بررسی‌های مختلف نشان می‌دهند که حدود یک سوم جمعیت دنیا، دچار کمبود روی هستند و این مشکل تغذیه‌ای از عوامل اصلی بروز و تشدید عفونت‌های تنفسی، مالاریا هستند.

محمد کاظم استادیار، دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران تصریح کرد: کمبود ریز مغذی‌ ‌هایی مانند ید، آهن، روی و ویتامین A، از مشکلات تغذیه‌ای مهم و شایع در جهان هستند که عوارض جانبی قابل ملاحظه‌ای به دنبال دارند. 

وی با بیان اینکه در رژیم غذایی اغلب مردم جهان به میزان کافی وجود ندارد، اظهار داشت: کمبود روی تا حد زیادی به ناکافی بودن آن در رژیم غذایی و یا اختلال جذب روی از رژیم غذایی بستگی دارد. 

شفیعی‌ تاکید کرد: بررسی‌های مختلف نشان می‌دهند که حدود یک سوم جمعیت دنیا، دچار کمبود روی هستند و این مشکل تغذیه‌ای از عوامل اصلی بروز و تشدید عفونت‌های تنفسی، مالاریا و بیماری‌های اسهالی هستند. 

وی یاد آور شد: بر اساس برخی از آمار‌ها، حدود ۱۵ درصد از عفونت‌های دستگاه تنفسی تحتانی، ۱۸ درصد مالاریا و حدود ۱۰ درصد بیماری‌های اسهالی، به نوعی مربوط به کمبود روی است. 

شفیعی‌ خاطر نشان کرد: درصد قابل ملاحظه‌ای از اختلالات پوستی، اختلال عملکرد ایمنی، اختلالات گوارشی، اختلال رشد و برخی دیگر از نارسائی‌ها و اختلالات مربوط به اندام‌ها نیز با کمبود روی در ارتباط است. 


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.