با بومي سازي چهار دستگاه پمپ ايستگاه پمپاژ شماره 2 واحد نورد گرم فولاد مبارکه علاوه بر صرفه جويي چهل ميليارد ريالي، تامين پايدار قطعات يدکي اين پمپ ها نيز تضمين گرديد.

رييس دفتر برنامه ريزي و کنترل نگهداري و تعميرات انرژي و سيالات فولاد مبارکه در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران اصفهان، با اعلام اين خبر گفت: با بومي سازي پمپ هاي ايستگاه پمپاژ شماره 2 واحد نوردگرم علاوه بر کاهش چشمگير وابستگي به شرکت هاي پمپ ساز خارجي، به ازاي هر دستگاه پمپ مبلغ ده ميليارد ريال صرفه جويي حاصل شد.

محمود سيد معلمي در اين خصوص افزود: با افزايش دبي آب در گردش تصفيه خانه نوردگرم که به دليل توسعه هاي انجام شده در واحد نوردگرم رخ داده بود اين نياز احساس مي‌ شد تا تعداد پمپهاي نصب شده در ايستگاه پمپاژ شماره 2 اين تصفيه خانه افزايش يابد به همين دليل تعداد پمپهاي نصب شده از 4 دستگاه به 5 دستگاه افزايش يافت و براي اين کار از پمپ يدک استفاده گرديد.

وی گفت: پس از نصب پمپ پنجم نياز بود تا يک عدد پمپ به عنوان يدک تامين گردد که پس از درخواست خريد و استعلام از سازنده، قيمت اين پمپ در حدود250 هزار يورو اعلام گرديد اما بدليل تحريم‌هاي موجود، شرکت ورتينگتون ايتاليا از ارسال پمپ به شركت فولاد مبارکه خودداري کرد.

رييس دفتر برنامه ريزي و کنترل نگهداري و تعميرات انرژي و سيالات فولاد مبارکه افزود: با توجه به حساسيت اين ايستگاه پمپاژ که وقوع هرگونه وقفه در آن باعث توقف واحد نوردگرم مي گردد، همراستا با سياستهاي شرکت فولاد مبارکه بومي سازي اين پمپها در دستور کار قرار گرفت. به همين منظور پس از شناسايي شرکتهاي توانمند داخلي و ارزيابي آنها با همکاري واحد خريد در نهايت شرکت پمپهاي صنعتي ايران به عنوان سازنده اين پمپها انتخاب و سفارش خريد براي شرکت مزبور صادر گرديد.

محمود سيد معلمي تصريح کرد: مرحله طراحي پمپهاي مزبور با توجه به نوع سيال و شرايط ويژه اين ايستگاه با همکاري کارشناسان دفتر فني تعميرات انرژي و سيالات و واحد تصفيه پسابهاي شيميايي و تعميرگاه مرکزي در حدود يکسال طول کشيد و پمپ مزبور پس از ساخت و آزمایش های لازم در تصفيه خانه نورد گرم نصب گرديده و هم اکنون در حال کار است.

وي افزود: پس از نصب اين پمپ ها با توجه به تقاضاي واحد مصرف کننده مبني بر افزايش دبي و فشار پمپهاي ايستگاه پمپاژ شماره يک از 800 مترمکعب بر ساعت به 1600 مترمکعب بر ساعت که وظيفه انتقال آب به کوره هاي پيش گرم واحد نوردگرم را داراست و با توجه به تجربه موفق قبلي، بومي سازي سه دستگاه پمپ ديگر نيز در دستور کار قرار گرفت و بهينه سازيهاي ناشي از تجربه ساخت پمپ قبلي نيز در آن لحاظ شد. هم اکنون يکي از سه دستگاه پمپ در حال گذراندن آزمایش های نهايي براي نصب بوده و دو دستگاه پمپ ديگر نيز در آينده اي نزديک نصب خواهد شد./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.