مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند با اشاره به جلسه مشترک مسئولان این سازمان با استاندار بصره گفت: موانع صادراتی با همراهی طرف عراقی در حال رفع شدن است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران خوزستان؛ اسماعیل زمانی از توسعه تجارت و سرعت بخشی در روند رفع مشکلات مرز تجاری شلمچه به عنوان اهداف اصلی این جلسه مشترک نام برد و افزود: افزایش زمان فعالیت گمرکات دو کشور ایران و عراق در مرز شلمچه، ارتقا فعالیت این مرز به دو شیفت کاری برای جلوگیری از فاسد شدن برخی محصولات در فصول گرم سال و ایجاد بانک عراقی در مرز شلمچه به منظور تسهیل در مبادلات مالی را از استاندار بصره درخواست کردیم.

وی اظهار کرد: همچنین با هدف تسهیل و تسریع در امر تردد و جلوگیری از ترافیک بالا برای کالا و مسافران ایرانی و عراقی لزوم ایجاد دو دروازه مستقل ورود و خروج در مرز شلمچه مورد تاکید قرار گرفت.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند با اشاره به اهمیت خط ترانزیتی ایران و عراق تصریح کرد: ایجاد خط آهن از شلمچه به بصره و اتصال آن به راه آهن اصلی عراق جهت تکمیل خط ریلی و ترانزیتی مدیترانه سبب موجب شکوفایی اقتصادی دو کشور می شود.

زمانی یادآور شد: تعریض جاده بصره به شلمچه و دو بانده شدن این مسیر از سوی کشور عراق علاوه بر جلوگیری از بروز تلفات جانی و مالی، روند صادرات به این کشور را نیز تسهیل می کند.

وی از افزایش تعداد باسکول های از سوی طرف عراقی جهت ترخیص سریع تر کالا و توازن به وسیله کامیون های دو کشور را از دیگر خواسته های خود از طرف عراقی عنوان کرد و گفت: برگزاری نمایشگاه در منطقه شلمچه با محوریت صادرات مواد غذایی، مصالح ساختمانی، صنعتی، نفتی و گازی یکی از توافقات این جلسه مشترک بود که مسئولان عراقی نیز خواستار حضور قوی تر صادرکنندگان ایرانی در نمایشگاه های دوجانبه شدند.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند بر لزوم ایجاد بازارچه مرزی مشترک جهت انبار کالا و تسریع در روند صادرات و خرید و فروش کالا با هدف توسعه بازرگانی دو طرفه تاکید کرد.

به گفته وی پاکسازی آبراه اروند رود جهت ورود کشتی های بزرگ تر و فعال شدن بنادر ایران و عراق در این مسیر، راه اندازی مسافرت های دریایی از طریق بنادر آبادان و خرمشهر به بصره و به عکس، تاسیس دفتر تجاری منطقه آزاد اروند در بصره جهت تسهیل تجارت و رفت و آمد و اعزام بیماران عراقی به مراکز پزشکی تخصصی ایران از دیگر سرفصلهای گفتگوها با استاندار بصره بود.

زمانی افزود: همچنین ایجاد تاسیسات حبس آب شیرین در اروندرود و جلوگیری از اتلاف و هدر رفت آن و رسیدن آب شیرین به نخیلات با تعیین کارگروهی مشترک برای پیگیری این پروژه از دیگر موارد مورد توافق با طرف عراقی بود.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند اظهار کرد: استاندار بصره از کسب موافقتهای لازم در خصوص ایجاد بازارچه مرزی مشترک  در نخستین جلسه خود با وزیر اقتصادی عراق خبر داد.

وی از حضور "بانک رشید" عراقی در مرز تجاری شلمچه آغاز فعالیت های عمرانی یک شرکت بزرگ عراقی برای انجام پروژه ایجاد دو دروازه مجزا ورودی و خروجی به عنوان قول های مساعد استاندار بصره یاد کرد/س

برچسب ها: صادرات ، عراق ، نفت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.