وزیر امور خارجه ترکیه از پیش‌نویس قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل برای امحای تسلیحات شیمیایی سوریه استقبال کرد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از روزنامه حریت، احمد داوود اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه در مصاحبه‌ای تلویزیونی گفت: از زمانی که شورای امنیت بحران سوریه را به عنوان مساله تهدیدآمیزی برای صلح و ثبات تلقی کرده، این قطعنامه به خودی خود حائز اهمیت است. از حالا به بعد مشکل سوریه بر روی میز شورای امنیت قرار دارد. این قطعنامه متنی است که راه را برای تحقق و اجرای آن هموار می‌سازد.
این قطعنامه حاکی از آن است که شورای امنیت در صورت سرپیچی سوریه از مفاد این قطعنامه از جمله انتقال غیرقانونی تسلیحات شیمیایی یا استفاده از سلاح‌های شیمیایی توسط هر فردی در سوریه تصمیم می‌گیرد که بر اساس بخش هفتم منشور سازمان ملل اقداماتی را اعمال کند. بر اساس این پیش‌نویس قطعنامه اگر دیده بان تسلیحات شیمیایی یا بان کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل در رابطه با نقض توافق روسیه و آمریکا گزارش دهند، شورای امنیت فورا وارد عمل شده و اقداماتی را اعمال می‌کند.
بخش هفتم منشور سازمان ملل می‌تواند اجازه اعمال تحریم‌ یا اقدام نظامی را بدهد، اما دیپلمات‌ها معتقدند که برای هرگونه اقدامی رای‌گیری جدیدی باید صورت بگیرد و پیش‌بینی کرده‌اند که مناظره جدید با روسیه به وجود می‌آید.
داوود اوغلو گفت: این پیش‌نویس قطعنامه جنایات رخ داده در سوریه را انکار نمی‌کند. در این قطعنامه پاسخگویی وجود دارد. در این پیش‌نویس آمده است که آنهایی که مرتکب چنین جرائمی شده‌اند، بازخواست می‌شوند.
این در حالی است که داوود اوغلو نارضایتی خود را از بُعد انسانی این قطعنامه بیان و تعدادی از پیشنهادات ترکیه درباره این مساله را مطرح کرد.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار