مصطفي اسد اللهي گفت: ركود اقتصادي بازار گرم رقابتي تبليغات را كاهش داده است و شاهد فعاليت هايي هستيم كه از خلاقيت نو و تازه اي برخوردار نبوده است.

"مصطفي اسدالهي" عضو هيئت علمي و مدرس دانشگاه تهران در گفتگو با حوزه هنرهاي تجسمي باشگاه خبرنگاران در خصوص حال بازار تبليغات و طراحي در ايران گفت: در سال هاي اخير به دليل ركود اقتصادي كه وجود داشت بازار تبليغات نيز به يك سري فعاليت هايي نه از سر رقابت يك بازار پر رونق بلكه در حد ضرورت و آن هم براي يك سري كالاها و خدمات محدود شده بود و كارها طبق استانداردهاي دنيا نبوده و از كيفيت تازه و خلاقانه اي برخوردار نيست.

وي افزود: دنياي تبلغيات زماني مي تواند روبه رشد باشد كه بازار رقابتي فعال بين طراحان گرافيك را پشت سر خودش داشته باشد.

وي درباره كاهش استفاده از نقش مايه هاي اصيل ايراني در تبليغات روزمره وگرايش به سمت نهادها و الگوهاي غربي اظهارداشت: سفارشات تبليغاتي كمتر به  دست طراح هاي زبده و صاحب سبك داده مي شود و اكثر طراحان بدون داشتن تحصيلات و اطلاعات كافي تقليد از سبك غربي در طراحي را افزايش مي دهند.

اسدالهي افزود: بعضي اوقات طراحان گرافيك در مقابل سفارش دهنده پر قدرت ظاهر نمي شوند و سفارش دهنده سبك كار را تعيين مي كند و كسي كه در زمينه طراحي گرافيك كار مي كند از لحاظ امرار معاش مجبور هست كه به سليقه و خواسته هاي سفارش دهنده تن بدهند.

اسدالهي در خصوص تاثير هنر مخرب روي هنر ايران عنوان كرد: طرح هاي غربي مي تواند يك ويژگي خاص به بسته بندي كالاهاي ما در سطح خارج از كشور بده ولي در اين جا هست كه ما نبايد پتانسيل ها و گنجينه هاي هنر ايراني رو فراموش بكنيم.

در اين صورت هست كه بايد يك خلاقيت نو و ويژگي خاصي در تبليغات در بازارهاي بين المللي مي توانيم موفقيت صادرات را در مقابل كالاهاي خارجي بالا ببريم./ص
برچسب ها: تجسمی ، تبلیغات ، بازار
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.