريح كرد:در این پروژه که با رویکرد فرابخشی نسبت به آسیب‌شناسی وضع موجود و بررسی موانع و محدودیت‌های پیش‌‌روی بندرها صورت گرفته سیاست‌های کلان اتخاذ شده و استراتژی‌های تخصصی تدوین گردیده است.
 
رئيس انجمن مفاخر معماري ايران بيان كرد: راهکارها و اقدامات اجرایی متعددی در بازه‌های زمانی کوتاه، میان و بلند مدت تعیین شده است.

گفتني است؛ انجمن مفاخر معماري ايران در یکصد و ششمین گفتمان هنر و معماری که 6 آذر  در موزه هنرهای دینی امام علی(ع) برگزار مي‌شود به معرفی دستاوردهای این پروژه در  قالب طرح‌های موضعی و موضوعی عملیاتی دو شهر بندر انزلی در شمال و بوشهر در جنوب کشور به عنوان نمونه مي‌پردازد.

انتهای پیام/ص
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.