مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان چهارمحال و بختیاری گفت: معضل خشک شدن 20 هزار هکتار از زمین های جنگلی استان چهارمحال و بختیاری نظیر بلوط و 200 هزار هکتار از تیپ گیاهان گون گزی، زبان گنجشک، بادام کوهی و پسته وحشی این استان در دست بررسی است.

خسرو عبداللهی، با بیان اینکه 20 هزار هکتار از جنگل های این استان خشک شده است و در گونه های مرتعی نظیر گون نیز 200 هزار هکتار از زمین ها خشک شده است، گفت: طرح تحقیقاتی بررسی عوامل موثر بر خشکیدگی این گونه ها با همکاری مرکز تحقیقات منابع طبیعی استان چهارمحال و بختیاری و واحد حفاظت و گیاهپزشکی این اداره کل در حال اجراست.
وی، با بیان اینکه 68 درصد از مساحت استان چهارمحال و بختیاری زیر پوشش اراضی مرتعی است، تصریح کرد: هزار و 200 گونه مرتعی در این استان وجود دارد که گونه  گون  در زمین های مرتعی در 52 تیپ گیاهی به عنوان گونه قالب وجود دارد.
وی اظهار داشت: اگر چه برخی از گونه های مرتعی استان چهارمحال و بختیاری زادآوری دارد، تصریح کرد: تقویت و احیای برگشت پذیری و زادآوری برخی گونه های گیاهی در مراتع این استان نیز مورد توجه کارشناسان این حوضه قرار دارد.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان چهارمحال و بختیاری گفت: ارتفاعات شمالی کوه چوبین و مناطق کوهستانی اطراف دشت زرین در شهرستان کوهرنگ، ارتفاعات سفیددانه و لاغرک، مسیر شهر باباحیدر به شهرستان کوهرنگ و ارتفاعات چوبین در معرض خشکیدگی گونه گیاهی گون قرار دارد.
عبداللهی افزود: در مجموع، 400 هزار هکتار از مراتع استان چهارمحال و بختیاری دچار خشکیدگی شده است که در 200 هزار هکتار از این مناطق، وضعیت بحرانی است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان چهارمحال و بختیاری، با بیان اینکه گسترش این پدیده در جنگل ها و مراتع به بروز خطرهای زیست محیطی منجر می شود و با تداوم آن و نابودی تنوع گیاهی، تنوع زیستی و جانوری استان چهارمحال و بختیاری نیز از بین می رود، گفت: گسترش این پدیده و افزایش بیابان زایی آفات جنگلی به اراضی کشاورزی هجوم آورده و سلامت مواد غذایی به خطر می افتد.
خسرو عبداللهی اظهار داشت: بر اساس تحقیقات انجام گرفته، بیماری زوال بلوط  (
oak decline) تنها یک بیماری نبوده و تحت تاثیر عواملی نظیرآب و هوا، سن درخت، نوع خاک، بیماری ها و دیگر عوامل صورت گرفته است.
وی از آب و هوا، افزایش سن درخت، گسترش ریزگردها در هوا، تغییرات زیست محیطی، شخم و شیار در اراضی جنگلی، زراعت دیم در زیراشکوب درختان، قطع درختان جنگل، چرای بی رویه دام در اراضی جنگلی و فقر خاک، به عنوان مهم ترین عوامل خشکیدگی این درختان یاد کرد.
عبداللهی، تشکیل نشست های تخصصی و کارشناسی با حضور مسئولان استانداری چهارمحال و بختیاری و این اداره کل و استادان دانشگاه در مورد پهنه بندی خشکیدگی اراضی جنگلی، شدت و وسعت خشکیدگی و تعیین الگوی آن را از اقدامات انجام شده برای برسی مشکل و رفع این موضوع عنوان کرد.
86.6 درصد از مساحت استان چهارمحال و بختیاری را اراضی ملی شامل جنگل ها و مراتع تشکیل می دهد.
از یک میلیون و یکصد هزار هکتار از مراتع استان چهارمحال و بختیاری، 64 هزار هکتار آن را گونه های گیاهی و مرتعی گون تشکیل می دهد و حدود 100 گونه از جنس گون در این استان رشد و نمو دارد که نیمی از آن، بوته ای و خاردار است./س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.