قائم مقام موسسه پژوهش های وزارت جهاد گفت: حمایت‌های تبلیغی دولت از مرغ لاین گوشتی پس از سال ۹۸، نشان‌دهنده تفاوت بین سیاست‌گذاری و اجرا است.

باشگاه خبرنگاران جوان؛ آزاده محبی- مجتبی پالوج قائم مقام موسسه پژوهش‌های وزارت جهاد کشاورزی در یازدهمین نشست‌ از یازدهمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی با موضوع الگوی احیا و ارتقاء مرغ لاین آرین  گفت: پس از واردات نژاد هایبرو به کشور، ایران به عنوان یکی از کشورهای صاحب فناوری لاین مرغ گوشتی شناخته شد. با این حال، در دهه ۸۰، خصوصی‌سازی شتاب‌زده و بدون در نظر گرفتن جوانب مختلف صنایع دولتی، اقدامی ناموفق بود. از بین رفتن سهم بازار آرین در این دهه، ناشی از نحوه نادرست خصوصی‌سازی زنجیره لاین آرین بود که به جای واگذاری صحیح، به رهاسازی سرمایه‌گذاری عظیم انجام شده در این بخش منجر شد.

وی افزود: پس از سال ۱۳۹۲ و ابلاغ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی، به‌ویژه در بند ۷ آن، موضوع خودکفایی در تأمین امنیت غذایی به طور جدی‌تری در دستور کار حاکمیت قرار گرفت. در سال ۱۴۰۲ نیز سند دانش‌بنیان امنیت غذایی با تأکید صریح بر توسعه مرغ لاین داخلی توسط روسای قوای مقننه و مجریه رونمایی شد.

قائم مقام موسسه پژوهش‌های وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: دولت در مقام سیاست‌گذار توجه مناسبی به پرورش مرغ لاین داشته است، اما در میدان عمل و نظارت بر اجرای برنامه‌ها، به دلیل عدم شناخت کافی نسبت به مجریان و عدم توجه به منافع اقتصادی فعالان، ضعف‌های اساسی مشاهده می‌شود. حمایت‌های تبلیغی دولت از مرغ لاین گوشتی پس از سال ۹۸، نشان‌دهنده تفاوت بین سیاست‌گذاری و اجرا است.

وی گفت: افراط در الزام ۱۰۰ درصدی پرورش مرغ آرین و تفریط در حذف این سویه و رساندن سهم بازار آن به صفر، اکنون پشت سر گذاشته شده است. اما از منظر مدیریت راهبردی، وضعیت کشور در منطقه خطرناکی قرار دارد. با توجه به تأکید مکرر سیاست‌های کلی کشور بر اهمیت وجود مرغ لاین داخلی، تلاش سیاست‌گذاران برای اجرای این سیاست باید جدی‌تر باشد.

 

برچسب ها: مرغ لاین ، مرغ گوشتی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار