براي نخستين بار در كشور سامانه قابل حمل تصفيه آب آلوده به تركيبات نفتي به صورت يكپارچه، توسط پژوهشگاه صنعت نفت ساخته شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، پژوهشگاه صنعت نفت با استفاده از سامانه قابل حمل تصفيه آب آلوده به تركيبات نفتي توانسته است، بخشي از آب آلوده به مواد نفتي منطقه لرستان را تصفيه كند.
 
سامانه‌ قابل حمل تصفيه آب آلوده به تركيبات نفتي در تهران ساخته و به صورت قابل حمل بر روي چارچوب فلزي جانمايي و در محل نصب و راه‌اندازي مي شود و قابليت حمل به مكان ها مختلف را دارد.
 
تمامي مراحل طراحي، ساخت، نصب و راه‌اندازي سامانه قابل حمل تصفيه آب آلوده به تركيبات نفتي منطقه لرستان توسط پژوهشگاه صنعت نفت انجام شده است و هدف از اجراي پروژه سامانه قابل حمل تصفيه آب آلوده به تركيبات نفتي، تصفيه و كاهش مواد معلق و تركيبات نفتي از آب چشمه‌ آلوده  تركيبات نفتي واقع درمنطقه تنگ فني با دبي حدود 34 مترمكعب در ساعت بوده است.
 
با استفاده از سامانه‌هاي فوق و رسيدن ميزان چربي و روغن به ppm 10 و رعايت استاندارد آبياري و کشاورزي سازمان حفاظت محيط زيست ايران، استفاده مجدد ميسر مي‌گردد.
 
روش اجرائي شامل کاربرد سامانه‌هاي قابل حمل جداسازي ذرات معلق و ترکيبات نفتي شناور، امولسيوني و محلول بر اساس خاصيت ته نشيني ثقلي و شناورشدن با استفاده از هواي فشرده و همچنين فيلتراسيون و جذب به ترتيب توسط فيلتر شني وکربن فعال مي‌باشد.
 
 جداسازي تركيبات نفتي شناور با استفاده از سامانه CPI داراي صفحات موجدار انجام مي‌گيرد.

در اين سيستم عليرغم  حفظ ابعاد كوچك حوضچه، سطح بزرگتري براي جداسازي تركيبات نفتي كه تمايل به شناور شدن دارند فراهم مي‌شود، همچنين در سامانه DAF بااستفاده از مواد منعقدكننده، پليمر و تشکيل حباب‌هاي ميکروني هوا، مواد نفتي منعقد شده امولسيوني با کمک اين حباب‌ها به سطح آب آمده و مواد معلق سنگين‌تر در كف حوضچه از فاضلاب جدا مي شود.

باقيمانده ذرات معلق و بخشي از تركيبات نفتي محلول نيز در سامانه‌هاي صافي شني و كربن فعال جداسازي مي‌شود.  
 
سامانه‌هاي ياد شده فوق در تهران ساخته و به صورت قابل حمل بر روي چارچوب فلزي جانمايي و در محل نصب و راه‌اندازي مي‌گردد. در صورت عدم نياز در محل فعلي، قابليت حمل به محل ديگر را نيز دارد.  
 
لازم به ذكر است كه ساخت كامل سامانه CPI و انجام لوله‌كشي‌هاي ارتباطي مابين سامانه‌ها توسط واحد خدمات فني و مهندسي انجام شده است.
 
كريم قاسمي پناه  مسئول پروژه تصفيه آب آلوده به مواد نفتي منطقه لرستان، در نشست خبري با بيان اين مطلب گفت: هدف اصلي اجراي پروژه پاك سازي آب آلوده به مواد نفتي در منطقه لرستان را تصفيه و كاهش مواد معلق و تركيبات نفتي از آب چشمه‌ي منطقه تنگ فني، عنوان كرد.
 
قاسمي پناه تصريح کرد: آب چشمه منطقه تنگ فني در ابتدا قرار بود به منظور مصارف كشاورزي و دام و طيور مورد استفاده قرار بگيرد، اما پس از تصفيه آن از سوي پژوهشگاه صنعت نفت،  قابليت تبديل به آب شرب را يافت؛ بنابراين به درخواست شركت خطوط لوله و مخابرات نفت، قرار شده در مرحله بعد و در قالب يك پروژه مجزا آب اين منطقه به منظور تبديل به آب آشاميدني مورد تصفيه مجدد و ويژه قرار بگيرد.
 
وي با بيان اينكه جداسازي تركيبات نفتي شناور با استفاده از سامانه CPI داراي صفحات موجدار انجام مي شود، افزود: در اين سيستم به رغم حفظ ابعاد كوچك حوضچه، سطح بزرگتري براي جداسازي تركيبات نفتي كه تمايل به شناور شدن دارند فراهم مي‌شود.

انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار