تعمیرات اساسی پایانه شناور صادرات نفت خام سورنا و قایق‌های نجات سکوی سروش توسط متخصصان داخلی با موفقیت به پایان رسید.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، بر اساس اعلام شرکت نفت فلات قاره ایران، به دلیل انجام نشدن تعمیرات اساسی قایق‌های نجات سکوی سروش و پایانه سورنا به مدت١١ سال و کاهش ایمنی بکارگیری این قایق‌ها، تعمیرات اساسی آنها در دستور کار واحد اچ اس یی (بهداشت، ایمنی و محیط زیست) قرار گرفت.
 
با تشکیل تیم تخصصی متشکل از مهندسان دریایی و نیروهای داخلی، تعمیرات اساسی چهار فروند قایق‌ نجات سکوی سروش و پایانه شناور سورنا تیر امسال آغاز شد.
 
محدودیت اعزام افراد به سکوی سروش و پایانه نفتی سورنا از نظر اسکان، یکی از برزگترین مشکلات اجرایی این پروژه بود؛ چرا که بر اساس استانداردهای بین‌المللی، باید قایق‌ها از روی سکو و پایانه جدا و به ساحل انتقال داده شده و تعمیرات در ساحل انجام می‌گرفت ولی به دلیل ضرورت وجود قایق نجات روی سکو و پایانه، تیم اعزامی با تلاش شبانه‌روزی در گرم‌ترین فصل سال با ١٤ساعت کار روزانه (به دلیل رعایت ایمنی) تعمیرات اساسی قایق‌های نجات سکوی سروش و پایانه شناور سورنا را با موفقیت انجام داد و پس از گذشت بیش از ١٥٨ نفر روز و بیش از ١٩٩٠ساعت کار، بدون هیچ‌گونه حادثه‌ با انجام عملیات تست بارگذاری چهار فروند قایق نجات، کار تعمیرات اساسی آنها به پایان رسید.
 
تعمیرات اساسی انجام شده شامل، بازگشایی و تعمیر اساسی سیستم نگهداری قایق و آزاد‌سازی آنها، تعویض همه وایرهای قایق‌ها، سرویس کامل سیستم هوادهی، تعمیرات اساسی قرقره‌های متحرک و انجام تست‌های غیرمخرب روی همه اجناس حساس هوک و متعلق های تحمل بار قایق‌ها، رنگ‌آمیزی داویت‌ها و الکتروموتورهای وینچ بوده است.
 
بر پایه این گزارش، انجام این تعمیرات اساسی و تهیه دستورعمل‌های تعمیر و نگهداری قایق‌ها با نظارت موسسه رده‌بندی آسیا و بازرسی منطقه انجام شده است. هم اکنون همه قایق‌های نجات تعمیر شده کاملاً ایمن و قابل بهره‌برداری است. بر اساس اعلام شرکت فلات قاره، انجام این‌گونه تعمیرات معمولاً از سوی شرکت های خارجی انجام می شد.
 
بر اساس این گزارش، سورنا یک کشتی تک جداره با طول ٣٧٢ متر، عرض ٥٥ متر و ارتفاع ٣٠ متر، در واقع یک سوپر تانکر است که از ١١ سال پیش تاکنون با استقرار در نزدیکی سکوی سروش در حال دریافت و صادرات نفت خام است. از این شناور که یک پایانه صادراتی شرکت نفت فلات قاره است.
 
این شناور هنگام تحویل به ایران با تغییر کاربری از یک سوپر تانکر به یک شناور ذخیره سازی تبدیل شده است. این روش در بسیاری از کشورهای دنیا  به ویژه در دریای شمال و خلیج مکزیک استفاده می شود. سورنا شناوری ١٠ طبقه است که پنج طبقه آن مسکونی و عملیاتی و پنج طبقه نیز بخش موتورخانه آن است و ٧٥ نفر در آن مشغول به فعالیت هستند. میدان های نفتی سروش و نوروز، از میدان های تولید نفت خام ایران در منطقه بهرگان است که از سوی شرکت نفت فلات قاره به تولید و صادرات نفت اقدام می کند.

انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار