آثار بدست آمده از شهر "استرآباد" گرگان با سابقه تمدني بيش از 6 هزار سال مركز عمده تمدن و فرهنگ در شمال ايران است.

"سيد عليرضا قهاري" رئيس انجمن معماري ايران به خبرنگار حوزه ميراث فرهنگي باشگاه خبرنگاران، گفت: شهر گرگان مركز استان گلستان تا سال 1316 به نام "استرآباد" خوانده مي‌شود.



وي افزود: نام گرگان "جوجان" نامي گرفته شده از "جوجان" قديم بوده كه شهري مهم در نزديكي "گنبد كاووس" است و حالا آثار آن در حوالي امامزاده "يحيي‌بن‌زيد" قرار دارد.

وي افزود: گرگان فعلي و منطقه پيرامونش كه از سال 1376 به صورت رسمي به استان "گلستان" به نام يكي از جنگل‌هاي نام‌آوران آن مرسوم شده از سال 1311 به نام "گرگان و دشت" شهرت داشته است.
"قهاري" تصريح كرد: اين منطقه با سابقه تمدن بيش از 6 هزار سال يكي از ديرينه‌ترين بخش‌هاي ايران و مركز عمده تمدن و فرهنگ در شمال ايران است.

رئيس انجمن مفاخر معماري ايران بيان كرد: آثار بدست آمده از "تورنگ تپه" 19 كيلومتري شرق گرگان فعلي و "شاه تپه" 16 كيلومتري غرب گرگان، نشان از حضور استان دوره‌ نوسنگي در اين منطقه در حدود 5هزار سال قبل دارد.

وي اظهار داشت: نخستين كاوش‌ها در حدود سال 1841 ميلادي در نزديكي اين شهر منجر به كشف خزانه معروف "استرآباد" شد.

به طوريكه برخي از اشياي موجود در آن خزانه متعلق به هزاره سوم پيش از ميلاد و شباهت‌هاي بسياري با كشفيات "تپه‌ي حضار" دامغان دارد.

"قهاري" ادامه داد: گروه باستان‌شناسي سوئدي در سال 1933 پس از مطالعه حوضه رودخانه "قره سو" در شمال گرگان، وجود بيش از 300 تپه تارخي در اين منطقه را تأييد كرده است.

رئيس انجمن مفاخر معماري ايران بيان كرد: از "استرآباد" قديم تپه‌اي تاريخي در شهر گرگان به نام "قلعه خندان" با قدمت سه هزار سال وجود دارد و باقي قسمت‌ها در اثر سيلاب‌ها مكرر و توسعه به تدريج از ميان رفته است.

گفتني است؛ انجمن مفاخر معماري ايران در نود و نهمين گفتمان هنر و معماري كه 27 شهريور در موزه هنرهاي ديني امام علي(ع) برگزار مي‌شود به بررسي شهر گرگان مي‌پردازد./ص
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار