وزير امور خارجه استراليا در سخنراني خود در مجمع عمومي سازمان ملل متحد حمله شيميايي ماه اوت در سوريه را محکوم کرد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از سايت سازمان ملل متحد؛ "جوليا بيشاپ" گفت: من به عنوان وزير امور خارجه جديد استراليا خشنودم که در جلسه مجمع عمومي سازمان ملل متحد شرکت مي کنم. استراليا چند هفته ي پيش در يک انتخابات ، دولت جديدي را انتخاب کرد و همين نه روز پيش بود که من به عنوان سي و هشتمين رئيس جمهور استراليا سوگند ياد کردم. 

وي در ادامه ضمن تمجيد از اوضاع داخلي و دمکراسي در استراليا گفت: سازمان ملل متحد نيز نماينده همين ايده آل هاي  صلح و نظم در روابط بين کشورها است. سازمان ملل متحد مکاني براي حل کردن اختلافات و گوش کردن به نگراني ها است. بين امنيت و ثبات دولتها و توسعه اقتصادي رابطه اي ذاتي وجود دارد. دولتهاي خوب ، مي دانند که ايجاد فضاي امن و با ثبات براي شهروندان خود اساسي ترين وظيفه آنها است اما اين وظيفه به قدرت اقتصادي آنها بسيار وابسته است.

وي گفت: رشد اقتصادي و توسعه و تجارت موتورهاي اصلي رونق و آباداني ملي و بين المللي محسوب مي شوند و در امنيت جهاني نيز نقش بسيار زيادي دارند. به همين علت است که دولت جديد استراليا ديپلماسي اقتصادي را در کانون سياست خارجي خود قرار داده است. ما زمامداري اقتصادي مسئولانه را ترويج خواهيم کرد و از سيستم هاي تجارت آزاد که حامي اقتصادهاي صادرات محور باشند حمايت مي کنيم.
 
وزير امور خارجه استراليا درباره اوضاع سوريه گفت: اوضاع سوريه يک اوضاع فوري امنيتي و انساني است که ما بايد آن را حل کنيم. اگر اين اوضاع حل نشود همچنان باعث درد و رنج بيشتر انساني و بي ثباتي بيشتر در منطقه خواهد شد. استراليا به همراه ديگر کشورهاي جهان حمله وحشتناک شيميايي در بيست ويکم اوت را محکوم مي کند. پس استراليا به عنوان رئيس کنوني شوراي امنيت پيش نويس قطعنامه اي را به صورت مشترک به شورا ارائه مي کند که در آن با شديدترين لحن هرگونه بکارگيري تسليحات شيميايي محکوم مي شود. اين قطعنامه براي نخستين بار تصريح خواهد کرد بکارگيري تسليحات شيميايي تهديدي براي صلح و امنيت بين الملل است و تصويب چنين قطعنامه اي به يک هنجار جديد بين المللي تبديل خواهد شد که به پيشگيري از هرگونه استفاده آتي از تسليحات شيميايي کمک خواهد کرد. اين قطعنامه مي گويد کسانيکه مسئول بکارگيري چنين تسليحاتي هستند بايد به سزاي اعمال خود برسند. ما قويا از اين درخواست حمايت مي کنيم.

وزير امور خارجه استراليا افزود: سازمان منع تسليحات شيميايي اکنون براي اجراي نقش خود در نابود کردن تسليحات شيميايي به حمايت قوي بين المللي نياز دارد. استراليا همچنين به تلاش خود ادامه مي دهد تا شوراي امنيت اقدام کند و از تلاش هاي انساني در سوريه حمايت کند و البته از تلاشها براي يافتن راه حل سياسي مطابق با بيانيه ژنو حمايت کند تا اين تلاشها باعث خاتمه يافتن خشونت و رسيدن به گذار سياسي شود که مطابق با آرزوهاي همه ي سوريها باشد. ما نمي توانيم صرفا روي يک مورد از موضوعات امنيت جهاني متمرکز شويم چون ما با چالشهاي امنيتي در سراسر دنيا روبرو هستيم.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار