مدیر کل آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک آذربایجان شرقی با بیان اینکه ارتقا کیفیت سازها حافظ منافع ملی است، گفت: برای دستیابی به توسعه پایدار در کشور نیازمند رشد متوازن کمیت و کیفیت هستیم.

 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز، بابازاده در همایش روز ملی کیفیت با اشاره به اینکه بیش از 70 کشور جهان دارای مدل ملی کیفیت هستند، اظهارکرد: در ژاپن از سال 1951، امریکا 1987، اروپا 1992 و در ایران از سال 1382 این مدل وضع شده است.

وی با بیان اینکه ضروری است با کنترل کیفی از هدر رفت سرمایه های ملی جلوگیری کرد، گفت: متاسفانه در ایران این موضوع بسیار جدی گرفته نشده و تا زمانی که چرایی کیفیت در کشور فرهنگ سازی نشود، در این حوزه با مشکل مواجه خواهیم بود.

وی با بیان اینکه منابعی همچون نفت، آب و معادن محدود بوده و باید از آنها استفاده بهینه شود، افزود: ضروری است مسوولان و اصحاب رسانه اقداماتی اساسی در خصوص لزوم و چرایی کیفیت در کشور انجام دهند.

بابازاده گفت: یکی از دلایل وضعیت فعلی دریاچه ارومیه برداشت بی رویه از منابع آب زیرزمینی است، بطوری که 12 هزار حلقه چاه غیرمجاز در این حوزه وجود دارد.

وی اظهارکرد: بخش زیادی از مشکلات اقتصادی فعلی کشور متاثر از محدودیت منابع مالی و ارزی و استفاده نامناسب از منابع محدود طبیعی است.

وی با اشاره به اینکه ایران با تولیدی حدود 65 میلیون تن تولید سیمان در سال گذشته رتبه پنج جهان را به خود اختصاص داده است، افزود: باید به این نکته توجه کرد که در تولید هر تن سیمان 125 لیتر سوخت فسیلی و 90 کیلو وات ساعت برق و یک تن گازهای آلاینده تولید می شود.

مدیر کل آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک استان آذربایجان شرقی گفت: از شش هزار و 380 سری مقاومت فشاری نمونه های بتنی در سال گذشته هفت درصد دارای مقاومت فشاری کمتر از مشخصه و 60 درصد افزایش بیش از 30 درصد از مقاومت مشخصه را داشتند.

وی اضافه کرد: در سال 91 از دو هزار و 256 مورد آزمایش دانه بندی مصالح حدود 60 درصد و از یک هزار و 341 مورد دانه بندی آسفالت حدود 50 درصد خارج از مشخصات بوده و از دو هزار و 68 مورد درصد تراکم نسبی آسفالت در حدود 50 درصد کمتر از مشخصات بوده است.

وی با بیان اینکه برای رسیدن به نقطه مطلوب فاصله داریم، تاکید کرد: نیازمند فرهنگ سازی مناسب برای استفاده بهینه از منابع در کشور و توجه بیش از پیش به کیفیت در بخش های عمرانی هستیم.

بابازاده خاطرنشان کرد: باید دقت کرد کیفیت یعنی استفاده از متخصصان متعهد در انجام تمام امور، نشت نکردن آب از شبکه انتقال، حداقل اتلاف انرژی در خطوط انتقال، مطالعه و برآورد دقیق قبل از اجرا و افتتاح پروژه بعد از اتمام، تامین و تخصیص به موقع اعتبارات و جلوگیری از طولانی شدن زمان اجرا و اجتناب از سیاسی کاری در حوزه سازندگی است.

وی افزود: آذربایجان شرقی در چند سال اخیر با همکاری مسوولان و مردم توانسته در ارزیابی پروژه های عمرانی کشور رتبه های ممتاز کشور را به خود اختصاص دهد.

وی با اشاره به زلزله اخیر در استان و بسیج همگانی برای ساخت و ساز در این مناطق گفت: تلاش های شبانه روزی برای بازسازی منطقه ستودنی است ولی آیا می توان گفت این اماکن در وضع مطلوب بوده و در مقابل زلزله هفت ریشتری مقاوم هستند./س

برچسب ها: توسعه ، پایدار ، کشور
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.