بافت تاريخي كومش سبز بررسي مي شود

سمنان را در تاریخ به کومش مي شناسند انجمن مفاخر معماري ايران در نشستي به بررسي طرح هاي ساماندهي بافت تاريخي اصفهان مي پردازد.

"عليرضا قهاري" رئيس انجمن مفاخر معماري ايران به خبرنگار حوزه ميراث فرهنگي باشگاه خبرنگاران گفت: سمنان را در تاریخ به کومش می شناسیم در دوره هایی هم قومس خوانده شده است. 

وي افزود: در تاریخ معاصر، در عصر قاجار و اوایل عصر پهلوی ساختار سمنان، بیشتر شبیه به ساختار باغ شهر بوده باغ شهری کنار جاده ابریشم با ویژگی های خاص خود. وقتی فتحعلی شاه قاجار ارگ خود رادر کناره شمالی شهر می ساخت و آن را با بازاری عمود بر بازار تاریخی به امام زاده یحیی و مسجد جامع می رساند، ساختار شهر تغییر کرد.  
قهاري تصريح كرد:در تکمیل برنامه های فتحعلی شاه، مسجد شاه (مسجد امام) در نقطه نهایی محور بازار جدید ساخته می شود  شالوده ای جدید با محوریت بازار که یک سر آن ارگ و دیگرش مسجد شاه است.
 
رئيس انجمن مفاخر معماري ايران بيان كرد:سال ها بعد، در عصر پهلوی اول خیابان امام کشیده می شود که بازار را قطع می کند و شالوده تازه ای به وجود می آورد. اما این خیابان، هم احترام مسجد جامع و مسجد شاه و امام زاده یحیی را حفظ می کند و کم کم این خیابان محور اصلی شهر می شود.

وي اظهار داشت: در جنوب آن بخشی در بافت تاریخی سمنان قرار می گیرد که اصلی ترین عناصر تاریخی را دارد از مسجد جامع زیبای ایلخانی تا تکیه پهنه و امام زاده یحیی. از مسجد امام تا تکیه همت آباد  از عمارت رجبی(کلانتر) تا عمارت جعفری همچنين بخشی از بافت تاریخی هم در شمال خیابان امام قرار می گیرد که تکیه ناسار شاخص ترین نقطه آن است و عمارت هایی چون رنجبران و تدین و معبرهای تاریخی کهنه دژ و صبوران نیز آنجا هستند.

قهاري تصريح كرد:طرح ساماندهی مرکز تاریخی سمنان محدوده ای 18 هکتاری بوده که کل سطح بافت تاریخی در جنوب خیابان امام را در بر می گیرد اما تاسف بار است بدانیم که بیش از یک سوم از این سطح تخریب شده و در حال حاضر به صورت زمین های متروک در بافت دیده می شود. 

رئيس انجمن مفاخر معماري ايران افزود:  این طرح باید برای این زمین ها، برنامه ای پیشنهاد کند و برای بقیه بخش ها هم  به تناسب، طرح مرمت یا طرح پیرایش ارائه نماید بدین ترتیب طرح ساماندهی مرکز تاریخی سمنان، ترکیبی از طرح های معماری و طراحی شهری و مرمت شهری است.

وي خاطر نشان كرد:طرح را بهروز مرباغی و نگار جوکار ارائه می کنند و اعضای پنل آقایان دکتر محمد منصور فلامکی، دکتر محمد سعید ایزدی و دکتر علی رضا قلی نژاد به نقد آن می پردازند
 از سمنان هم مهمانانی چون دکتر علی همتی، محمد هادی عموزاده، و محمد طاهریان حضور خواهند داشت که آشنایی کامل با روند طراحی دارند.
 
گفتني است: انجمن مفاخر معماري در یکصد و یکمین گفتمان هنر و معماری كه 10 مهر در موزه هنرهای دینی امام علی(ع ) برگزار مي شود به بافت تاريخي سمنان مي پردازد. /ص

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار