ساعت ۹ صبح یکی از گرم‌ترین روز‌های تیر ماه اهواز بود که اتفاقی ناگهانی، اقدامی تحسین برانگیز را در نیروگاه رامین رقم زد.

روز شنبه ۲۳ تیر ماه ۱۴۰۳ در حالی که اهواز یکی از گرم‌ترین روز‌های سال با دمای بالاتر از ۵۰ درجه در برخی مناطق را سپری می‌کرد ناگهان کندانسور توربین ‎نیروگاه رامین اهواز دچار نشتی می‌شود.

این مسئله موجب قطعی برق گسترده در بخش‌هایی از شهر اهواز شد، اما در پی این رخداد ناگهانی که به دلیل فرسوده بودن سامانه و تجهیزات نیروگاه رامین رخ داد، اقدامی از سوی ۲ مهندس جوان صورت پذیرفت که سر و صدای زیادی به پا کرد.

بنا بر اطلاعات مهندسان نیروگاه رامین، در پی این اتفاق و بر اساس شیوه‌های مرسوم، این نیروگاه باید فعالیت‌های خود را به صورت کامل به حالت تعلیق در می‌آورد تا پس از سپری شدن ۲ روز و سرد شدن محیط نیروگاه، اقدامات تعمیری صورت می‌گرفت.

حالا ۲ راه پیش روی متخصصان نیروگاه رامین بود یا تعطیلی ۲ روزه که موجب قطعی گسترده برق در اهواز و مختل شدن تمامی فعالیت‌های اداری و رایانه‌ای می‌شد که به طبع آن انتقادات گسترده‌ای را به دنبال داشت، یا حرکتی خارق العاده و به دور از انتظار که موضوع را فورا حل نماید.

شبکه کشور و به ویژه جنوب که همواره یکی از مناطق مهم در عرصه تولید و صنعت بوده تاب تعطیلی چند روزه را نداشت بنابراین متخصصان و مهندسان بر آن شدند تا در حالی که نیروگاه در مدار قرار دارد، نشتی را پیدا کنند و آن را رفع نمایند.

تعمیر کندانسور یا چگالنده زمانی دشوار می‌شود که بدانیم دمای محیط توربین دستکم تا ۷۰ درجه سانتی گراد می‌رسد یعنی فقط ۳۰ درجه پایین‌تر از دمایی که آب در آن به جوش می‌آید و شروع به جوشش می‌نماید.

وظیفه چگالنده خنک کردن سیال و تبدیل بخار به مایع است، در حقیقت استفاده از این وسیله در نیروگاه برای خنک شدن سیال در فرایند تولید برق است لذا رطوبت در آن نیز تا ۹۰ درصد می‌رسد.

مهندسان شاخه معیوب را در کوتاه‌ترین زمان رفع کردند

روح الله شادی مدیر امور بهره برداری فاز یک نیروگاه رامین اهواز می‌گوید: وظیفه چگالنده آن است که بخار خروجی از توربین را به آب مقطر تبدیل نماید ولی روز شنبه شاخه «ب» چگالنده دچار نشتی لوله مسی شد، از همین رو لازم بود که دستکم ۲ روز یکی از واحد‌های تولید برق نیروگاه رامین از مدار خارج شود در حالی که مردم و شبکه و صنایع به برق نیاز داشتند، لذا کارگران تصمیم گرفتند که خود وارد محفظه چگالنده شوند.

آقای شادی اضافه کرد: رطوبت سامانه در ابتدای ورود ۹۰ درصد است و هر چه بالاتر برویم به دلیل اینکه به توربین نزدیک‌تر می‌شویم، بخار خشک و رطوبت بیشتر می‌رود.

مدیر امور بهره برداری فاز یک نیروگاه رامین اهواز گفت: ولی مهندسان ما شاخه معیوب را در کوتاه‌ترین زمان شناسایی و عایق بندی کردند و با رفع مشکل تولید واحد حداکثری شد.

۲ شخص با نام‌های محمد مهدی امیری و رضا خسروی مهندسان نیروگاه رامین بودند که جان خود را کف دست گذاشته و با حضور در محفظه چگالنده عیب را یافته و پس از ۱۸ ساعت آن را بر طرف کردند در حالی که انتظار داشتند بیشتر از این نیز به درازا بکشد.

تحسین فداکاری کارگران؛ روایت ۲ مهندس نیروگاه رامین برای از جان گذشتن

روایت محمدی امیری از روز غافلگیری در نیروگاه رامین

محمد امیری مهندس بهره بردار نیروگاه رامین اهواز در ابتدا در خصوص اهمیت وجود برق در منازل مردم در این روز‌های گرم سال گفت و یادآور شد اگر میخواستیم با تعطیلی واحد تولیدی برق کار تعمیرات را انجام بدهیم باید تا ۴ روز صبر می‌کردیم، اما تصمیم گرفتیم به همراه ۱۰ نفر دیگر دل به دریا بزنیم و عایق بندی را انجام بدهیم.

او افزود: ساعت ۷ و نیم یا ۸ صبح کار را آغاز کردیم و گمان می‌کردیم نهایت تا ساعت ۱۲ ظهر کار به اتمام برسد، اما برخلاف پیش بینی‌های ما تا ساعت ۶ عصر به درازا کشید و تازه در آن زمان متوجه شدیم که تمامی اقدامات ما نیز به صورت صد درصد اثرگذار نبوده، لذا از نو اقدامات را آغاز کردیم و این بار تا ساعت ۳ بامداد تعمیرات را ادامه دادیم.

آقای امیری با بیان اینکه در حین انجام کار حتی رغبتی به خوردن ناهار و شام هم نداشتیم، گفت: این اقدام برای ما افتخار بود و بسیار هم خوشحال شدیم که مورد توجه قرار گرفت، زیرا بسیاری از مردم از شرایط تولید برق اطلاعی ندارند و فرسودگی تجهیزات باعث شده مهندسان از جان و دل برای تامین انرژی و گذر از اوج مصرف اقدام کنند.

تحسین فداکاری کارگران؛ روایت ۲ مهندس نیروگاه رامین برای از جان گذشتن

کارگران گاهی مجبورند در لباس خود یخ قرار دهند

رضا خسروی از کارکنان نیروگاه رامین اهواز و شخصی که تصاویر او پس از تعمیر نیروگاه رامین اهواز بازنشر گسترده‌ای یافت، اعتقاد دارد که همه کارکنان در ۱۲۰ نیروگاه تولید برق کشور در تلاش هستند تا مردم از برق استفاده کنند.

او می‌گوید که همه با ایثار و فداکاری در تلاشند تا در فصل گرما کمترین مشکل برای مردم ایجاد شود، حتی در مواقعی کارکنانی که مشغول به جوشکاری هستند در دمایی می‌روند که مجبورند در لباس‌های خود یخ قرار دهند.

آقای خسروی اضافه کرد که ما تلاش خود را می‌کنیم تا به مردم بگوییم در صنعت برق ایران چه اتفاقاتی در حال رخ دادن است و چه فداکاری‌هایی صورت می‌گیرد؛  اگر قرار باشد بر اساس استاندارد‌ها برق تولید کنیم با مشکلات وسیعی مواجه خواهیم شد تا جایی که ممکن است نیمی از برق کشور قطع شود و همه اینها در حالیست که باید کارکنان نیروگاه‌ها این مشقت‌ها را تحمل کنند.

تحسین فداکاری کارگران؛ روایت ۲ مهندس نیروگاه رامین برای از جان گذشتن

واکنش ها؛ از تحسین ظریف تا رایگان شدن سفر‌های ۲ مهندس نیروگاه رامین تا پایان سال

اقدام این ۲ مهندس جوان اگرچه از سوی برخی طیف‌ها کاملا سانسور شد، اما مورد توجه وسیع مردم و کاربران شبکه‌های اجتماعی قرار گرفت؛ از جمله محمد جواد ظریف رئیس شورای راهبری دوره انتقال دولت چهاردهم رضا خسروی و محمد مهدی امیری را «قهرمانان بزرگوار ایران زمین از خوزستان همیشه سربلند» توصیف کرد و ابراز امیدواری کرد که «قدر مردم خوزستان را بدانیم و برای کاهش سختی‌ها و محرومیت‌های خوزستان و مناطق مشابه بکوشیم»

در سوی دیگر یک شرکت حمل و نقل و جابجایی مسافر در صفحه توییتر خود اعلام کرد که تمام سفر‌های رضا خسروی و محمد مهدی امیری را به احترام جانفشانی شان تا پایان سال رایگان کرد.

تحسین فداکاری کارگران؛ روایت ۲ مهندس نیروگاه رامین برای از جان گذشتن

انتقاد از قهرمان سازی به این سبک

واکنش‌های وسیع دیگری از سوی شهروندان و کاربران به این اقدام صورت پذیرفت، اما در سوی دیگر برخی نیز از این مسئله انتقاد کردند؛ کاربری با نام علی تقی پور استفاده از این تصاویر برای قهرمان‌سازی را «غلط» دانست و یادآور شد که «کارگر نباید تا این حد کار کند، زیرا قهرمان‌سازی از این کار‌های پر ریسک، روش استالین بود و نوعی قهرمان سازی از استثمار و تضعیف حقوق کارگران» است.

اما این یک روی داستان است و روی دیگر این جریان به این مسئله باز میگردد که چرا در حالی که نیروگاه فسیلی تا این حد فرسوده هستند و جان کارکنان خود را به خطر می‌اندازند، اقدام مهم و موثری برای توسعه انرژی‌های خورشیدی برداشته نمی‌شود؛ موضوعی که خود گزارشی جداگانه را می‌طلبد و به زودی به صورت مفصل به آن می‌پردازیم.

گزارش از ساسان ناصری زاده

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.