استاندار خراسان رضوی گفت: با استفاده از اعتبارات اختصاص یافته به وزارت نیرو در بودجه ی سال آتی، مشکل آب شرب روستاهای استان طی دو سال آینده برطرف خواهد شد.




به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد، محمدحسین فروزان مهر در دیدار با وزیر نیرو که با حضور مجمع نمایندگان استان و تعدادی از مدیران ذیربط همراه بود، با اشاره به اهمیت تامین آب شرب بهداشتی برای عموم شهروندان اظهار داشت: با توجه به خشکسالی های اخیر در کشور، وضعیت منابع آبی استان نیز از جایگاه مطلوبی برخوردار نیست.

وی افزود: برداشت های بی رویه آب و استفاده نادرست از آن، افت شدید سفره های زیرزمینی را به دنبال داشته است که برای برون رفت از این وضعیت اجرای طرح های آب خیزداری و آب خوان داری حائز اهمیت است.

استاندار خراسان رضوی، با بیان این که مصرف آب در بخش صنعت، سه درصد و در بخش خانگی، پنج درصد می باشد گفت: به دلیل استفاده از روش های سنتی آبیاری در بخش کشاورزی، در حال حاضر حدود 92 درصد تقاضا و مصرف آب در این بخش است.

فروزان مهر با تاکید بر لزوم برنامه ریزی و تلاش جهت کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی خاطرنشان کرد: استفاده از روش های مکانیزه، آبیاری تحت فشار و قطره ای، تغییر الگوی کشت و توسعه ی کشت های گلخانه ای ما را در دستیابی به این مهم یاری خواهد کرد.

وی احداث تصفیه خانه ها، جمع آوری پس آب و بازچرخانی آب به منظور استفاده ی مجدد از آن در بخش های صنعتی و کشاورزی را از دیگر راهکارهای مدیریت منابع آبی استان برشمرد.

استاندار خراسان رضوی مهار سیلاب ها، روان آب ها و ساماندهی آب های مرزی را از جمله مواردی دانست که بایست با جدیت دنبال شود.

فروزان مهر استفاده ی بهینه از منابع آبی و روش های نوین آبیاری در بخش کشاورزی به عنوان راهبردهای اساسی در حوزه ی مدیریت آب استان به شمار می رود.

وی در ادامه اظهار امیدواری کرد با توجه به پیش بینی اعتبار یک هزار میلیارد تومان برای سال 93 در بودجه ی آب وزارت نیرو مشکل تامین آب شرب برای پنج میلیون روستایی کشور طی دو سال حل شده و سهم قابل توجهی به استان خراسان رضوی اختصاص یابد.

حمید چیت چیان، وزیر نیرو نیز در این دیدار با اشاره به این که موضوع تامین آب مهمترین دغدغه ی مدیران این حوزه در کشور است اظهار داشت: باید در زمینه ی استحصال آب و مدیریت علمی منابع آبی بیش از گذشته تلاش کنیم.

وی با تاکید بر اهتمام جدی وزارت کشاورزی در این حوزه با هدف استفاده ی بهینه از منابع آبی افزود: مدیریت مصرف در این بخش به معنی کاهش تولید نیست بلکه بایست با مصرف کمتر راندمان تولید را افزایش دهیم.

وزیر نیرو از برگزاری نخستین جلسه ی شورای عالی آب در مهرماه سال جاری خبر داد و گفت: به دلیل اهمیت این موضوع، جلسات هر ماه با حضور رییس جمهور و یا معاون اول وی برگزار خواهد شد.

گفتنی ست در ابتدای این دیدار نمایندگان مردم خراسان رضوی در مجلس شورای اسلامی و مدیران دستگاه های ذیربط استانی نیز به بیان برخی مشکلات بخش آب استان و حوزه های انتخابیه ی خود و ارایه ی نقطه نظراتی در این زمینه پرداختند/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.