تضعیف شورشيان سوري از نظر سياسي و نظامي

شبکه تلویزیونی فرانس بیست و چهار گزارش داد:‌ مخالفان سوری که از نظر سیاسی و نظامی تضعیف شده اند، درخصوص مذاکرات صلح ژنو دو اتفاق نظر ندارند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل ازفرانس 24؛ مخالفان سوری برای شرکت در کنفرانس صلح ژنو دو در استانبول گرد هم آمده اند. اما در باره این مذاکرات اختلاف نظر دارند. برخی از مخالفان حاضر نیستند با بشار اسد سر میز مذاکره بنشینند.

به گفته یکی از اعضای ائتلاف ملی سوریه، این کنفرانس وقت کشی است و در حال حاضر مهم ترین مسئله برقراری آتش بس خواهد بود. هیثم المالح عضو ائتلاف ملی سوریه گفت: کنفرانس ژنو دو به دنبال کنفرانس ژنو یک برگزار می شود. وقتی رژیم مفاد توافقات ژنو یک را رعایت نکرده است، دیگر دلیلی برای حضور در کنفرانس ژنو دو وجود ندارد. مادامی که رژیم به کشتن و دستگیر کردن انسان ها ادامه می دهد، ما در این کنفرانس شرکت نخواهیم کرد.

مجری گفت: مخالفان سوری در بعد سیاسی و نظامی تضعیف شده اند، اما به هر ترتیب توانسته اند کنترل یک پایگاه نظامی استراتژیک را در نزدیکی فرودگاه بین المللی شهر حلب در دست بگیرند. دهها تن از دو طرف در این درگیری ها کشته شده اند. شماری از کسانی که در کنار مخالفان سوری می جنگند، از اعضای القاعده هستند. رئیس این تشکل خواستار انحلال یکی از مهم ترین تشکل های فعال در سوریه شده است و از اعضای این تشکل خواسته است که به جبهه النصره ملحق شوند. گزارشگر این شبکه گفت: این نیروها علیه ارتش سوریه وگاهی علیه یکدیگر می جنگند.

 از زمان آغاز جنگ در سوریه، تشکل حکومت اسلامی در عراق و سوریه و جبهه النصره به عملیات مرگباری دست زده اند. این دو گروه به رغم نزدیکی تفکرات ایدئولوژیک با یکدیگر رقیب هستند. تشکل حکومت اسلامی عراق خود را شاخه سوریه القاعده معرفی می کند. اما ایمان الظواهری رهبر جهانی این تشکل بر این باور است که البغدادی رئیس تشکل حکومت عراق مرتکب یک اشتباه استراتژیک شده است.

"الظواهری" گفت: ابوبکر البغدادی رئیس القاعده در عراق با اعلام یک حکومت اسلامی در عراق و سوریه بدون آن که از ما کسب اجازه کند و یا ما را در جریان این تصمیم قرار بدهد، مرتکب یک اشتباه استراتژیک شده است.

گزارشگر افزود: الظواهری دستور انحلال این تشکل در سوریه را اعلام کرد و از مبارزان حاضر در این تشکل خواست به جبهه النصره ملحق شوند. اما آیا حکومت اسلامی حاضر است پایگاه های خود را به رقیب واگذار کند؟ عبدالباری عطوان سردبیر سابق نشریه قدس العربی تاکید کرد که الظواهری که برای جلوگیری از اجرای نقشه قتل خود تغییر چهره می دهد، نمی تواند خواسته خود را به النصره و حکومت اسلامی تحمیل کند. این وضع می تواند به تشدید تفرقه در اردوگاه مخالفان منجر شود. گزارشگر افزود: برخی از مخالفان حکومت اسلامی را به عملیات علیه غیر نظامیان و سایر گروه های شورشی متهم می کنند.

به گزارش سرویس های امنیتی انگلیس سی درصد نیروهای مخالفان در سوریه را اسلامخواهان تشکیل می دهند.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار