در مذاکرات هسته‌اي، طرف‌هاي غربي صرفاً تلاش دارند خود را دربرابر ايران متحد جلوه دهند، اما اختلافاتي در نحوه برخورد با ايران، ميان آنان وجود دارد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلويزيوني راشا تودي ؛ مجري اين شبکه ابتدا گفت، ناتواني از دستيابي به توافق در دور دوم مذاکرات ژنو ميان ايران و قدرت‌هاي جهاني، مانع تلاش‌هاي بيش از پيشِ دو طرف براي برون رفت از اين بن‌بست نشده است. مثلاً در روز دوشنبه تهران توافقنامه‌اي با ديده‌بان اتميِ سازمان ملل (آژانس بين المللي انرژي اتمي) امضا کرد که اجازه بازرسي هاي گسترده تر از تأسيسات هسته اي ايران را به آژانس مي دهد.

علاوه بر آن، جمهوري اسلامي ايران در حال احياي مجدد مناسبات ديپلماتيکِ خود با انگليس است. 

سارا فيرت، خبرنگار اين شبکه طي گزارشي از لندن درباره احياي مجدد روابط سياسي ميان ايران و انگليس گفت، اين دو کشور در روز دوشنبه کاردارهاي جديد خود را براي آغاز به کارشان به ترتيب در لندن و تهران معرفي کردند.

خبرنگار افزود، انگليس به طور سنتي، از منتقدان سرسخت ايران به حساب مي آمده است، اما اکنون وزير امور خارجه اين کشور يعني ويليام هيگ از دستيابي به توافقنامه با ايران ابراز اميدواري کرده و اطمينان داده است که اين توافق براي امنيت تمامي جهان مفيد خواهد بود. 

برخي فرانسه را مقصرِ دست نيافتن به توافق در دور دوم مذاکرات هسته اي در ژنو دانسته اند. با اين حال وزراي خارجه آمريکا و انگليس تلاش کرده اند، اختلافات شان با همتاي فرانسويِ خود را در اين زمينه، ناچيز و بي اهميت جلوه دهند.

برخي از کارشناسان معتقدند، آمريکا و انگليس صرفاً تلاش دارند آبروي طرف هاي غربي را نريزند و القاء کنند که تمامي شرکت کنندگان غربي در مذاکرات ژنو متفق النظر بوده اند. 

اين در حالي است که به نظر مي رسد، انگليس به مراتب اميدوارتر به نتايج اين مذاکرات است و از ازسرگيري مذاکرات هسته اي در 20 نوامبر استقبال کرده است. ويليام هيگ از دستيابي به پيشرفت هاي بيشتر در اين مذاکرات ابراز اطمينان کرده است. 

انتهای پیام / 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار