مذاکره کنندگان اسرائیلی و فلسطینی امروز دور جدیدی از مذاکرات بین دو طرف را برگزار کردند و در حالی به درخواست آمریکا برای سرعت بخشیدن به روند مذاکرات عمل کردند که دستیابی آنها به توافق با تردیدهایی گسترده روبرو است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از رویترز؛به قلم "کریسپیان بالمر" و "علی صوافته" نوشت: اسرائیل و تشکیلات خودگردان فلسطین اواخر ماه ژوئیه مذاکرات مستقیم صلح را پس از سه سال وقفه ازسر گرفتند و طی چند هفته اخیر مجموعه گفتگوهایی را به دور از چشم رسانه ها برگزار کرده اند اما هیچ نشانه ای از پیشرفت در این مذاکرات به چشم نمی خورد.

همچون 20 سال گذشته ، همان مشکلات موجود بر سر راه دستیابی دو طرف به پیشرفت وجود دارد و فلسطینیان و اسرائیلی ها همچنان بر سر چگونگی تقسیم زمین ، مسائل امنیتی ، شهرک سازی اسرائیل و دیگر مسائل دچار اختلاف هستند.

"محمود عباس" رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین امروز در نشستی نادر با گروهی از قانون‌گذاران اسرائیلی هشدار داد این ممکن است آخرین فرصت برای دستیابی به توافق به منظور پایان دادن به چند دهه مناقشه و تشکیل دو کشور مستقل در کنار هم باشد.
یک مقام بلندپایه فلسطینی در مصاحبه با رویترز گفت مذاکرات شدت گرفته است و تیم های مذاکره کننده موافقت کرده اند مذاکرات بیشتری را برگزار کنند.

وی افزود :« همان گونه که آمریکایی ها درخواست کرده اند ، ما در حال سرعت بخشیدن به گفتگوها هستیم. اما هنوز نتوانسته ایم به توافق دست یابیم.»

مذاکره کنندگان اسرائیلی و فلسطینی طی دو ماه گذشته هر هفته یک یا دو مرتبه نشست برگزار کرده اند و این مسئله باعث تعجب دیپلمات های خارجی شده است که ابراز تردید کرده اند آمریکا چگونه می تواند به هدف خود در مورد امضا موافقتنامه ای همه جانبه بین اسرائیلی ها و فلسطینیان تا ماه آوریل دست یابد.

یک دیپلمات بلندپایه در بیت المقدس که خواست نامش فاش نشود گفت :« اگر آنها در مورد دستیابی به نتیجه ظرف مدت نه ماه جدی هستند ، باید هر روز مذاکره کنند.»
بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل روز یکشنبه بار دیگر خودداری فلسطینیان را از به رسمیت شناختن اسرائیل به عنوان یک دولت یهودی عامل بن بست بر سر راه دستیابی دو طرف به توافق اعلام کرد.

این اظهارات نتانیاهو با استقبال تندروها و حامیان شهرک سازی اسرائیل در کرانه باختری رود اردن و شرق بیت المقدس روبرو شد. شهرک نشینان از آن نگرانند که نتانیاهو تحت فشار بین المللی اکثر زمین هایی را که اسرائیل در جنگ سال 1967 تصرف کرده است به فلسطینیان بازگرداند.

"یاسر عبد ربه" از مقامات بلندپایه فلسطینی این سخنان نتانیاهو را رد و آن را یک « بازی سیاسی » توصیف کرد.

وی همچنین از تزیپی لیونی مذاکره کننده ارشد اسرائیل که اواخر هفته گفته بود مذاکرات ممکن است تا پس از ضرب الاجل ماه آوریل نیز ادامه یابد به شدت انتقاد کرد.
عبد ربه تصریح کرد هیچ نشانه ای از تمایل اسرائیل برای پیشرفت در روند مذاکرات وجود ندارد.

فلسطینیان که مدتهاست خواستار توقف کامل فعالیت های شهرک سازی اسرائیل در کرانه باختری رود اردن و شرق بیت المقدس هستند، فعالیت های شهرک سازی اسرائیل را مهم ترین عامل بن بست برسر راه تلاش ها برای برقراری صلح بین دو طرف می دانند.

نخست وزیر اسرائیل سال 2010 تحت فشار شدید آمریکا موافقت کرد فعالیت های شهرک سازی خود را به طور موقت به حال تعلیق درآورد تا از این طریق به ازسرگیری مذاکرات صلح بین دو طرف کمک کند اما اسرائیل پس از پایان یافتن این توقف موقت شهرک سازی بلافاصله فعالیت هایش را در این زمینه ازسر گرفت و به درخواست های واشنگتن برای تمدید این توقف موقت توجهی نکرد .
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار