استاندارخراسان رضوي گفت:از 37 دشت موجود در استان فقط سه دشت بیلان مثبت دارند که عمدتا در پهنه شمالی استان در سه شهرستان کلات، سرخس و درگز تحت عنوان دشت کلات ،آق دربند وگنبدلی قراردارند كه به دلیل قرارگرفتن درنقطه صفر مرزی، استفاده ازاین حوضه های آبریزی دشواری هایی را به همراه خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران محمدحسین فروزان مهر استاندار استان خراسان رضوی با اشاره به خشکسالی در این استان، مسئله تامین آب خراسان رضوی را به زلزله ای خاموش تعبیر کرد که می تواند با توجه به تداوم خشکسالی ها در استان صدمه های جدی به آمایش منطقه ای و اقتصاد این استان وارد کند.

استاندارخراسان رضوي در ادامه عنوان داشت: از 37 دشت موجود در استان فقط سه دشت بیلان مثبت دارند که عمدتا در پهنه شمالی استان در سه شهرستان کلات، سرخس و درگز تحت عنوان دشت کلات ،آق دربند وگنبدلی قراردارند كه به دلیل قرارگرفتن درنقطه صفر مرزی، استفاده ازاین حوضه های آبریزی دشواری هایی را به همراه خواهد داشت.

فروزان مهر ادامه داد: درخصوص طرح هایی که تحت عنوان سد در دستور کار قرار گرفته اند اقدامات خوبی در گذشته صورت گرفته و از 36 سد موجود در استان، چهار سد نیمه تمام مانده که با تکمیل این پروژه ها می توان قدم های موثری در کنترل آب های مرزی به خصوص در دو سد قره نیکان یا سررود و همچنین سد چهچه برداریم.

وي درادامه گفت: مخزن سد ابیورد نيز آماده شده و فقط خطوط انتقال براساس تونل انتقال درحال اجراست که با آماده شدن آن ظرفیت مناسبی دراستان ایجاد خواهد شد.

استاندار خراسان رضوی با اشاره به اینکه تقاضای آب در بخش های مختلف اقتصادی استان عمدتا حول سه محور کشاورزی با 92درصد، شرب پنج درصد و صنعت با سه درصد تقاضا مواجه است وازطرفي راندمان مثبت ما در بخش کشاورزی تقریبا 35درصد است و عمده آن به پرت تبدیل می شود افزود:با اجرای طرح های آبخیزداری و آب خوان داری و روش های نوین آبیاری و بازچرخانی آب و تصفیه پساب تاحدودي موضوع تامین آب مدیریت شود.

استاندار خراسان رضوی ادامه داد: به لحاظ کاهش منابع آب زیرزمینی، استان های کرمان، فارس، اصفهان و یزد در رتبه های بعدی خراسان رضوی قرار دارند و در برخی از دشت های این استان سطح فرونشست و فروچاله هایی که در مناطق به وجود آمده زمینه بروز حادثه و زلزله را به همراه خواهد داشت و در آب خوان اصلی بسیاری از دشت های استان سطح فرونشست آب های زیرزمینی به گونه ای است که با اجرای چندین برنامه تامین آب نیز، به آساني نمی توان آب مورد نیاز منطقه را تامین کرد.

فروزان مهر با اشاره به دو مبحث اصلی یعنی آب مشهد و سایر نقاط استان گفت: درحال حاضر تامین آب مشهد از چهار گروه اصلی تامين مي شود که عمده آن یعنی 65درصد ازآب سد دوستی که آورد رودخانه از 1000میلیون متر مکعب به نصف کاهش پیدا کرده است تامين مي شود و افغان ها نیز با احداث سد سرما و بندهای انحرافی متعدد به این کمبودها دامن می زنند.

وی در ادامه گفت: در وضعیت موجود با یک خط انتقال 167 کیلومتری سالانه 150 میلیون متر مکعب آب از سد دوستی به پشت سد طرق منتقل می شود که امیدواریم از این طریق و ایجاد مخازن پدافند غیرعامل که می تواند شرایط آب شرب مشهد را مدیریت کند در مواقع اضطرار بتوانيم نياز هاي آبي منطقه را رفع كنيم.

فروزان مهرافزود: با استفاده ازسد ارداک که درسال گذشته مورد بهره برداری قرار گرفته و دارای يك خط انتقال 55 کیلومتری است، با احداث 11 کیلومتر خط انتقال ديگر و تداوم این خط می توانیم قسمتی از آب غرب مشهد را از این طریق تامین کنیم.

استاندار خراسان رضوی با بیان این مطلب که سالانه 25 تا 26 میلیون نفر زائر در این استان تردد می کنند و تامین آب این تعداد زائر در کلان شهر مشهد بسیار حائز اهمیت است گفت: اين ميزان مصرف از حلقه400 چاه تامين مي شده است كه اين برداشت ها باعث ایجاد خطرات جدی در منطقه شده است و بايد به اين نكته هم اذعان داشته باشيم که 70 درصد صنایع و حدود 35درصد جمعیت در پهنه غربی شهر مشهد استقرار دارند.

فروزان مهر با اشاره به تخصیص اعتبارات استان گفت: میانگین تخصیص اعتبارات این استان در شش ماه 13 درصد است و این میانگین در سطح کشور 11درصد می باشد که امیدواریم با تخصیص اعتبارات لازم از طرف دولت و مجلس بتوانیم نیاز آبی استان را به گونه ای رفع کنیم .

وي در خصوص انتقال آب خاطرنشان کرد: با انتقال آب از حوضه های مختلف آبریزمانند، انتقال آب از تاجیکستان، آمودریا و قره قوم ترکمنستان و یا رودخانه مرغاب در افغانستان این کمبودها را مي توان جبران کرد ولي در بلندمدت ایجاد ناپایداری در منابع تامین آب خواهد نمود لذا پیشنهاد می کنیم اين انتقال از محل دریای عمان و یا دریای خزربه عنوان منابع آبي پايدار در پروژه مطالعاتی وزارت نيرو، در دستور کاراين وزارتخانه قرار گیرد.

برچسب ها: خشکسالی ، خراسان ، دشت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار